Vi lengter etter varme dager og hete sommerkvelder, men akkurat når vi skal sove, foretrekker de fleste å ha det kjølig.  Foto: Panther Media
Vi lengter etter varme dager og hete sommerkvelder, men akkurat når vi skal sove, foretrekker de fleste å ha det kjølig. Foto: Panther MediaVis mer

Sommerens heteste søvntips

Sliter du med å sove i varmen?

Du ligger og vrir deg i sengen, det er klamt, varmt og lyst, og du tenker at soveforholdene kunne ha vært langt bedre. Du er neppe den eneste som klager.

Det finnes mange gode og enkle tips for hva du kan gjøre for å komme i søvn på varme sommerdager, men før det: Tro det eller ei, men vær klar over at mange faktisk sover bedre om sommeren!

Les også: SMS ødelegger søvnen

- Om sommeren er det mye lys. Lys gir energi, og mange sier de trenger mindre søvn for å føle seg uthvilte, sier søvnekspert Bjørn Bjorvatn, som er professor ved Universitetet i Bergen og senterleder ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer.

Er du imidlertid blant dem som sliter, kan du følge noen av disse enkle rådene.

Rullgardin, vifte…og sex!

  1. Invester i en vifte/aircondition. Alternativt kan du legge deg i et annet og kaldere rom, hvis det er mulig. Den ideelle temperaturen i et soverom er atten grader. Er det ikke mulig å få soverommet kaldt nok, kan du bruke varmepumpen til å skape kjøling
  2. Er soverommet ditt for lyst? Kjøp blendingsgardiner. Da blir det både enklere å falle i søvn, og du vil ikke våkne av å få morgensolen rett i trynet.
  3. Når det er varmt, er det viktig å fylle på med vann for å opprettholde væskebalansen. Men unngå å drikke for mye vann rett før leggetid, for da må du kanskje opp i løpet av natten. For ikke å snakke om alkohol, koffeinholdig drikke, te og cola. Alkohol er vanndrivende, og koffeinholdig drikke vil som kjent gjøre deg mer våken.
  4. Visste du at man får “promille” av trøtthet?

  5. Ha vinduet åpent, gjerne gjennom hele dagen om mulig. Da får du god luftsirkulasjon i rommet.
  6. Pass på hva slags sengetøy du bruker. Sateng er deilig å bruke om sommeren da det virker kjølig og glatt.
  7. Ta en dusj før du legger deg – en kald en!
  8. Selv om det kan være fristende å holde det gående til langt på natt nå om sommeren, er rådet å passet litt på. Den indre klokken i kroppen fungerer best med regelmessighet.
  9. Ro deg ned før du legger deg. Det anbefales verken å trene rett før sengetid eller å se en spennende actionfilm.
  10. Ikke legg deg med problemene dine. Går du til sengs med problemene dine, vil du bli liggende å tenke på dette. Prøv å løse det du strever med tidligere på dagen.
  11. Ha sex før du legger deg. Sex virker avspennende, og kan fremme søvnen.
  12. Kilde: Helsenett, VG og iForm