Snøfresere kan være noen tunge beist å snu. Foto: Ariens
Snøfresere kan være noen tunge beist å snu. Foto: AriensVis mer

Snøfresere som snur nesten av seg selv

De kan være tunge å håndtere, men flere produsenter har funnet på smarte løsninger.

En snøfreser som tar unna litt snø blir nødvendigvis både bred og høy, og trenger kraftig motor og drivverk. En vekt på over hundre kilo er ikke uvanlig, og resultatet er at den blir tung og mer krevende å manøvrere.

Årsaken til at de fleste snøfresere er vriene å snu er drivakslingen hvor begge hjulene er festet på en felles gjennomgående aksling som drives av et friksjonshjul, en reim eller et kjede.

Les også: Hørt om tretrinns snøfreser?

Derfor er det vanskelig

Når du skal gjøre en krapp sving i 180 grader vil du helst at det innerste hjulet skal stå stille mens det ytterste trekker maskinen rundt. Det er umulig med en slik drivmekanisme.

Noen snøfresere har hydrostatisk drift, det vil si at det er en oljepumpe som leverer kraft til hjulmotorene. Da trengs det bare rør og slanger, og ingen mekaniske overføringer underveis. Ved å styre hjulene på hver side av maskinen separat, kan du snu både enklere og enda krappere - maskinen kan faktisk snurre rundt seg selv.

Les også: Hvilken snøfreser skal du velge?

På maskiner med belter er det faktisk helt nødvendig med separat kontroll over framdrift på hvert belte, man klarer ikke å vende en stor maskin på belter med håndkraft.

Med separat drift på hvert belte kan maskinen snu rundt seg selv. Foto: Honda Vis mer


Honda er anerkjent for sin gode maskiner med hydrostatisk drift, men dette er svært dyre maskiner. Honda har også hybridløsninger, hvor framdriftsmotoren er elektrisk og drives av en generator som igjen drives av bensinmotoren.

En annen løsning er mulighet for ganske enkelt å frikoble hvert hjul. Denne løsningen brukes på flere modeller fra Toro. Der finner du en utløserspak ved hvert håndtak, som gjør at du kan stoppe det ene hjulet og dreie maskinen rundt med driften på det andre.

Les også: Smart rampe - når du skal ha freseren ut og inn av skjulet

Ariens løsning - AutoTurn

Løsningen er en variant av en differensial. Foto: Ariens Vis mer


Ariens har en løsning som de påstår er den smarteste av de alle. De har montert en mekanisme på akslingen som frikobler den felles framdriften når hjulene har forskjellig hastighet. I praksis betyr dette at så snart du forsøker å vri maskinen rundt blir hjulene frakoblet, og du kan dreie maskinen fritt uten å måtte holde igjen driften fra det innerste hjulet i svingen.

Driften frikobles automatisk når hjulene begynner å dreie i forskjellig hastighet. Foto: Ariens Vis mer


Så snart du slutter å vri maskinen kobles den felles driften inn igjen og du kjører videre.

En video av hvordan det fungerer i praksis finner du på YouTube.