<b>35 prosent:</b> Vurderingen er din - vil du ha litt tilbake, eller gamble på at du får hele summen, med risiko om å miste alt?  Foto: PER ERVLAND
35 prosent: Vurderingen er din - vil du ha litt tilbake, eller gamble på at du får hele summen, med risiko om å miste alt? Foto: PER ERVLANDVis mer

Smuler til Vitel-kunder

Vitel tilbyr nå noen av sine tidligere kunder med penger til gode 35 prosent av beløpet.

Oppdatert, 09.09.2010: I dag ble det klart at det kun er Vitels bedriftskunder som har fått dette tilbudet.

I februar i år avviklet Vitel strømdelen av virksomheten etter at de ble utestengt fra strømmarkedet. I etterkant av dette har det vært mye bråk rundt strømleverandøren, som fortsatte å sende ut regninger for forskuddsbetaling av strøm de ikke ville kunne levere, skyhøye sluttfakturaer - og ikke minst truet med inkasso om kundene ikke betalte.

Det gjorde heller ikke saken lettere at selskapet sluttet å svare på telefoner. All kommunikasjon med tidligere kunder foregår nå skriftlig.

Ny oversikt: Nå skal det bli enklere å få trygg strøm

Tilbyr 35 prosent tilbake

Nå søker Vitel frivillig akkord – og tilbyr kundene bare 35 prosent av utestående som en endelig løsning, melder Forbrukerrådet.

Vitel vil ikke prate med tidligere kunder. All informasjon foregår nå skriftlig. Foto: Vitel.no Vis mer


- Kunder som har forskudd til gode hos Vitel, har krav på alt tilbakebetalt. Men i en situasjon hvor det er reell fare for konkurs, kan det være bedre å sikre deler av kravet, mener fagdirektør Torgeir Øines i Forbrukerrådet i en pressemelding.

- Den enkelte forbruker må derfor selv vurdere om han skal ta imot tilbudet eller ikke.

Forbrukerrådet har mottatt en rekke henvendelser fra frustrerte kunder med penger til gode. DinSide har også jobbet med å få selskapet i tale, etter en rekke henvendelser fra frustrerte lesere som har penger til gode.

    - Fikk lovnad om å få tilbake for mye innbetalt i juni. Disse pengene har jeg selvfølgelig ikke fått enda. Når jeg sender selskapet en mail sier de at nå kommer pengene snart, skrev en frustrert leser i en e-post til oss senest i forrige uke.

Nå kan han altså få tilbake 35 prosent. Kanskje.

Vis mer


Har du hørt noe fra Vitel? Send en mail til [email protected]

Behandler kundene ulikt


35 prosent av utestående beløp er ikke mye. Og det er heller ikke alle kundene som har fått dette tilbudet kan Øines fortelle til DinSide.

- Dersom du ikke har fått tilbudet, kan du selvfølgelig be om det, sier Øines til DinSide, og legger til: - Men samtlige kunder har krav på hundre prosent.

Det gjenstår bare å se om de faktisk får pengene tilbake. Og denne vurderingen er det kunden som må ta selv.

- Det er umulig å anbefale hverken det ene eller det andre. Vi kjenner ikke til sannsynligheten for at de går konkurs, sier Øines.

Blir det konkursbehandling, må alle kunder med utestående beløp sende inn krav, og så gjenstår det å se om det er penger tilbake til kreditorene. Det er heller ingen garantiordninger på forskuddsbetaling av strøm.

- Det er derfor vi advarer mot forskuddsbetaling av strøm. Spørsmålet er kanskje også om vi bør ha selskap som er avhengig av denne typen usikret forskudd.

Ny oversikt: Nå skal det bli enklere å få trygg strøm

- Siste utvei

I kommunikasjonen med tidligere kunder har Vitel blant annet uttalt følgende:

- Vi jobber både mot eiere og banker om tilførsel av penger, men det viser seg veldig vanskelig i dagens marked. Men vi vil nå prøve en siste utvei med frivillig gjeldsakkord på 35 prosent av skyldig beløp pr. 1. august 2010.

- Svarfrist er satt til 22. september og utbetaling umiddelbart hvis akkorden blir godkjent. Beløpet til dekning av akkorden vil bli lånt til selskapet av en av eierne hvis det ikke er nok midler i selskapet.

- Skulle ikke akkorden gå i orden, ser det ut til at vi på nåværende tidspunkt må kjøre en offentlig gjeldsakkord. Eventuelt er avvikling det mest nærliggende, opplyser selskapets adm. dir., Glenn Nøstdahl, i et brev til kundene.

- Vi ber deg se på dette, og gi tilbakemelding om du ønsker å akseptere (frivillig gjeldsakkord) eller ikke, heter det i en melding kunder får per e-post fra selskapets kundesenter.

Les mer på Forbrukerrådets nettsider