"Takterrassen" på husbåten er på hele 35 kvadratmeter. Her er Bendiks Vik foran styrekonsollen som er plassert slik at du har godt utsyn over soldekket.  Foto: Per Ervland
"Takterrassen" på husbåten er på hele 35 kvadratmeter. Her er Bendiks Vik foran styrekonsollen som er plassert slik at du har godt utsyn over soldekket. Foto: Per ErvlandVis mer

Smarte kvadratmeter til sjøs

Med denne husbåten kan du omgå 100-metersregelen, eller skaffe deg billig bolig langs kysten.

Responsen etter at vi skrev om denne danske husbåten som ble lagt ut for salg på Finn.no forrige uke har ikke latt vente på seg. Flere lesere etterlyste alternativer for dem med litt mindre plassbehov - og litt mindre budsjett.

Denne husbåten fra Bomarine / Skandinaviske husbåter er ruver ikke ekstremt mye der den ligger på Killingen Marina på Bygdøy, men vi lot oss imponere over plassutnyttelsen. På 33 kvadratmeter er det funnet plass til to soverom, ett med dobbeltseng og ett med køyeseng, et bad, et lite teknisk rom, og en lys og luftig stue med åpen kjøkkenløsning. I tillegg har båten et soldekk - eller takterrasse om du vil - på 35 kvadratmeter.

– Denne husbåten er registrert som en fritidsbåt, men i praksis er det en leilighet - eller et lite hus som er flyttbart i godvær, sier Bendiks Vik i Skandinaviske Husbåter til DinSide.

Vi fikk en omvisning på den lille husbåten som i dag ligger på Killingen Marina på Bygdøy, og her får du også en smakebit:


Kult ferdighus: Dette huset er laget av paller

Smarte detaljer

Teknisk rom er plassert bak et forheng, rett innenfor døren, og her finner du det meste: Sikringsskap, batteripakker, og boksen øverst til høyre er sentralstøvsuger. Foto: Per Ervland Vis mer


Båten er proppfull av smarte detaljer, noen hver kan lære av. Alt lys er LED-basert, fordi det er energieffektivt, samtidig som det kan dimmes. Komfyr og ovn går på gass, mens vifte og kjøleskap er 12V strøm. Du bør være tilkoblet strøm, men er batteripakkene som følger med fulladete, kan du klare deg i omtrent et døgn før du må lade igjen.

– Det er basert på at man har tilgjengelig strøm. Enten fra land, eller fra et aggregat, sier Vik. Husbåten har også et solcellepanel og en vindmølle som bidrar til å lade batteripakkene - men det er dessverre ikke nok, med den gjengse norske sommeren.

Toalettet er et forbrenningstoalett av merke Incinolet. Det vil si at alt forbrennes og blir til aske, som kan tømmes i søpla, i naturen - eller på sjøen om så er.

Det er også montert uttak for sentralstøvsuger midt i båten, og du når hele båten fra et lite punkt.

Mangler du strøm eller vann? Smarte toalettløsninger

80-tallsstandard?

Det kan bli kaldt og rått om vinteren ved sjøen, men husbåten er bygget slik at selve boligen ikke er i kontakt med vann.

– Det er ti centimeter isolasjon, plater med fuktsperre - og det er vindtett. Standarden tilsvarer norske bolighus som ble bygget på 70- og 80-tallet, sier Vik.

Båten er liten, så den er rask å fyre opp, men den vil naturlig nok ikke holde på varmen like godt som boliger som holder dagen standard med 15-20 centimeter isolasjon. Til sammenligning har campingvogner cirka fem centimeter isolasjon.

Men resten av standarden er som i gode norske nybygg av i dag. Dekkene og en av kortendene på båten er i svensk cedertre. Dette trenger ikke å behandles, men vil bli naturlig grått med årene. De andre tre sidene av båten er dekket med klassisk grantre, som er malt med en maling svenskene tradisjonelt bruker på fjøs - en blanding av maling og slemmemørtel.

Gulvet inne er tostavet eikeparkett, med mørke fuger, for skipsgulvfølelsen.

Når det går sport i at det er smått: Slik bor han på åtte kvadratmeter

Kan den kjøres?

Motorene kan gi båten en toppfart på 4-5 knop. Foto: Skandinaviske Husbåter Vis mer


Båten ligger stødig på tre lange, runde flyteelementer, og har to 40 hesters motorer, som kan få den 13 tonn tunge båten opp i 4,5 knop. Båten tåler maks en meter bølger, og ti sekundmeter vind. Du kan altså flytte på den, men for deg som er glad i seliaser og vind i håret, er det nok ikke noe alternativ.

– Den går sakte å flytte på, om du ønsker for eksempel å bruke den til ekstra soveplass på hytten på Sørlandet. Men det spiller vel ingen rolle, for du har jo med deg alt: Seng, kjøkken, TV, et cetera, sier Vik.

Fra styrekonsollen på øvre dekk har du fint utsyn. Foto: Per Ervland
En kost må til for å holde "gårdsplassen" ren. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Båten hviler på tre lange, runde flyteelementer. Foto: Per Ervland
De to motorene er plassert mellom flyteelementene. Foto: Per Ervland
Et solcellepanel på kortsiden bidrar til å lade batteripakkene. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Skandinaviske Husbåter
Praktiske rom med plass til anker, tau et cetera. Foto: Skandinaviske Husbåter
Bensintankene har plass under akterdekket. Foto: Skandinaviske Husbåter
Man har lett tilgang til motorene, under akterdekket. Foto: Skandinaviske Husbåter
Foto: Skandinaviske Husbåter
Motorene kan gi båten en toppfart på 4-5 knop. Foto: Skandinaviske Husbåter
Du velger selv hva du vil plassere på takterrassen - det er plass til rause sittegrupper - eller et stort langbord. Foto: Skandinaviske Husbåter

Se flere bilder:

Praktisk: Bo på en båt?

Sliter du med å få råd til egen bolig kan kanskje en slik båt være et alternativ. Da er det verdt å ta med seg følgende på veien:

Båten slik den er i dag har batteripakker som kan lades opp til å drive lys og kjøleskap et cetera i omtrent et døgn. Her kan du selvfølgelig bygge ut, men det lønner seg med båtplass der du kan koble deg på strømnettet. Per i dag er det en liten vanntank i båten du kan fylle opp, så det lønner seg med båtplass i nærheten av vannuttak. Cisternen skal holde til et par dusjer. Ønsker du mer kapasitet, kan du utvide cisternen, for eksempel med en ekstra tank.

Båtplass koster også penger. Regn med 30-40.000 kroner i sesongen - og cirka 10.000 for vinterhalvåret.

Selve båten har lite lagringsplass. Som fritidsbolig, eller anneks, er det ikke noe problem, men skal du bo her, vil nok noen kunne slite litt med å få plass til ting og tang. Du kan sette opp kasser på soltaket, eller tilpasse en liten bod, men for fire personer vil det nok fortsatt knipe.

– Har du mye ekstrautstyr kan du eventuelt leie en garasje - eller et lite lager på land, foreslår Vik.

For to personer kan det imidlertid fungere fint om du bruker det ene soverommet som bod/lagringsplass. Det er også verdt å se etter møbler med oppbevaring, for eksempel sofabenk med rom inni, eller en seng med oppbevaringsplass. Her er det bare fantasien som setter grenser.

Det er imdlertid verdt å merke seg at siden båten ikke er registrert som bolig, men som fritidsbåt, vil du ikke kunne ha en folkeregistrert bostedsadresse her. Du kan leie postboks, men i offentlige registere vil du være bostedsløs. Dette kan ha betydning for eventuelle offentlige stønader for eksempel, så det er viktig at du setter deg godt inn i reglene.

Husbåter av denne størrelsen koster nye 1,3 millioner. Akkurat denne, som har vært utstillingsmodell i Sverige i tre år, og har ligget i Oslo denne sesongen, er priset til en million kroner.