Få skriver kontrakt med håndverkere i forkant av arbeid i hjemmet. En kontrakt gjør at du stiller sterkere i en eventuell tvist. Foto: iStockphoto.com
Få skriver kontrakt med håndverkere i forkant av arbeid i hjemmet. En kontrakt gjør at du stiller sterkere i en eventuell tvist. Foto: iStockphoto.comVis mer

Slurver med håndverker-kontrakter

Er det rart det blir mye krangling?

Vi kan gjenta det til det kjedsommelige, men det viser seg dessverre at det fortsatt er alt for mange som ansetter håndverkere i blinde. Det aller viktigste du gjør når du skal kjøpe håndverkertjenester er forarbeidet.

Ifølge Forbrukerrådet unnlater en av tre å avtale pris på håndverkertjenester i forkant av arbeidet, halvparten fastsetter tidsrammer, og kun fire av ti innhenter skriftlige tilbud.

Her mener Forbrukerrådet både forbrukere og bransjen selv har mye å gå på.

- Mange av tvistene ville vært unngått dersom man hadde benyttet kontrakter og blitt enige i forkant om hvordan oppdraget skulle løses og til hvilken pris. Det er uheldig at boligeiere kjøper håndverkertjenester for tusenvis av kroner uten å få en skriftlig avtale om hva som skal leveres, sier regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Roger Helde i Forbrukerrådet oppfordrer både forbrukere og bransjen til å bli flinkere til å skrive kontrakt. Foto: Forbrukerrådet Vis mer


- Samtidig burde bransjen også ta et skikkelig tak for å få opp kontraktbruken blant sine medlemmer. De har jo selv deltatt i utviklingen av kontraktene og er også tjent med et lavest mulig konfliktnivå, sier Helde.

Les også: Vet du hvem du ansetter?

Dropper kontrakt

En SIFO-undersøkelse fra høsten 2008 viser at norske forbrukere slurver med å skrive kontrakt med håndverkere.

- Undersøkelsen fra SIFO viser at antall håndverkertvister med relativt enkle grep kunne vært redusert. Avtaler du pris og tidsfrister på forhånd er håndverkeren forpliktet til avtalen, og faren for uenighet om utføring og resultat minsker betraktelig, sier Helde.

En undersøkelse av Forbrukerrådet i vinter viser at nær 50 prosent av alle henvendelsene omhandlet, pris, tidsfrister, materialvalg, forskuddsbetaling og problemer knyttet til avtalen.

Alt dette er tema en kan avtale skriftlig i en kontrakt.

Vanskelig å få oversikt


Sifo-rapporten viser også at forbrukerne opplever det som vanskelig å foreta gode valg i håndverkermarkedet. Mange melder om problemer med å finne ut hva en vare eller tjeneste faktisk koster sett i forhold til kvaliteten som leveres.

- Både forbrukerne og Forbrukerrådet vil være tjent med større åpenhet fra håndverkerne på prisene de opererer med, samtidig må også forbrukerne bli bedre bestillere, sier Roger Helde.

Vårt råd er klart: Innhent skriftlig tilbud og be om referanser fra flere håndverkere før du ansetter. Be gjerne om å få se på tidligere arbeid håndverkeren har utført.

Les mer: Sjekk opp håndverkeren

Arbeidsutvalg

Forbrukerminister Anniken Huitfeldt har opprettet et arbeidsutvalg med det formål å øke forbrukernes tilfredshet ved kjøp av håndverkertjenester. Å øke andelen som skriver kontrakter vil være et av hovedtiltakene.

- Utvalget vil også se nærmere på konkurransen i bransjen, kundeservice, autorisasjonsordninger og hvordan forbrukernes kompetanse kan bli bedre ved bestilling av håndverkere, sier Roger Helde, som leder arbeidsutvalget.

Kilde: Forbrukerrådet, DinSide