Vis mer

Slik kommer 2009 til å se ut

Interiørbransjen har tittet i spåkulen.

To ganger i året samles interiørbransjen for å lansere årets nyheter. Denne uken farter innkjøpere, stylister og journalister rundt på messer og showrom for å vurdere produktene - og underveis kommer vi til å presentere små godbiter for dere.

Hos Palma Interiør tirsdag traff vi Anne-Marie Wallestam, chief operating officer i svenske Ceannis, som produserer tekstiler til hjemmet - samt enkelt motetilbehør som vesker og sjal. Slik tror hun 2009 kommer til å se ut. Bokstavelig talt.

Politisk korrekt?

Når Wallestam skal snakke om trender, trekker hun gjerne først de lange linjene, 5-10-årssykluser. Selv om bransjen kommer opp med variasjoner over dette, et par ganger i året, er det jo de større trendene vi forholder oss til. Særlig når det kommer til boligen vår.

Anne-Marie Wallestam i Ceannis foran noen av stoffene fra vårkolleksjonen. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


- Vi er på god vei inn i en ny syklus, som ikke er helt ulik den vi så på 70-tallet, sier Wallestam. Det er en reaksjon på det pompøst og påtrengende glamorøse, og heller mer mot intellektuallisme.

- Det har egentlig pågått en stund, og den økonomiske krisen har bare forsterket denne trenden.

Den store individualismen er på tilbakegang, og du kommer sannsynligvis til å vinke gradvis farvel til "Me, myself and I".

- Vi vil lære, vi vil leve. Vi vil engasjere oss mer, både når det gjelder nære relasjoner - og det større bildet. Som for eksempel denne ukens historiske presidentskifte i USA, eller krigen i Midtøsten.

- Når jeg sier intellektuelt, mener jeg ikke snobbete, mer gjennomtenkt, understreker Wallestam overfor DinSide.

Handelen går ned, men Wallestam tror ikke noen kommer til å slutte å handle for det. - Vi kommer bare til å endre litt på kravene til det vi handler, og måten vi handler på.

Og det designerne i Ceannis tror at vi kommer til å smykke hus, hjem og oss selv med neste år, har de delt inn i fire hovedkategorier, eller tema. Les mer etter bildespesialen:

Essentials Foto: Ceannis
Etniske mønstre, som ikat, er sentralt i essentials-temaet. Foto: Ceannis
Mettete pasteller, som falmet maling i Sunshine-temaet. Foto: Ceannis
Blomstermønster trekkes frem Foto: Ceannis
Blå- og blågrå toner i er sentralt i overcast-tema. Foto: Ceannis
Blomstermønster og striper. Foto: Ceannis
Grønt, hvitt og svart i Chlorophyll. Foto: Ceannis
Grafiske mønstre er sentralt. Foto: Ceannis
Grønt er fortsatt skjønt. Foto: Ceannis



Essentials er basisen, her er det brukt nøytrale naturfarger. Matrialene er gjerne økologisk, og kontrastene finnes heller i materialbruk, mellom strukturer og teksturer enn i fargevalg.

Sunshine er den sommerlige lette, inspirert av sommeren i Miami og Portofino. Nøytrale farger, blandet med mettede pasteller. Gult og ulike nyanser av rosa er sentralt, spesielt korall. Leken, men voksen mønsterbruk; blomster og striper, og det er her du finner de største kontrastene.

Clorophyll er den grønne trenden, både når det kommer til fargeskala og materialene - tillegg til hvitt og svart. Her tas nye og økologiske materialer i bruk; soya, bambus, mais og kokosnøtt. Blonder og Liberty-print er andre nøkkelord, tenk en engelsk hage.

Overcast tar opp farger fra en lett overskyet dag. Blått - fra klassisk kobolt, og mer mot det grå. Det er fokus på håndverk - inspirert av ulike etniske tradisjoner som Ikat og broderi.