I den nye H&M Home-butikken henger alle produktene fremme, men du skal ikke putte dem i handlekurven, rent fysisk. I stedet får du et magnetbrett, der du kan feste på små bilder av de produktene du ønsker. Foto: Per Ervland
I den nye H&M Home-butikken henger alle produktene fremme, men du skal ikke putte dem i handlekurven, rent fysisk. I stedet får du et magnetbrett, der du kan feste på små bilder av de produktene du ønsker. Foto: Per ErvlandVis mer

Slik har du aldri handlet før

Endelig kan du ta og føle på varene fra H&M Home - i butikk. Men du kan ikke plukke dem med deg.

Høsten 2008 lanserte den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz en egen kolleksjon for boligen, H&M Home.

Hittil har varene kun vært mulig å få kjøpt på H&Ms nettbutikk, men allerede da vi omtalte H&M Home første gang i 2007, kunne presseansvarlig for H&M i Stockholm, Andrea Roos, røpe at det på sikt var aktuelt å åpne egne H&M Home-butikker, samt interiøravdelinger i enkelte av klesbutikkene.

Lei av det slitte, romantiske?
Shabby chic er på vei ut

Dette har det svenske tekstilkonsernet alt etablert i Stockholm, Helsinki, København, London og Amsterdam. Torsdag denne uken åpner den første H&M Home-butikken i Oslo. Og det er en butikk litt utenom det vanlige.

Ansvarlig for H&M Home, Maria Lindblom, i den nye butikken i Bogstadveien i Oslo. Foto: Per Ervland Vis mer


- Vi har valgt å legge opp H&M Home-
butikkene som showrom, slik at man kan se, ta og føle på varene, som et komplement til nettbutikkene, sier Maria Lindblom, ansvarlig for H&M Home, til DinSide.

Men du får ikke plukke varer fra hyllene og legge dem i handlekurven.

- Det er bare ett eller to eksemplar av hvert produkt fremme, men i stedet for er det en rekke magneter med bilde av produktene. Her kan du også se mål og pris. Når du skal handle plukker du opp et brett med handlekurv på, og så kan du selv sette sammen på brettet det du vil ha.

Når du har bestemt deg, tar du med deg den proverbiale handlekurven til kassen, der ekspeditørene vil finne frem varene fra lager til deg.

Se en kjapp demonstrasjon her:


Større utvalg på nett

For deg som ikke bor i nærheten av hovedstaden, eller deg som ikke klarer å vente til torsdag, er nettbutikken alltid åpen, og den finner du her. Her er det også et litt større utvalg enn det vi så i H&M Home-butikken i dag.

DinSide har selv handlet i denne nettbutikken ved en rekke anledninger, og har ingen ting å utsette på kvaliteten på hverken håndklær, kjøkkenhåndklær, pynteputer eller sengetøy, snarere tvert imot. Her får du mye for pengene, akkurat slik tanken bak konseptet er.

- H&M Home skal gjøre det vi allerede er gode på: Tekstiler i god kvalitet til en rimelig pris, sier Lindblom. - Det å utvide fra klær til interiør var et naturlig skritt videre.

Lindblom forteller at de vil være tro mot konseptet, og ikke har planer om å utvide videre, til hverken møbler eller tilbehør i andre materialer. Da satser de heller på ulike stiltyper og trender. - Vi går ut bredt, slik at det skal være noe for alle her.

I vår har de fortsatt fokus på det lyse og romantiske, samt det landlig, rustikke, franskinspirerte med lin og ubleket lerret. Det er også maritime tekstiler til baderommet og stranden, og en god porsjon knallfarger, som frisk turkis eller sjokkrosa til badet, samt en mer leken Mikke Mus-serie.

Se bilder av butikken, og vårkolleksjonen her:

I interiøravdelingen henger alle produktene på vegger og skillevegger. På søylen til høyre er magnetbrikkene ordnet etter rom; stue, bad, kjøkken og soverom. Foto: Per Ervland
Produktene er også gruppert etter farge, og tydelig merket med pris og mål, slik at du enkelt kan finne det du vil ha. Foto: Per Ervland
Når du kommer tar du et brett, og så er det bare å starte shoppingen. Magnetene finner du ved siden av der produktene er utstilt, eller på søylen. Foto: Per Ervland
På magnetbrikken er det bilde av produktet, med pris og strategiske mål. Foto: Per Ervland
Nøytrale farger og materialer er det designsjef i H&M Home, Evelina Söderberg, har størst tro på. Men så er det også disse produktene som passer best til hennes personlige stil. Foto: Per Ervland
Naturlige stoffer og materialer, i ubleket variant. - Kombiner gjerne med friske grønnfarger. Grønt kommer for alvor i interiøret i vår, sier Söderberg til DinSide. Foto: Per Ervland
Det lyse, lette, romantiske er fortsatt til stede. (Møblene, de store garnnøstene og lampene er ikke til salgs.) Foto: Per Ervland
For de litt mer fargeglade er det også mye knallfarger. Og en gammel kjenning på hodeputen til venstre. Foto: Per Ervland
Har du fått med alt? Brosjyrer som grupperer etter stil, kan hjelpe med inspirasjonen. Foto: Per Ervland
Showrommet er stort og lyst. Foto: Per Ervland
Ansvarlig for H&M Home, Maria Lindblom, i den nye butikken i Bogstadveien i Oslo. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Denne puten tror Söderberg vil bli en slager. Les mer på KK.no. Foto: Per Ervland
Hennes & Mauritz har tatt over det gamle Magasinet i Bogstadveien 11. Foto: Per Ervland
Og H&M Home har fått plass i 4. etasje. Foto: Per Ervland
Colurblocking, ikke bare for klesskapet. Foto: Per Ervland


Det er heller ingen umiddelbare planer om å åpne flere H&M Home-butikker i Norge. I utgangspunktet ønsker de én butikk/showrom på hvert marked, men Lindblom utelukker ikke at det kan komme flere butikker etterhvert. Med trykk på kan.

Alt om interiør på DinSide Bolig

Tar over Magasinet i Bogstadveien

Hennes & Mauritz tar over det som det siste tiåret har vært kjent som Tatler-gården i Bogstadveien 11, og som mange sikkert husker bedre som Magasinet i Bogstadveien. Her får selskapet boltre seg på 3.000 kvadratmeter over fem etasjer, og det vil også bli en egen avdeling, eller shop in shop som det gjerne kalles, med tekstiler til boligen.

H&M Home vil ligge i 4. etasje, og er den sjette av sitt slag i verden. Butikken åpner for publikum 10. mars klokken 11.