Sommermaskinen skal i vinterdvale, mens snøfreseren gjøres klar til dyst. Foto: Brynjulf Blix
Sommermaskinen skal i vinterdvale, mens snøfreseren gjøres klar til dyst. Foto: Brynjulf BlixVis mer

Slik gjør du snøfreseren klar for sesongen

Hvis snøen ennå ikke har kommet bør du sjekke snøfreseren nå

En snøfreser er et herlig redskap. Når den brøyter seg gjennom snøskavlene, kaster snøen langt av gårde og etterlater seg et gang- eller kjørbart underlag er det bare fryd og gammen.

Men det forutsetter at maskinen er i orden, at den har blitt oppbevart og stelt med slik den fortjener.

Har du ikke snøfreser? Se vår guide til de ulike variantene

Hvordan oppbevarer du hagemaskinene?

Hvis du vil at maskinene skal vare lenge og kreve minst mulig stell, skal de oppbevares under tak når de ikke er i bruk. Og det er ikke nok med bare tak, de skal stå i en garasje eller skur, med lufting, slik at de ikke blir skadet av fuktighet.

Hvis det samler seg vann i maskinen vil det kunne oppstå skader, enten i form av rust, eller verre ting hvis vann samler seg i vitale deler og fryser til. Da får vannet stor sprengkraft som kan gi dyre reparasjoner. Spesielt på en snøfreser er det viktig at hele veien fra skovler til utblåsningsrør har overflater som ikke er skadet. Snøen skal jo gli lettest mulig hele veien gjennom.

Når man setter maskinen inn for sesongen er det viktig at man gjør den ren og smører det som skal smøres. Det gjelder hendler og vaiere, lagere osv.

Bensin vil ofte fordampe i løpet av sesongen, og det blir liggende igjen tilsetningsstoffer som kan klumpe seg, tette igjen dyser og gjøre maskinen mer vrien å starte. Bruker du miljøbensin unngår du dette problemet, den har ikke tilsetningsstoffer og kan lagres både i kanne og i maskinens tank i over to år.

Sjekk også oljen, at det er nok av den og at den er ren. Hva som er riktig olje står i brukerveiledningen. 5W/30 er vanlig for vinterbruk.

Med en oljepumpe kan du tømme både bensintank og oljetank, om nødvendig.

Drivverket


De aller fleste snøfresere bruker remmer og friksjonshjul til framdrift, skovler og utkast. Disse drivreimene varer ikke evig, spesielt ikke hvis du overbelaster freseren. Drivreimene bør sjekkes før sesongen starter, det er ikke spesielt gøy å stå med halvgjort jobb og en røket drivreim.

For å komme til freserens indre setter du den med åpningen til skovlene ned og håndtakene rett opp. Er det for kaldt ute legger du ut en presenning og triller den inn i stua. Eventuelle protester fra andre familiemedlemmer bryr du deg ikke om.

Klar til demontering av deksler for inspeksjon. Foto: Brynjulf Blix Vis mer


(Opddatert:) Jeg regnet det som en selvfølge, men det har blitt påpekt i debatten under at det burde nevnes - sørg for at det ikke er olje og bensin i tankene før du tar maskinen inn og setter den på høykant.

Vær obs på at drivreimene er spesielt tilpasset motorkraft og belastning, prøver du å erstatte dem med billige standard drivreimer i samme dimensjon vil du sannsynligvis stå med røket eller oppfliset reim etter et kvarters tid. Originalreimer er tingen, og er du snill med maskinen varer de i årevis.

Sjekk drivreimene! Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Presser du framdriften til maskinen så hardt at den nesten stopper sliter du unødvendig både på reimer og friksjonskobling. Kjør alltid skovlene i gang før du du dytter maskinen inn i snøen. Jo lettere du lar den jobbe jo mindre utgifter til vedlikehold må du ut med.

Hjulene på de fleste snøfresere drives via et friksjonshjul som går mot en roterende metallplate. Jo lenger ute i periferien hjulet plasseres med hastighetsvelgeren, jo raskere går freseren.

For at dette skal fungere må metallplaten være så ren og fri for fett som mulig. Bruk et fettløsende middel (bremserens fungerer bra) og tørk godt av med en tørr og ren fille.

Lufttrykket i hjulene må også sjekkes. Det viktigste er at det er likt på begge sider, om det ligger litt lavere enn oppgitt gjør ikke mye. Det viktigste er at den ikke står og drar skjevt.

Det er bedre å jobbe i stua enn ute i kulda! Husk presenning for husfredens skyld... Foto: Brynjulf Blix Vis mer


Når maskinen har fått sitt stell er det bare å kjøre den ut i garasje eller skur, alternativt under en presenning som dekker godt.

Så er det bare å glede seg til snøen kommer!