<B>FORNØYD SJEF:</B> CEO for Viasat Danmark, Jesper Grønholdt, bak ett av de fire 3D-kameraene som var i aksjon i Parken fotballstadion denne uka. Anledningen var Viasats 3D-produksjon av FC København - Chelsa i Danmark, den første i sitt slag i Norden. Foto: Øivind Idsø
FORNØYD SJEF: CEO for Viasat Danmark, Jesper Grønholdt, bak ett av de fire 3D-kameraene som var i aksjon i Parken fotballstadion denne uka. Anledningen var Viasats 3D-produksjon av FC København - Chelsa i Danmark, den første i sitt slag i Norden. Foto: Øivind IdsøVis mer

Slik forvandlet Viasat Ståle Solbakken til 3D

Det var nok ikke så mange som la merke til Viasats lille TV-revolusjon denne uka, men de som gjorde det fikk gå ordentlig i dybden.

(KØBENHAVN): Ståle Solbakken og hans FC København brydde seg nok ikke nevneverdig om de litt pussige, massive kamera-riggene som fanget opp danskenes usle innsats mot Chelsea i ukas Champions League-kamp.

TV-seerne som faktisk fikk sett kampen var sannsynligvis mer interessert, ihvertfall de få utvalgte som hadde mulighet til å ta inn den spesielle sendingen. Tirsdag sto nemlig Viasat bak en aldri så liten revolusjon, da de for første gang i Danmark, og Norden, produserte og viste en sportssending direkte i 3D.

Viasat først med 3D-sendinger

Produsert i tre formater

DinSide fikk en omvisning i den danske fotballstoltheten FCKs lekestue, Parken, noen timer før avspark, og fikk nok en gang bekreftet to ting: Det krever enorme ressurser å produsere en fotballkamp, og det krever enda flere ressurser å gjøre det i 3D. Tilsammen 200 mann var i arbeid i løpet av dagen med å sette sammen bilder til en sending som varer mellom to og tre timer.

Kampen mellom FCK og Chelsea ble naturligvis også produsert i standardformat og i HD, og sammen med den såkalte 3D-feeden (signalet som forlater stadion og spres ut til TV-abonnentene) ble det sendt ut tre ulike signaler fra stadion denne kvelden. For å gjøre kompleksiteten maksimal, ble hvert signal produsert av hvert sitt produksjonsselskap - et dansk, et tysk og et belgisk.

LANGT NEDE: 3D-kameraet består av to synkroniserte HD-kamera, der hver halvdel tar seg av bildestrømmen til henholdsvis venstre og høyre øye. Disse kameraene kan ikke stå for høyt oppe på tribunen, da blir 3D-effekten kraftig redusert. Foto: Øivind Idsø Vis mer


HD-produksjonen alene la beslag på hele 14 kamera fordelt rundt på stadion, mens 3D-produksjonen enn så lenge er langt mer beskjeden med kun fire kamera. Det skyldes først og fremst at en fotballstadion bare har plass til mange kamera samtidig, og at 3D-kameraene ikke er like fleksible i forhold til plassering som sine HD-søsken. Det skyldes også at 3D fortsatt er et nisjefenomen, og så vidt er i ferd med å finne sin plass i en kabel- og satelittjungel som ikke engang er ferdig med HD-utbyggingen.

Les vår guide til 3D-TV

Slik lager de wow-effekten

Viasat Danmarks tekniske sjef Johnny Glud Sørensen sier 3D-bildet er helt avhengig av nærhet til mennesker for å få til wow-effekten som den tredje dimensjonen tilfører sendingene. Et 3D-kamera bør ikke plasseres langt opp på tribunen, det vil blant annet medføre at dybdeeffekten, den som gir bildet en illusjon av romlighet, blir dårligere. Kameraet bør med andre ord stå så nær bakkeplanet som mulig, og gjerne så tett inntil spillerne som mulig.

DYRT: På disse svindyre arbeidsstasjonene etterbehandles 3D-signalene i sanntid, slik at TV-seerne ikke blir svimle når 3D-kameraene zoomer inn og ut. Foto: Øivind Idsø Vis mer

Det er Sony som leverer både kameraene (Sony 1500-serien) og den tekniske løsningen som synkroniserer de to bildestrømmene fra hvert
kamera. Denne synkroniseringen er, imponerende nok, noe som gjøres manuelt i produksjonsbussene utenfor stadion mens sendingen pågår. Et 3D-bilde består som kjent av to bilder som forskyves i forhold til hverandre, men ettersom dagens kameraløsninger ikke er presise nok når det zoomes innover og utover trengs det minst to mann per kamera - en som styrer kamera, og en som sitter i bussen og kontinuerlig justerer 3D-effekten.

Johnny Glud Sørensen forteller at det derfor er nesten like mange personer i jobb på 3D-produksjonen som HD-produksjonen, til tross for at førstnevnte hadde langt færre kameraer i bruk underveis.

Kostnadsnivået er også formidabelt. Lønnskostnader er en ting, en annen er prisen på utstyrsparken. Ifølge den danske Viasat-sjefen, Jesper Grønholdt, befant det seg TV-produksjonsverdier for rundt 156 millioner kroner i Parken denne tirsdagen. Tatt i betraktning at hver av de fire Sony redigeringsstasjonene som ble brukt til å synkronisere 3D-bildene koster 150.000 Euro (cirka 1.1 millioner norske kroner) er ikke det så vanskelig å forstå.

Les også: Slik fikk han 30 prosent billigere Viasat-avtale

Ikke alt var ekte

Ettersom 3D altså fortsatt er i oppstartsfaren, var ikke alle 3D-bildene ekte 3D-bilder. Det belgiske produksjonsselskapet ansvarlig for 3D-delen av Champions League-sendingen sier plassproblemene medfører at noen 3D-bilder genereres ved hjelp av signaler sendt fra vanlige HD-kamera, som bare har ett objektiv.

For seeren blir konsekvensen at det oppkonverterte TV-bildet får dybde og romlighet som til forveksling kan ligne et ekte 3D-signal der kilden er to kamera med hvert sitt objektiv, men seeren vil legge merke til at noe mangler i mellomrommet mellom det som skjer i for- og bakgrunnen. Et ekte 3D-signal vil vise alt som ligger mellom disse to ytterpunktene, mens et oppkonvertert 3D-bare viser ytterpunktene.

Viasats danske CEO, Jesper Grønholdt (i midten), og administrasjonssjef for Viasat Sport, Max Andersen (t.h.). Foto: Øivind Idsø
Teknisk sjef i Viasat, Johnny Glud Sørensen. Foto: Øivind Idsø
Parken stadion, hjemmebanen til FC København. Foto: Øivind Idsø
FORNØYD SJEF: CEO for Viasat Danmark, Jesper Grønholdt, bak ett av de fire 3D-kameraene som var i aksjon i Parken fotballstadion denne uka. Anledningen var Viasats 3D-produksjon av FC København - Chelsa i Danmark, den første i sitt slag i Norden. Foto: Øivind Idsø
Ett av HD-kameraene som var i bruk i Parken. Foto: Øivind Idsø
Jada, de som styrer kameraet vet hva disse boksene og kablene gjør. Foto: Øivind Idsø
LANGT NEDE: 3D-kameraet består av to synkroniserte HD-kamera, der hver halvdel tar seg av bildestrømmen til henholdsvis venstre og høyre øye. Disse kameraene kan ikke stå for høyt oppe på tribunen, da blir 3D-effekten kraftig redusert. Foto: Øivind Idsø
STEREO: Det trengs to Sony 1500-kameraer for å lage et ekte 3D-signal. Dette er plassert på langsida på hovedtribunen. Foto: Øivind Idsø
STEREO: Det trengs to Sony 1500-kameraer for å lage et ekte 3D-signal. Dette er plassert på langsida på hovedtribunen. Foto: Øivind Idsø
Foto: Øivind Idsø
Foto: Øivind Idsø
STEREO: Det trengs to Sony 1500-kameraer for å lage et ekte 3D-signal. Dette er plassert på langsida på hovedtribunen. Her er det lett å se hvor langt ned på tribunen det står. Foto: Øivind Idsø
Foto: Øivind Idsø
GALSKAP SATT I SYSTEM: Det trengs en enorm mengde ledninger for å produsere Champions League-fotball i tre format - SD, HD og 3D. Foto: Øivind Idsø
DYRT: På disse svindyre arbeidsstasjonene etterbehandles 3D-signalene i sanntid, slik at TV-seerne ikke blir svimle når 3D-kameraene zoomer inn og ut. Foto: Øivind Idsø
BUSSLAST: Den største produksjonsbussen av dem alle tok seg av HD-produksjonen i Parken, København. Foto: Øivind Idsø
Kreativ kabelstrekking. Foto: Øivind Idsø
Foto: Øivind Idsø
Det mangler ikke på kabelressurser i de tre såkalte OB-bussene som sto parkert utenfor Parken stadion i København under FC København - Chelsea denne uka. Foto: Øivind Idsø

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen!)

3D på vei til norske hjem


Viasat har 3D-støtte på alle sine nyere HD-dekodere, men ettersom det ikke finnes tall på hvor mange som har både en slik dekoder og en 3D-kompatibel TV, tør ikke presse- og informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen tippe hvor mange som kunne se FCK - Chelsea.

- Nei, det er veldig vanskelig å si. Men britiske Sky Sports regner med at rundt 70.000 briter kan se deres 3D-sendinger fra Champions League, og det er et tall de er fornøyd med, sier Hygen Christensen.

Vi vet allerede at Canal Digital vil ha et 3D-tilbud på plass "i løpet av året". DinSide.no har vært i kontakt med to av de andre, store TV-leverandørene i Norge, Get og Altibox, og også de har ting på gang.

- Get sine HD-dekodere støtter 3D, og vi har gjennomført flere tester hos oss på dette siste året. Til nå har utfordringen med 3D vært at det ikke har vært tilgjengelig innhold, men når innhold blir tilgjengelig vil Get-kunder få tilbud om dette, skriver direktør for samfunnskontakt i Get, Øyvind Husby, i en epost til DinSide.no.

Altibox er hakket mer konkret.

- Altibox sine dekodere vil støtte 3D, og vi jobber med lansering av en 3D-tjeneste. Vi forventer at denne vil være tilgjengelig i løpet av våren, sier kommunikasjonssjef i Altibox, Herbjørn Tjeltveit.

Så gjenstår det å se hvor raskt norske seere skifter ut TVene sine med 3D-kompatible modeller, en helt nødvendig forutsetning for at 3D-TV skal bli noe mer enn bare øyesnop for de spesielt interesserte.

Her får du forklart hvordan kamerabildene blir til 3D-bilder: