<B>SØVNPROBLEMER:</B> Tropevarme soverom kan gjøre det vanskelig å sove. Foto: DINSIDE/COLOURBOX
SØVNPROBLEMER: Tropevarme soverom kan gjøre det vanskelig å sove. Foto: DINSIDE/COLOURBOXVis mer

Slik får du sove i sommervarmen

Kjøl ned rommet, hold sola ute og pass på føttene.

Gradestokken har allerede nærmet seg 30 grader flere steder i landet.

Det er deilig med sol og varme, men de færreste av oss ønsker tropisk stemning på soverommet om natten.

Vi har spurt søvnekspertene og våre lesere om tips for å få sove i varmen.

Varmen forstyrrer

- Den ideelle temperaturen nærmest inntil kroppen når du skal sove er 30 grader, sier
seniorforsker Ståle Pallesen ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer til Dinside.

Når soverommet er varmt og du i tillegg sover med noe over deg, kan det fort bli varmere enn idealtemperaturen. Og dette forstyrrer søvnen.

- Kroppen prioriterer oppvåkning for å kompensere for ekstreme temperaturer, forklarer Pallesen.

Dette gjelder spesielt under REM-søvn – også kalt drømmesøvn – samt dyp søvn.

1. Aircondition og vifter

SØVNFORSKER: - Søvnen kan bli forstyrret når det er for varmt, sier seniorforsker Ståle Pallesen ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer. Foto: UIB.NO Vis mer


Et svalt og mørkt rom er best å sove i.

«Halve Norge har varmepumpe. Bruk den», oppfordrer en av våre lesere på Facebook. Den kan nemlig reverseres til en aircondition, som kjøler ned luften istedet for å varme den opp.

En vifte kjøler ikke ned luften, men sirkulerer den slik at det føles svalere. Har du ingen vifte, kan du slite med å få tak i en nå: Viftene rives nemlig vekk fra butikkene i varme perioder, melder blant annet NRK.

Les også: Slik bruker du varmepumpa i varmen

2. Hold sollyset ute

En annen måte å holde temperaturen nede på er å trekke for gardiner og persienner slik at sollyset ikke slipper inn.

Vil du ha lys, men ikke varme? En varmereflekterende folie holder varmen ute samtidig som lyset slipper inn.

3. Bare luft om morgenen

HOLD VARMEN UTE: En varmereflekterende folie slipper inn lys men holder varmen ute. Foto: IFI.NO Vis mer


Hvis temperaturen er høyere ute enn inne, bør du også unngå å la vinduene stå oppe.

«Vi åpner dører og vinduer tidlig om morgenen for å kjøle ned, og så lukker vi dem for ikke å slippe varmen inn» tipser en leser.

4. Ta en kald dusj

Du kan også prøve å kjøle ned kroppen før du legger deg til å sove. «Ta en kald dusj før sengetid», lyder rådet fra en annen av våre lesere.

- Hvis du tar et kaldt karbad varer effekten lenger, tipser søvnforsker Pallesen.

5. Sov i det kaldeste rommet

Som du sikkert vet, stiger varmen oppover. Flere av våre lesere sover svalt og fornøyd i soverom i kjelleren.

DROPP DYNA: Sov med bare sengetøy eller laken hvis det blir for varmt. Foto: REX/Garo / Phanie/All Over Press Vis mer


Har du ingen kjeller å sove i? Legg deg til å sove i i det kjøligste rommet i huset hvis det blir for ille.

6. Dropp dyna

De fleste foretrekker å sove med noe over seg, men selv lette sommerdyner kan være for varme når temperaturen på soverommet nærmer seg 30 grader.

- Sov med bare dynetrekk eller laken hvis det blir for varmt, råder Pallesen.

Du kan også putte lakenet eller putetrekket i fryseren først for en god men kortvarig kjøleeffekt.

7. Varme føtter

Føttene bør du imidlertid ikke la være for kalde - det kan nemlig gi motsatt effekt:

HOLD DEM VARME: Kalde føtter kan faktisk heve kroppstemperaturen. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press Vis mer


- Hvis føttene blir kalde vil kjernekroppstemperaturen gå opp, viser det seg. Å fryse på beina er ugunstig for søvn, forklarer Pallesen.

Les også: Svetter du mye i senga?

Nyt godværet


Senterleder ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer, Bjørn Bjorvatn, er opptatt av at vi bør glede oss over godværet, og ikke fokusere på det negative.

- Lyset og varmen gjør oss oppkvikket og i bedre humør, og gjør at vi kan klare oss med litt mindre søvn enn i mørke kalde vintermåneder, sier han til Dinside.

- Nyt varmen og godværet mens vi har det.

Artikkelen har vært publisert også tidligere. Sist oppdatert 2. juni 2016