FORTVILET: Ronnie Salvesen Andersen og samboeren Ingrid Ellegaard Aksnes  ville bare si opp abonnementet sitt hos Viasat. Det skulle vise seg å bli et mareritt. Foto: Privat
FORTVILET: Ronnie Salvesen Andersen og samboeren Ingrid Ellegaard Aksnes ville bare si opp abonnementet sitt hos Viasat. Det skulle vise seg å bli et mareritt. Foto: PrivatVis mer

Slapp ikke unna Viasat

Ville si opp i februar, måtte vente til desember. Men så ringte DinSide.

- Jeg er utrolig frustrert. Rett og slett bare sinna.

Det forteller Ingrid Ellegaard Aksnes til DinSide. Hun og samboeren Ronnie Salvesen Andersen bor i Kristiansand, og har vært Viasat-kunder siden februar i fjor.

Planen var å kvitte seg med TV-tilbudet i februar i år, da bindingstiden var over.

En plan som ikke gikk helt etter boka.

Måtte vente ut tiden

Denne historien begynner med trøbbel. Masse trøbbel.

TV-bildet ble ikke riktig, dekoderen slo seg stadig vrang og ofte restartet den av seg selv.

Slikt får også RiksTV-kunder til å vrake leverandøren i raseri

Etter flere henvendelser til Viasat og besøk av reparatør, bestemte de seg for å kvitte seg med leverandøren. De fikk beskjed om at de kunne si opp i februar, ikke tidligere.

Da februar kom, ringte de derfor Viasat for å avslutte kundeforholdet. Det fikk de ikke lov til uten videre. De måtte fortsatt vente ut oppsigelsestiden, på opptil fire måneder, i motsetning til hva de først hadde fått beskjed om. Aksnes og Andersen likte dette dårlig, men orket ikke mer, og godtok det de fikk beskjed om.

Jada, oppsigelsestiden til Viasat er faktisk på opptil fire måneder

- Vi tenkte at alt var i skjønneste orden, forteller Aksnes.

Ble ikke trodd

Vinter ble til vår, og vår til sommer. Samboerparet reiste på ferie i månedsskiftet juni/juli, og tenkte at de kom skulle returnere til et Viasat-fritt hjem.

Slik gikk det ikke. I TV-stua hadde de fortsatt kanaler. De ga det litt tid. Men TV-stua ble aldri mørklagt. Da august kom, ringte de Viasat igjen for å høre hva som foregikk.

Har du hatt problemer med å si opp abonnementer? (Avsluttet)
Ja(82%) 639
Nei(18%) 144
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Nei, dere har bindingstid frem til februar 2012, sa Viasat, til parets forferdelse.

Dette viste seg senere å være en datafeil. Men resultatet ble ikke så mye bedre: Paret fikk ikke lov til å avslutte abonnementet før i desember. En ny oppsigelsestid på nesten fire måneder måtte løpe først.

Oppsigelsen i februar hadde nemlig aldri funnet sted, ifølge TV-giganten. Det hjalp ikke at paret tryglet om nåde, og lovet på tro og ære at de faktisk hadde sagt opp.

Forstår ikke meningen

Dermed påla altså Viasat de to sørlendingene å være kunder i ti måneder lenger enn hva samboerparet ønsket: I stedet for å avslutte i februar, måtte de avslutte i desember.

- Dette er jo helt utrolig, sukker Aksnes.

- Vi har styrt så mye med dette nå. Jeg skjønner ikke hvorfor de vil ha oss som kunder. De tjener sikkert på det uansett, men det kan da ikke være noe hyggelig å sitte med så misfornøyde kunder.

Ramaskrik etter at Discovery ble fjernet fra TV-listen

Vi ringer informasjonssjef Øystein Hygen Christensen i Viasat for å spørre hvorfor de ikke vil slippe paret fra Kristiansand fri.

LEGGER SEG FLAT: Informasjonssjef Øystein Hygen Christensen i Viasat innrømmer at de har gjort en feil, og tilbakebetaler alt paret har lagt ut. Foto: Viasat Vis mer


To timer senere ringer han opp igjen.

- Det har skjedd en feil.

Gir seg til slutt

Viasat legger seg paddeflat i saken. De sier opp abonnementet med øyeblikkelig virkning, tilbakebetaler utgifter siden februar og vil ikke en gang ha tilbake utstyret. Det kan paret hive i søpla.

- Dette er veldig beklagelig, sier Christensen til DinSide.

Han skylder på en feilregistrering i systemet, muligens på grunn av at paret nedgraderte abonnementet sitt i februar da de fant ut at de ikke kom seg ut med det første.

- Er ikke dette et eksempel på at oppsigelsestider på opptil fire måneder kan føre til problemer for kunden?

- Det blir en litt annen sak. Vi får løst sakene når det skjer feil, og det er det viktigste, svarer Christensen i Viasat.

- Om ikke paret hadde gått til DinSide måtte de trolig ha vært kunder helt til desember. Hva tenker du om det?

- Det er veldig beklagelig at vi ikke oppdaget feilen da de henvendte seg til oss. Dette skulle vært løst på et mye tidligere tidspunkt, og det er synd det måtte gå så langt som dette.

Det synes paret også.

- Dette er litt stusselig, sier Aksnes.

Hun er naturlig nok glad for at det ordnet seg, men som hun sier:

- Det er litt trist at man må gå så langt med saken før de gidder å gjøre noe med det.

Raser mot RiksTV - prioriterer fotball over barn