Skandinavias største boligmesse

DinSide (Herning): Si "egenkapital" til en danske, og vedkommende går amok på nærmeste publikumsmesse. Vi har vært på Boligdrømme for alle - Skandinavias største boligmesse for forbrukere.

Luksusspa fra Pamos. Foto: Katrine Hvitved-Jacobsen. Vis mer

Skandinavias største boligmesse

  1. Bildene fra den danske messen


Frigjør og forbruker egenkapital

Det er ikke bare danskene som har mye ubenyttet egenkapital, eller friværdi som de glade dansker kaller det. Med dette mener vi oppspart verdi i bolig, fordi en har lånt mindre enn 100 prosent av hva boligen er verdt.

Mens sparsommelige nordmenn sparer i bolig, får ordet friværdi en rekke dansker til å gå helt amok. Dette begrepet har fått en så stor plass hos forbruksglade boligeiere i det danske land, at man må konstatere at banker og kredittforetak har gjort en usedvanlig bra jobb.


For de som låner ut penger, vil jo gjerne at boligeierne låner enda flere. For ikke å snakke om produsenter og selgere av luksusvarer som massasjebader, spabader, massasjestoler, luksuskjøkkener, vinoppbevaringsskap, peiser, boliger i utlandet og mye annet.

BILDESPESIAL: Luksuriøse boligdrømmer.

Messen vi rapporterer fra, Boligdrømme for Alle, fant sted i Herning i Danmark forrige helg. Her hadde produsenter og distributører av ulike luksusvarer samlet seg på ett sted, med et mål for øye: At danskene skulle bruke enda litt mer av friværdien sin!

Messen skal, ifølge arrangøren, være Skandinavias største av sin art.

Test deg selv

Interiør fra Cool-stilen. Vis mer


I tillegg til tusenvis av produkter fra rundt 250 utstillere, var kjerneområdet på messen viet ulike trender i den såkalte Trendzonen. Her kunne man - gratis, og i samarbeid med trenspottingsbyrået Eckmann Alive - finne ut hvilken boligtype man er: Cool, Classic, Crazy eller Creative? (Sjekk bildene i bildespesialen).

Kort fortalt er boliginnredningstypene i disse fire kategoriene følgende:

Classic interiør: Stikkord er blant annet jord, høytid, tradisjoner, kvalitet, stabilitet, gamle symboler og trygghet.

Cool interiør: Stikkord er blant annet luft, metall, utfordring, klarhet, nyskapende, provoserende, futuristisk og teknologisk.


Crazy interiør:
Stikkord er blant annet ild, fest, aktivitet, spontanitet, moro og mote.

Creative interiør: Stikkord er blant annet vann, kreativitet, følsomhet, familierelasjoner, håndlaget, gjør-det-selv, mønstre og naturmaterialer.
Testen besto av en rekke bilder - og en måtte plukke ut sine favoritter. Disse ble talt opp, og satt inn i ulike kategorier, som da ga en pekepinn på hvilken av de fire kategoriene en hadde flest fellestrekk med.

Nysgjerrige sjeler vil kanskje gjerne vite hvilken boligtype DinSides utsendte reporter er? Cool, såklart, i alle fall litt... Og om det så kan eller skal brukes til noe, ja, det får være opp til den enkelte.

Hoppeflyet var bare ett av mange spennende elementer på kjempelekeplassen. Vis mer


Fantastisk lek

En viktig del av messen var viet de yngste, noe vi ikke før har sett så mye av på de norske messene, ihvertfall ikke i dette omfanget.

På messen i Herning var det avsatt en hel hall til lekerom for barn, ungdom og barnslige sjeler. Her var det alt hjertet kunne begjære: Sandkasse for de små, computerstyrte lekestativer, enorme hoppeputer og -borger, bilbane og mye mer. Kanskje et hett tips for senere publikumsmesser, som har vært flinke til å fri til barna, men ikke fullt så flinke til å innfri...

Se bildene fra messen.