Her har det tydeligvis vært fest. Eller?  Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Her har det tydeligvis vært fest. Eller? Foto: Finn.no/boa eiendomsmeglingVis mer

Sjekk den boligannonsen!

Nå våger også nordmenn å rote i boligannonsene.

Det var mange som sperret øynene opp da vi skrev om boligannonsene fra det svenske eiendomsmeglingsfirmaet Fantastic Frank forrige måned.

For boligannonsene fra Fantastic Frank er ikke som alle andre. Skittentøy, festrester, oppussingsrot og hundrevis av roser som ligger strødd: Ikke akkurat den gjennomsnittlige boligannonsen.

Les mer: Sjekk det nye meglertrikset

Denne boligannonsen signert boa eiendomsmegling tar opp stafettpinnen fra Fantastic Frank. Her er det mange virkemidler som tas i bruk: Dagen derpå-stemning, fallende bananer, frukt på veggen, blomster i skoene, jo, vi tror på at her var det titta-i-taket og tenna-i-tapeten-fest i går.

Se bare her:

Festen er ikke over. Det er kake igjen. Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Klær på gulvet? Det trenger du ikke, for boligen har to doble garderobeskap, kan vi lese av bildeteksten. Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Underkjolen henger fra lysekronen, kaken er plassert i sengen. Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Bananer på veggen. Tilfeldig? Neppe. Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Her har det tydeligvis vært fest. Eller? Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling
Som en ekstra bonus: Det er ikke bare i stylingen det er pølser: Det blir pølser til dem som ønsker det på visning. Foto: Finn.no/boa eiendomsmegling


Blodseriøst, men ikke dødsalvorlig

Ifølge eiendomsmegler i boa, Tommy Friestad, er hovedtanken bak annonsen å skille seg ut og skape engasjement, og ikke minst oppmerksomhet rundt objektet. Han selger boligen sammen med kollega Luan Bui.

- I kategorien 3-roms på Frogner er det mye ute. Dette er en veldig klassisk sjarmerende, lun og god leilighet, som egner seg for livsnytere. Vi har prøvd å fremheve det. Det må ikke være så strenge rammer på alt, sier Friestad til DinSide.

Annonsen har ligget ute i seks dager, og har hatt 5.855 treff. - En normalt god nettanonse har 3.000 treff på en uke, vi når kanskje 8.000 før siste visning. Da har du økt sannsynligheten for å få flere på visning, sier Friestad.

Tanken bak er å appellere ikke bare til den rasjonelle delen av boligkjøpet, men også den emosjonelle. Det rasjonelle er enkelt, og gir seg selv: Type bolig, beliggenhet, antall rom - og kvadratmeterpris.

- Så er det det emosjonelle: Følelsen av at du har lyst til å bo et sted. Da kan man være villig til å gi litt ekstra, sier Friestad, og legger til at de selvfølgelig vektlegger begge deler. En leken annonse suppleres selvsagt av korrekte fakta og all relevant informasjon.

- Det er blodseriøst, men ikke dødsalvorlig, sier Friestad.

- Gleder meg som en unge

Det er ikke første gang meglerne i boa finner på sprell. Her er Tommy Friestad med et 3D-prospekt i slalåmveien. Alle som kom på visning fikk et par 3D-slalåmbriller. For dette prosjektet ble de kåret til Årets Gullmegler. Foto: boa Vis mer


Vi snakker med Friestad mens han er på vei til trykkeriet for å plukke opp prospektet. Siste hånd på verket la han klokken tre i natt, og forventningene er høye. - Jeg gleder meg som en unge til å dele det ut på søndag!

DinSide: Tror du potensielle kjøpere kan avskrive boligen fordi den er stylet så bra at det ser dyrt ut?

- Nei, folk ser gjerne mer enn hundre leiligheter på Finn før de finner den rette. Denne vil nok få folk til å stoppe opp, og få oppmerksomhet i mengden.

Han peker imidlertid igjen på at det er viktig å ikke miste hodet i stylingen.

- Man kan ikke bare gå bananas. En nettannonse skal gjøre én ting: Vekke oppmerksomhet. Det er førsteinntrykket. Denne vil nok få mange til å stoppe opp og sjekke annonsen ekstra nøye.

Så gjelder det for kjøpere å ha hodet med seg på visning.

- Man kan aldri presse en kjøper til å kjøpe noe de ikke vil ha. Kunsten er å skape den gode følelsen, slik at de får lyst til å by mye.

Boa eiendomsmegling har vunnet Norges Eiendomsmeglerforbunds gjeveste utmerkelse Årets Gullmegler tre år på rad: 2008, 2009 og 2010. Sjekk boas blogg for flere sprell.

Ikke gå i denne bildefellen: Her har de bommet skikkelig

Ta lærdom!

Om det å stylistrote til en bolig lønner seg, vil tiden vise. Vi tror kanskje konseptet er dratt litt langt, eller i litt mange retninger i denne annonsen. Oppmerksomhet vil den garantert få fordi dette ikke er vanlig i Norge, men vi ville kanskje anbefale å holde seg til ett tema, for eksempel det absurde (bananer på veggen og i fri flyt fra oven - eller dagen derpå).

Det vi imidlertid vil oppfordre alle til å ta til seg er de beskrivende bildetekstene. I stedet for at bildene heter IMG7652, eller Stue 1, Stue 2; sier bildetekstene mye om boligen for deg som eventuelt skal kjøpe: For eksempel "Bakgården ligger 7 trappetrinn fra kjøkkenet" eller "Kjøkken fra 2004 - Bjørk - Mosaikk - Heltre benk". Her får vi informasjon vi kanskje ellers ville ha lurt på.

Egenreklame i boligannonser: Plasserer lime på de merkeligste steder

Rotet som bør få varsellampene til å blinke

Stylingrot

Hva synes du? (Avsluttet)
Tullete(64%) 361
Supert(27%) 153
Vet ikke(9%) 49
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det er imidlertid ikke alltid rot, oppvask og skittentøy er bra. Når boligene er så skitne og sjuskete at det blir fredagshumor i nettavisene, ligger det dessverre ofte noe bak. Nøkkelordet er tvangssalg. Dette bør stå i boligannonsen, men gjør det ikke det, sjekk prospektet, som gjerne ligger vedlagt annonsen i en PDF.

Tvangssalg: Du kan gjøre et boligkupp, men vær obs på fellene.