Eksempel på en av testene. Foto: University of British Columbia
Eksempel på en av testene. Foto: University of British ColumbiaVis mer

Ser du rødt?

Det er ikke fargen som gjør deg sint.

Det er mange som på mer eller mindre vitenskapelig måte, har testet myten om at rødt gjør oksen sinna - og fått myten avkreftet. Det er nemlig ikke rødfargen som får oksen til å buse avgårde, men bevegelsen av duken. Oksen er jo fargeblind ...

Hva så med deg - hva skjer med deg når du ser rødt?

Dette har forskere ved Sauder School of Business ved University of British Columbia studert. Konklusjonen er følgende: Rødt gjør deg mer detaljorientert, mens blått setter fart på kreativiteten din.

Mottakelig for reklame?

Studien ble igangsatt i markedsføringsøyemed, for å få svar på hvilken av fargene blå og rød som øker hjerneaktiviteten og gjør oss mottakelige for reklame. Resultatene ble nylig publisert i fagtidsskriftet Science Express.

Forskningsleder Juliet Zhu Foto: Juliet Zhu Vis mer
Eksempel på en av testene. Foto: University of British Columbia Vis mer



- Tidligere forskning har satt blått og rødt i sammenheng med økte kognitive ferdigheter, men forskningen har vært motstridende med tanke på hvem som gir den største økningen, sier Juliet Zhu ved Sauder School of Business, som har ledet studien. Nå vet vi at det egentlig avhenger av oppgavens natur, fortsetter hun i en pressemelding fra University of British Columbia.

Rødt=fokusert

600 studenter ble studert når de utførte seks oppgaver. Oppgavene innebar memorering av ord vist på dataskjermen med blå eller rød bakgrunn, de skulle designe en barneleke fra blå eller røde objekter, og kopiere og rette en adresseliste.

Studentene var mer fokuserte når oppgaven hadde røde elemener, og de var mer kreativet når oppgaven hadde blå elementer.

For eksempel skåret de bedre på hukommelsestesten når bakgrunsbildet var rødt, og de var bedre til å kopiere og rette. De laget også mer praktiske leker av de røde objektene.

- Dette kan være fordi rødt er et signal vi bruker for å få folk til å være mer oppmerksomme og forsiktige, så som i trafikklys, skriver forskerne i rapporten sin, ifølge nettstedet WebMD.

Blått=kreativitet

Forskerne fant at blått var best egnet til å få frem studentenes kreativitet. De laget for eksempel mer oroginale - om enn ikke like praktiske - leker av de blå objektene. Og de var mer kreative i å finne alternative nytteområder for en murstein - så som å bruke den til kløpost for dyr.

Dilla på lilla? Et sted i huset bør du ligge langt unna denne fargen.

Her er fargepsykologens beste råd


Egnethet varierer med oppgave

Forskerne konkluderer i rapporten at forskjellige farger kan være bedre egnet for forskjellige oppgaver.

- Dersom oppgaven krever folks absolutte oppmerksomhet eller forståelse (for eksempel memorere viktig informasjon eller forstå bieffektene av en ny medisin), så kunne rødt være spesielt riktig, skriver forskerne ifølge WebMD.

- Men, dersom oppgaven krever kreativitet og fantasi (for eksempel om man skal designe en kunstbutikk eller man brainstormer for et nytt produkt), så ville blått være mer formålstjenlig, skriver forfatterne Mehta og Zui videre.

Forskerne understreker imidlertid til magasinet HealthDay at de i denne studien kun har sett på kognitive oppgaver og hvilke roller farger kan spille i denne sammenhengen - men at fargene kan spille en annen rolle under andre forhold.

- Dersom vi snakker om fysiske oppgaver som sport, kan rødt ha helt andre assosiasjoner - entusiasme, suksess, kraft, spenning - så jeg vil være forsiktig med å generalisere til andre områder, sier Zhu til HealtDay.

Les også: Slik innreder du med grått

Rødt tegn på seksuell tigjengelighet ...

En tidligere studie publisert i Journal of Personality and Social Psychology avslører at menn tenner på kvinner i rødt, og at de ubevisst oppfatte den røde fargen som signal om seksuell tilgjengelighet.

Mer om denne undersøkelsen og andre ting menn liker i denne artikkelen: Fem ting menn liker