Flere har klaget på salgsmetodene til enkelte tilbydere av TV, bredbånd og telefoni. Foto: Colourbox.com
Flere har klaget på salgsmetodene til enkelte tilbydere av TV, bredbånd og telefoni. Foto: Colourbox.comVis mer

Selgerne som aldri gir seg

Ufine metoder tas i bruk for å få deg til å handle.

«Det kan også bli dyrt å betale for noe du egentlig ikke trenger»


Pågående selgere oppsøker kundene hjemme, og lover tv, telefon og ubegrenset nettilgang for de som slår til på deres tilbud. Forbrukerombudet har mottatt flere henvendelser fra forbrukere og andre tilbydere som reagerer på markedsføring av utbygging av ny infrastruktur for internettaksess mm.

- Vi sender ut et brev til hele denne bransjen for å be dem skjerpe seg, sier fungerende forbrukerombud Lars Grøndal i en melding.

Slik lurer butikkene deg til å kjøpe

Leverandørene krangler

Enkelte tilbydere bruker markedsføring som bærer preg av å love mer enn den kan holde. Det gjelder spesielt sammenligninger med konkurrenter og andre tilsvarende teknologier, hvor disse blir stemplet som avleggs og gammeldagse. Forbrukerombudet påpeker at dette er å regne som ulovlig markedsføring.

Bredbåndselskapet Canal Digital har sett seg lei på det de omtaler som «fiberselskapenes usanne og aggressive markedsføring». De klager rivalen Viken Fibernett inn for Forbrukerombudet, skriver Digi. Bakgrunnen er deres påstander om at «fremtiden er fiber» og at kabel-TV er «gammel teknologi». Get var også kritiske til Vikens metoder, skrev Digi i desember i fjor.

Men hva med Canal Digitals HD-PVR-boks?

Presser naboer

Utilbørlig press legges på kunder ved utsagn av typen «naboen har bestilt bredbånd» eller «det blir ikke utbygging hvis ikke du bestiller», skriver E24. Totalt er det omtrent 150 bredbåndsutbyggere i Norge, fra lokale energiverk til kabel-TV-selskaper, og alle har blitt kontaktet av Forbrukerombudet, selv om ikke alle har blitt innklaget for aggressiv markedsføring.

- Ta deg god tid til å vurdere de ulike tilbudene, og ikke la deg stresse av en pågående selger. Hvis du angrer på en bestilling, er det viktig at du husker å bruke angreretten før fristen går ut, sier Grøndal.

Vær klar over at det kan bli dyrere å koble seg opp mot et slikt nett om du ikke gjør det samtidig med alle andre, men det kan også bli dyrt å betale for noe du egentlig ikke trenger.

Test av Altibox som gir deg tilgang til TV, telefon og nett i en og samme kabel

Støvsugerselgere også i ilden

Forbrukerombudet sendte i vår ut en bekymringsmelding om selgere av Envirotect "miljømaskiner". Ombudet er i dialog med en av distributørene for disse miljømaskinene. Flere forbrukere hadde klaget på oppførselen til selgerene, blant annet at selgeren lurte seg inn i boligen, ved å påstå at han kom for å levere en premie i en konkurranse.

TV2 Hjelper deg har tidligere testet denne dyre støvsugeren med hjelp fra Teknologisk Institutt, mot en støvsuger fra Miele, modell S5780, til 3.500 kroner. Mieles "billige" støvsuger, som forøvrig vant Forbrukerrådets test av støvsugere i 2007, vant også denne minitesten.

Trodde du støvsugerselgerne var utdødd? Så feil kan du ta ...