Selger millionboliger med dilldall

Hva er poenget med å legge ut bilder i boligannonser som ikke viser noe om hvordan boligen ser ut?

  • En kvist i en vase...

  • En enslig rose på et bord...

  • Et dusjhode på en dusj...

  • Noen knapper på et komfyr...

  • Et bilde av Kongens slott...

>> Se boligbildene med mye dilldall

Les også: Selger stygge boliger

Ubetydelige ting

Hva er poenget med et bilde av en rose i et boligprospekt? Bilde: Per Ervland. Vis mer

Det er blitt populært å legge ut boligannonser på boligportalene med
bilder av ubetydelige ting og tang. Eller av omgivelser, som du kanskje ikke akkurat har utsyn til.

Ofte er disse bildene å finne i de mer eksklusive boligprospektene på boliger i de større byene. Det er med andre ord ikke i prospektet til en enebolig til 700.000 kroner i Telemark at du finner slike bilder. Av de 11 boligene (med 14 bildeeksempler) var snittprisen per bolig litt over seks millioner kroner. Det skal så understrekes at dette ikke på noen måte er en vitenskapelig undersøkelse, da vi har tatt med de tilfeldige eksemplene vi er kommet over.

Meglerne gjør det helt sikkert for å gi boligene et enda mer ekstravagant preg. Det skal virke litt ekstra fint og fornemt. Spør du oss, blir det bare irriterende, intetsigende og irrelevant å se gjennom bilder av oljeflasker, roser, dusjhoder, kvister og annet dilldall. Pynten gir overhodet ikke noe inntrykk av hvordan boligen egentlig ser ut.

- Vi legger inn slike bilder for å skape en god stemning, vi er jo ikke bare boligformidlere, men også selgere, derfor er det også fint med noen stemningsbilder. Vi ønsker å få frem detaljene, sier faglig leder i Aktiv Eiendomsmegling i Bergen, Alexander Grieg.

Men får kjøperen virkelig vasen med kvisten med på kjøpet? (Se bilde 10 i bildespesialen).

- Ja, om det hadde vært noe poeng, skulle vi nok klare å ordne det, avslutter Grieg.

>> Se boligbilder med mye dilldall

Ut med adjektivene

Men ulovlig, nei, det er det nok ikke akkurat. Det er det imidlertid andre ting som er.

- I forhold til boligsalg er det ikke lov å skape forventninger som man ikke kan innfri. Dette kan eksempelvis være å skrive i prospektet at det er utleiemuligheter, eller at det er en tomt med mulighet for fradeling. Hvis ikke dette stemmer, kan det gi et erstatningsansvar, sier Christian Dreyer, administrerende direktør i Eie Eiendomsmegling, og legger til:

- Jeg mener også at adjektiver skal ha en knagg å henge på. Eksempelvis bør en lekker bolig ikke være et oppussingsobjekt, og det er heller ikke heldig å love noe i forhold til geografi som ikke stemmer. Men her er vi nærmere inne på etikk og moral, og som megler har man et ansvar for dette.

Her er millionboligene

Fokus forsvinner

Har du noen mening om de salgsprospektene som er krydret med bilder av ting og tang?

- Jeg synes at vi forsvinner litt bort fra det vi egentlig skal gjøre. Bilder av vannkraner og salt- og pepperbøsser gjør at man mister fokus, sier han.

Ifølge Dreyer skal eiendomsmeglerkjeden Privatmegleren være en av de kjedene som har en bevisst strategi knyttet til å legge ut slike stilbilder.

Hva mener du om boligbilder av salt- og pepperbøsser, kvister, roser, champagneflasker og oljeflasker? Unødvendig, eller gjør det boligen litt mer stilig? Si din mening i debatten under.

>> Se småpynten i boligannonsene

(Denne artikkelen har tidligere vært publisert på DinSide.)

Les mer om bolig: