Flatskjermsalget i Norge har tatt av, og elektronikkbransjen mener noe av grunnen er at folk skjønner hvilke fordeler den nye teknologien gir. Men fortsatt er det mange som ikke vil kvitte seg med den gode, gamle kasse-TV-en sin.
Flatskjermsalget i Norge har tatt av, og elektronikkbransjen mener noe av grunnen er at folk skjønner hvilke fordeler den nye teknologien gir. Men fortsatt er det mange som ikke vil kvitte seg med den gode, gamle kasse-TV-en sin.Vis mer

Seks av ti har fortsatt kasse-TV

Nordmenn ligger på flatskjermtoppen i Norden. Men vi har fortsatt ikke kastet bort de gode, gamle kasse-TV-ene våre.

Det viser en rykende fersk nordisk undersøkelse utført av analyseselskapet Carat for Elkjøp. Undersøkelsen baserer seg på svar fra over 5.000 personer i Norden, derav cirka 1.000 i Norge.

Undersøkelsen avslører at 34 prosent ikke har skiftet ut den gamle gigant-TV-en med en slankere skjerm. Ytterligere 24 prosent sier de både har flatskjerm og kasse-TV i hjemmene sine. Osloborgerne er de som henger mest etter i utviklingen, der er det 45 prosent som fortsatt bare har kasse-TV. Nordlendingene ligger lengst fremme med å innlemme den nyeste TV-teknologien i hverdagen, der nærmere 50 prosent har kastet ut kasse-TV-en til fordel for flatskjermen.

– Normalt beholder folk flest den gamle TV-en så lenge som mulig, og plasserer den gjerne på barnerommet eller hytta når den nye flatskjermen kommer i hus, sier kommunikasjonsrådgiver Christian Brekke i Elkjøp.

Lurer du på hvilken flatskjerm du skal kjøpe? Les DinSides tester her!

Norge på flatskjermtoppen

Men på tross av at mange fortsatt tviholder på den gamle TV-en, har salget av flatskjermer tatt av her til lands: Sammenliknet med våre nordiske naboer ligger nemlig Norge langt fremme på salget av flatskjermer. Over 60 prosent av de spurte nordmennene svarer de har flatskjerm i huset.

Synnøve Bjørke, admi. dir. i Elektronikkbransjen Vis mer


- Hittil har vi solgt 2,3 millioner flatskjermer i Norge. Med tanke på at vi er 2,1 millioner husholdninger, betyr det at mange er på vei til å kjøpe sin andre flatskjerm, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen.

Undersøkelsen fra Carat viser også ar flertallet av husholdningene i Sverige og Danmark har også prydet sine hjem med flate TV-skjermer, selv om antallet er noe mindre enn her til lands. Dårligst ut kommer Finland, der bare 22 prosent svarer de bare har flat-TV hjemme.

- Folk i Norge har generelt mye penger mellom hendene, dessuten er nordmenn veldig interessert i ny teknologi. Mange har dessuten skjønt at flatskjermen ikke bare er en teknologisk greie, men den ser bra ut og tar mindre plass, sier Bjørke til DinSide.

LES OGSÅ: KabelTV-debatten raser på DinSide. Er du også misfornøyd?

Kvalitetsbevisste

Undersøkelsen avdekker også at kvaliteten er viktig for forbrukere som skal ut og kjøpe ny TV. På spørsmål om hva som er viktigst når en skal bytte ut TV-en, svarer 67 prosent at bildekvalitet og seeropplevelse er førsteprioritet.

Deretter følger pris, men bare 17 prosent svarer at dette punktet er viktigst.

- Det er tydelig at folk skjønner teknologiskiftet, de forstår at de får en tydeligere og bedre TV med ny flatskjerm. Siden salget av blu-ray-spillere har gått til værs, betyr det også at folk endelig får utnyttet apparatet sitt, og får en mye bedre TV-opplevelse, sier Bjrke.