<b>FIKK REGNING FOR MALINGSFLEKKER PÅ SENSOR:</b> Da Martin Pedersen sa opp alarmavtalen, fikk han regning for malingsflekker på sensor og skraper på alarmsentral. Foto: FOTOSENMEER/SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
FIKK REGNING FOR MALINGSFLEKKER PÅ SENSOR: Da Martin Pedersen sa opp alarmavtalen, fikk han regning for malingsflekker på sensor og skraper på alarmsentral. Foto: FOTOSENMEER/SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

Sector Alarm krever betaling for malingsflekker på boligalarmen

Alarmselskapet Sector Alarm vil ha 2.000 kroner for «ødelagt» utstyr etter oppsigelse av alarmavtale.

Da Martin Pedersen skulle avslutte sin avtale med Sector Alarm, fikk han seg en overraskelse:

Alarmselskapet krevde betaling både for malingsflekker på en alarmsensor, samt for skraper på sentralenheten.

- Det er fullstendig latterlig å skulle betale 2.000 kroner fordi det er kommet litt maling på dekselet - noe som det enkelt går an å vaske av, sier Pedersen til Dinside.

LES OGSÅ: Enkel og billig boligalarm som alternativ til dyre alarmavtaler

Alarmselskapets eiendom

De fleste som inngår avtaler om boligalarm med alarmselskaper i dag, har alarmutstyr hjemme som egentlig ikke er deres eiendom.

Både Verisure og Sector Alarm sier til Dinside at utstyret er deres eiendom - som kunden leier gjennom alarmavtalen. Ved avtaleslutt vil dermed alarmanlegget bli tatt ned, og utstyret returneres til alarmselskapet.

Da Pedersen sa opp alarmalvtalen sin med Sector Alarm, ble det sendt en montør som skulle montere ned alarmanlegget hans.

Etter at montøren hadde vært der og tatt med seg utstyret, fikk han en regning på 1.990 kroner for «ødelagt» utstyr.

Dette omfattet skraper på sentralenheten og malingsflekker på en alarmsensor.

MALINGSFLEKKER: Martin Pedersen fikk regning for ødelagt sensor, fordi det var malingsflekker på alarmsensoren. Foto: MARTIN PEDERSEN Vis mer


- Røveri på høylys dag!

I sin klage til alarmselskapet skriver Pedersen at det var montøren som laget merker på sentralenheten, da han skulle demontere den.

- Det at han strever med at få dekselet av og etterpå tar bilder av skadene, er jo lureri!

- Og vi kunne da enkelt ha fjernet malingen fra sensoren, om vi hadde vært klar over det. Men vi spurte montøren idet han gikk, om dette ville koste oss noe, og han svarte at det var gratis, skriver Pedersen.

- At dette blir taksert til 1.990 kroner, er røveri på høylys dag, hevder Pedersen.

Til Dinside sier han at han synes det er fullstendig latterlig å skulle betale 2.000 kroner for at det er kommet litt maling på dekselet.

SKRAPER PÅ SENTRALEN: Pedersen fikk regning for ødeleggelser på sentralenheten, noe det ifølge Pedersen var montøren som gjorde. Foto: MARTIN PEDERSEN Vis mer


- Man må dekke skader selv

Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet, sier til Dinside at det er avtalen man har med alarmselskapet som bestemmer hva du har rett til som forbruker.

- Hvis det er slik at vilkårene krever at ødelagt utstyr skal erstattes, så må du det. Når noen leier ut utstyr må de regne med vanlig slitasje, men skader må man som oftest dekke selv, sier Flønes.

Hun sier videre at det er den som krever penger av noen som har bevisbyrden.

- Det betyr at de må ha beviser for at du har ansvaret. Vårt tips til alle som låner noe, er å gå igjennom utstyret med den du låner av ved overtagelse og tilbakelevering. Ta gjerne bilde og spar på det, oppfordrer hun, og understreker at hun ikke kan kommentere denne konkrete saken spesielt.

Forbrukerrådet kan hjelpe til med mekling i tvister med alarmselskaper, dersom det gjelder et abonnement som er yngre enn 1. juli 2015. Da fikk Forbrukerrådet utvidet ansvar i forhold til å hjelpe til i klagesaker der det ikke finnes en egen klagenemnd.

LES OGSÅ: Hva bør du velge: Vaktselskap eller egeninnsats?

Må betale dersom det er nytt

Sissel Eckblad, kommunikasjonssjef i Sector Alarm, sier til Dinside at alle alarmanleggene de leverer i dag, er leieanlegg som er selskapets eiendom, og at dette er en avtale som gjelder for de fleste kundene deres. På spørsmål om kundene må betale for nedmontering sier hun:

- Dette er avhengig av kontrakten kunden har med oss. Nedmontering av de anleggene vi leverer i dag er kostnadsfritt for kunden. Dette gjelder for de aller fleste anleggene våre.

- Hva skjer dersom noen av alarmkomponentene er skadd?

- Dette kommer an på anleggets alder og vurderes i hvert enkelt tilfelle. Hvis anlegget er relativt nytt må ødelagt utstyr erstattes av kunden. Kostnaden for kunden vil da være prisen for ny komponent, sier Eckblad til Dinside.

Ifølge Eckblad er det ikke mange som får regninger slik Pedersen i denne saken har fått.

- Nei, det er det ikke. Det er ikke vanlig at komponenter ødelegges. Hvis vi nedmonterer et relativt nytt anlegg, kan vi fortsatt bruke komponentene. Det er derfor naturlig at eventuelt ødelagte komponenter må erstattes. Denne type saker blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, blant annet i forhold til anleggets alder, sier hun.

- Vår forståelse av saken er noe forskjellig fra det dere beskriver. For å sikre at vi har alle fakta på bordet vil vi derfor gå igjennom saken en gang til. Når det er gjort tar vi gjerne en ny prat med kunden med mål om å finne en god løsning for begge parter, uttaler Eckblad til Dinside.

Sletter kravet

Din mening

Er det greit at alarmselskapet krever penger for skader på alarmutstyr? (Avsluttet)
Nei(73%) 5206
Ja(24%) 1701
Vet ikke(4%) 254
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Samme dag som Dinside kontaktet Sector Alarm for en kommentar i saken, ble Pedersen oppringt og fikk beskjed om at han kunne se bort fra sluttregningen.

- De sa de hadde diskutert saken internt, og kommet frem til, at de ikke blir enige med oss. Derfor ville de slette kravet, forteller Pedersen.

Eckblad sier til Dinside at de har gått grundig gjennom saken, for å være sikre på at de hadde alle fakta på bordet, og at denne nye gjennomgangen viste at saken var håndtert i henhold til deres retningslinjer.

- Grunnen til at vi nå har valgt å frafalle kravet er at vi etter denne gjennomgangen har valgt å endre retningslinjene i forhold til alder på alarmanlegg vi ønsker returnert. Denne endringen burde vi optimalt ha gjort sent i fjor da ny teknologi har gjort at utstyret i dette tilfelle ikke er hensiktsmessig å gjenbruke, uttaler Eckblad til Dinside.

- Ingen overraskelser for kunden

Sector Alarm og Verisure er de største alarmselskapene i landet. Cecilie Knudsen, kommunikasjonssjef i Verisure, forteller at hos dem er alarmanlegget selskapets eiendom når det er installert av dem, men at de ikke har gebyrer for nedmontering, ei heller dersom komponenter skulle være skadd.

- Våre teknikere står for nedmontering og vi tar ikke betalt for det, og kunden må ikke betale for skadde deler. Vi mener at det ikke skal være noen overraskelser for kunden, men kunden må betale for installasjonen ved avtaleinngåelse, sier Knudsen til Dinside.

Hun sier at det kan være noen unntak, dersom man har ødelagt deler ved grov uaktsomhet.

- Da kan man få en regning, men da må man ha revet ned komponentene selv og knust de. Men dette er mer en teoretisk mulighet - vi har ingen interesse av å følge opp slike ting, understreker Knudsen.