– Hahaha, jeg tror ikke jeg vil si det, ler megleren og  legger ikke skjul på at denne boligannonsen har vært dyr. Foto: Boa/Vimeo
– Hahaha, jeg tror ikke jeg vil si det, ler megleren og legger ikke skjul på at denne boligannonsen har vært dyr. Foto: Boa/VimeoVis mer

Se Norges dyreste boligannonse

Boa eiendom selger bolig med spektakulær video.

Det har skjedd noe med boligannonsene. Ikke alle er A4, og meglerne går stadig nye veier for å fange din oppmerksomhet. Fotonoveller. Innmanipulerte UFO-angrep. Flyvende bananer. Sko i kjøleskapet. Eller reklamevideo.

Få i Norge har gått så langt som Boa Eiendomsmegling, noe de har fått både ris og ros for. Og denne gangen har de toppet seg selv med en spektakulær video, som "sprer seg selv som ild i tørt gress på sosiale medier", ifølge gründer og megler MNEF i Boa, Tommy Friestad.

Friestad vil ikke si nøyaktig hvor mye videoen har kostet, men legger ikke skjul på at dette ikke har vært billig. Foto: boa Vis mer


I videoen får du se huset som skal selges i dagslys og kveldslys, perfekt stylet av Boas faste stylist Josefin Johansson. KAVAR AS har filmet, blant annet ved hjelp av droner for å kunne filme boligen ovenifra, og sammensmelting av arkitektens tegninger og det ferdige produktet drar tankene til A-has berømte Take on Me-video.

Har du ikke sett den? Du kan se den lenger ned i artikkelen.

Norges dyreste

Dette kan umulig ha vært billig. Men nøyaktig hvor mye denne boligpresentasjonen har kostet, får vi ikke ut av Friestad.

– Hahaha, jeg tror ikke jeg vil si det, ler han. Men han legger ikke skjul på at den har vært dyr, og uten å være helt sikker, antar han at den nok er den dyreste noen sinne i Norge.

– Og da mener jeg ikke bare i kroner, men også i investert tid, men det fortjener den jo.

Ifølge flere kilder i bransjen er det ikke mulig å si hvor mye en slik video koster, det kommer helt an på hvem som har produsert. Edruelige anslag er at den nok har kostet et sted mellom 15-20.000 og 75.000 kroner, men det kan også ha kostet langt mer, avhengig av hvem som har vært involvert.

Så er det heller ikke hvilket som helst objekt som selges. Den arkitekttegnede eneboligen på Strand i Bærum har en prisantydning rundt 18 millioner.

– Det som er viktig er at annonsen ser ut som 18 millioner, at den står i stil til boligen. Vi har prøvd å legge annonsen på samme nivå som huset. Det er tegnet av arkitekter i Code. Når de ikke har gjort noen kompromiss i designet, er det viktig at vi ikke ødelegger det med en fattig boligannonse, sier Friestad.

Mange hevder det er viktig at markedsføringen tilpasses boligen - og markedet. For eksempel virker storbystylingen i Sør-Norge relativt fjern lenger nord: – Hadde vi stylet slik de gjør i Sør-Norge, ville mange trodd det var noe riv, ruskende galt, sier eiendomsmegler i Vesterålen.

Sosial suksess:

Visningsvideoen av villaen i Bærum ble lagt ut på Boas og selgers Facebooksider i går kveld, samt på Boas nettsider og i Boas Vimeo-kanal. I skrivende stund er den allerede sett av mer enn 5.000 stykker. Megler har imidlertid ikke tenkt å begrense seg til det, annonsen blir lagt ut på Finn i kveld, og boligen skal annonseres for også på papir.


Les også: Så mye koster ekstremstylingen