En liten photoshopjobb, og annonsen spres fortere enn "[SJOKKK] hun gjorde det" på sosiale medier. Foto: Finn.no
En liten photoshopjobb, og annonsen spres fortere enn "[SJOKKK] hun gjorde det" på sosiale medier. Foto: Finn.noVis mer

Se hva eiendomsmeglerne har funnet på nå

Skal du først fikse på bildene, kan du likegodt fikse ordentlig!

Her kan du sitte og slappe av på balkongen i de fine loungemøblene, lene deg godt tilbake, og se UFO-er angripe fra verdensrommet. De andre bildene viser forøvrig himmelen med alt fra strålende sol til truende, mørke dommedagsskyer.

Hva i alle dager har de tenkt her?

– Det vi har tenkt på er å dra mest mulig oppmerksomhet om objektet, sier Carl P. Sveistrup Daglig leder i Krogsveen Frogner til DinSide. – I stedet for å legge på en kunstig blå himmel der man ser at det ikke er rene solstråler på landskapet rundt, kan man heller gjøre det på motsatt måte.

- Vi synes det var på tide med litt humor i boligannonsene, forteller Sveistrup i Krogsveen eiendom. Foto: Krogsveen Vis mer


Det er bare oppslagsbildet som er ekstremfikset på. Resten av bildene er edruelige og ordinære, og med kunstig blå himmel lagt på. At det er oppslagsbildet som fikk ufoer er imidlertid ingen tilfeldighet.

– Når man ser annonsen på Finn, så er den veldig synlig. Alt er blått eller grått og logoer - så dette bildet får stor synlighet - og vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra både interesserte og de som bare likte annonsen, sier Sveistrup.

Og taktikken ser ut til å virke. I løpet av første helg har boligen fått mer enn 6.000 visninger.

Billigvariant av ekstremstyling?

Kreative boligannonser er i vinden, og til tross for at det er stor uenighet i bransjen om hvor smart denne typen markedsføring er, får objektene stor oppmerksomhet.

Boa eiendom har gått i bresjen for dette i Norge, men de er ikke alene om konseptet ekstremstyling. DinSide har tidligere omtalt det svenske meglerbyrået Fantastic Frank, og Sveistrup viser til stor kreativitet i boligannonser også utenfor landegrensene, USA spesielt.

Annonsen fra Krogsveen eiendom viser også en litt mer edruelig tilnærming. Man trenger ikke å bruke timer med styling for å få oppmerksomhet: Her er hele jobben gjort i photoshop. For når himmelen først burde tukles litt med, hvorfor ikke ta den helt ut?

(Vi begynte forøvrig å bli litt lei av akkurat denne himmelen.)

Skal du style eller ekstremstyle en bolig må du vanligvis ut med mellom ti og tyve tusen kroner. Akkurat hvor mye aliensinvasjonen har kostet vites ikke, men jobben som er gjort, er ikke påtrengende mye større enn det som vangligvis gjøres med eksteriørbilder som blir tatt på regnværsdager.

Ikke alle er like begeistret for ekstremstylingen. – Hadde vi stylet slik de gjør i Sør-Norge, ville mange trodd det var noe riv, ruskende galt, sier eiendomsmegler i Vesterålen.

Som en fotonovelle

Denne boligannonsen fra boa gikk sin seiersgang i sosiale medier et par uker tilbake. Foto: Finn.no Vis mer


En boligannonse som fikk ekstremt stor oppmerksomhet noen uker tilbake var en klassisk treroms på Tøyen i Oslo. Her var det ikke bare stylingen som trakk; men også særs fargerike bildetekster. Disse ble både elsket og hatet i sosiale medier, men det viktigste var uansett at den ble sett av mer enn 50.000 personer, og solgt over takst.

Denne boligannonsen som du også kan se bilde fra til høyre tar det ennå litt lenger: Her er bildetekstene dratt opp og inn i bildet, så en kan virkelig ikke gå glipp av det.

– Dette er selgers ønske. De valgte å kontakte et reklamebyrå for å få hjelp til å lage nettannonse og avisannonse, sier megler Ellen Maxine Onsum, daglig leder og fagansvarlig i Eie, som vanligvis står for litt mer edruelige boligannonser.

Hun forteller at hun har fått mange telefoner i dag fra folk som lurer på hva dette er for en slags rar annonse.

Og hva hun sier da?

– Jeg sier velkommen til visning.

Ifølge Andreas Madsen i To the point reklamebyrå som står bak annonsen har de prøvd å se på boligsalg på en ny måte.

– Dette er vår idé. Vi ønsker å snu hele problemstillingen på hodet: Du skal ikke finne et hus, men du skal finne nye eiere til en bolig, og da er det lurt å presentere det slik at folk ser alle de fordelene det har.

Bildetekstene er basert på lange samtaler med familien som har bodd der, for å finne ut av hvordan det er å bo der, hva slags hus det er.

– Vi hjalp en megler å selge en vanskelig solgt leilighet tidligere, med en enda sprøere annonse. Denne boligen gikk 23 prosent over takst, sier Madsen.

Hvor mye dette koster vil han ikke oppgi til DinSide.no. Prisen er en sak mellom byrå og kunde, og vil variere fra prosjekt til prosjekt, men oppgis likevel på forespørsel om du er interessert.

- I Eie er vi opptatte av å skrive enkle og informative tekster om våre salgsobjekter, og dette er et enkettilfelle som ikke følger malen vi bruker. Derfor blir denne delen av annonsen fjernet, sier Maren Synnevåg, kommunikasjonssjef i Eie Eiendomsmegling. Foto: Finn.no Vis mer

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En fin kompliment

Megler i boa eiendomsmegling som har stått bak de fleste av annerledesannonsene som har blitt sosiale media-farsotter det siste året ser på annonsene som et kjempekompliment.

– Vi blir visst kopiert både på bildebruk og tekstbruk nå om dagen, og det hersker vel ingen tvil om at dette er en reaksjon på at vi har banet vei for annerledesheten, skriver Tommy Friestad i boa eiendomsmegling i en e-post til DinSide.

Meglersjefen kommer samtidig med en spådom om det neste området han tror de vil bane vei på:

– Vi har også gått motsatt vei av bransjen med tanke på størrelsen på våre prospekter som er hendige og mye mindre enn de store blekkene du mottar rundt omkring på visning. Vi tror også at bransjen vil følge etter oss på dette området.

Ikke alle er like begeistret for ekstremstylingen. – Hadde vi stylet slik de gjør i Sør-Norge, ville mange trodd det var noe riv, ruskende galt, sier eiendomsmegler i Vesterålen.