Den navnløse Miss IFA-smiler pent, men Samsungs salgstall er så imponerende at de skremmer vettet av konkurrentene.  Foto: Øyvind P
Den navnløse Miss IFA-smiler pent, men Samsungs salgstall er så imponerende at de skremmer vettet av konkurrentene. Foto: Øyvind PVis mer

Samsung knuser konkurrentene

Men hva blir den store må-ha-faktoren på TV-markedet i år?

IFA 2012/Dubrovnik: IFA-messen er Europas desidert største messe for forbrukerelektronikk, og arrangeres i Berlin i begynnelsen av september hvert eneste år.

På våren arrangeres i tillegg et forhåndsseminar for utvalgte journalister der man gjennomgår hvilke trender og, ikke minst, hvilke utfordringer bransjen står overfor.

DinSide var selvsagt på plass, og når det gjelder TV-salgets utvikling var det flere poeng som er verdt å merke seg.

2011 var Samsungs år

Samsung for eksempel. Det er nesten ikke mulig å forstå hvilken dominans den sørkoreanske giganten har fått i TV-markedet. I følge Michael Zoeller, markedssjef for Samsung TV/AV-divisjon, har de ganske enkelt opparbeidet seg et helt overlegent forsprang overfor konkurrentene:

– Ikke bare selger vi flest TV-er i hele verden. Vi er også større enn nummer to, tre og fire til sammen, sier Zoeller, før han fortsetter: I 2011 var annenhver solgte 3D-TV fra Samsung.

Samsungs tall gir konkurrentene hodebry. På verdensbasis er Samsung nr 1, med LG og Sony på plassene bak. I Norge er det Philips som er på andre plass totalt. Foto: Øyvind P Vis mer



Det er intet annet enn imponerende.

Zoeller bekreftet også det vi alle visste: Fjorårets 7000- og 8000-serie solgte langt bedre enn forventet, og det blir spennende å se om årets nye toppserie klarer å videreføre suksessen.

Store tapstall i 2011, hva med 2012?

At 2011 var et svært vanskelig år inntjeningsmessig, er allerede godt kjent, og det var derfor knyttet stor spenning til spådommene for 2012.

Jürgen Boyny fra GFK. Foto: Øyvind P Vis mer


I følge markedsinstituttet GFK, og dets direktør, Jürgen Boyny, forventes det faktisk en global økning i TV-salget også i 2012. Veksten vil imidlertid hovedsakelig skje i markeder som er på vei opp (tenk Sør-Europa, deler av Asia, og Russland).

I Vest-Europa er det annerledes: Én ting er den økonomiske krisen i enkelte land, en annen ting er at de fleste kundene allerede har byttet til flate TV-er. Her blir det altså mer snakk om normaliserte tilstander i TV-markedet: Det store volum-momentet er altså borte.

Dette gjør at den store utfordringen til TV-produsentene blir å tenke nytt:

De må kutte kostnader, men minst like viktig vil det bli å snu trenden fra å lage så mange TV-er som overhodet mulig, til å i stedet lage TV-er som har funksjoner og finesser som kundene faktisk er villige til å betale for.

Les mer om tapstallene på TV-fronten her!

Hva er årets må-ha-faktor?

Det store problemet til TV-bransjen er at ingen enda har funnet en eureka-kur: For mens «alle TV-kundene» ville gå fra bilderør til flat-TV, og svært mange var villige til bytte ut en HD-Ready TV med en full-HD-TV, så er det ingen like sikre vinnere i år.

Bransjens håp om at 3D-funksjonen skulle være kjøpsutløsende i seg selv, har nemlig ikke slått til.

– Jo, det stemmer at salget av 3D-TVer øker, sier GFK direktør Jürgen Boyny; men det er fordi 3D-funksjonen har blitt standard på TV-er i langt lavere prisklasser. Dommen fra kundene er nemlig klar: Kundene liker ikke å bruke 3D-briller.

– Det er imidlertid verdt å merke seg at kundene har blitt langt mer villige til å akseptere ny teknologi i hjemmet, fortsetter Boyny; og nevner Smart-TV og interaksjonen med nettbrett som et eksempel:

– Det er ikke bare å åpne opp for internettmuligheter på en TV, kundene må også bli ledet til innhold som er aktuelt. Fram til nå har for eksempel Smart-TV-funksjonen hatt et underholdningspreg, snart vil det også bli en effektiv salgskanal. Betingelsen er at teknologien blir så enkel å bruke at du ikke irriterer kundene, avslutter Boyny.

Er Oled og 4K-redningen?

Selv om både LG og Samsung lanserer Oled-modeller i år, helte analysefirmaet Displaysearch kaldt vann i hodet på de som tror at Oled-modellene vil booste TV-salget i år.

Og skal vi tro Paul Gray, direktør i Displaysearch, er forklaringen enkel:

– For det første er Oled fortsatt for dyrt å produsere, og for det andre er det fortsatt på utviklingsstadiet.

Displaysearch spådde et globalt salg på rundt 50.000 enheter nå i 2012, noe som knapt vil merkes i totalmarkedet. Også framover spår de samme utvikling, for selv om de forventer at Oled-salget vil nå 5 millioner enheter i 2015, utgjør det fortsatt en liten del av det globale TV-markedet.

Den samme spådommen hadde de også når det gjelder 4K-display: Det blir for spesielt interesserte.

Det er også verdt å merke seg at Paul Gray ga TV-produsentene en advarsel:

– Det er lett å glemme at hovedpoenget med å kjøpe en TV, faktisk er å se på TV, sier Gray. Hvis ikke kundene får finesser og funksjoner de forstår nytten av, er altså poenget borte.

– I praksis ser vi at kundene enten er TV-modus, eller de er i Smart-TV-modus: Problemet hittil er at ingen produsenter foreløpig har klart å forene de to bruksmønsterne, og det er her utfordringen ligger, sier Gray.

Både LG og Samsung vil i år lansere TV-er du kan styre med stemmen eller via håndbevegelser, (les mer her om mulighetene her!).

Gray var likevel skeptisk til om dette ville bli en suksess. For stemmestyring kan fungere greit i USA og andre engelskspråklige land. Men hva vil europeerne gjøre når de ikke kan snakke til TV-en på sitt eget språk? Og hva er egentlig vitsen med å sitte i stua og veive med hendene, når det går langt raskere og mer effektivt å bare trykke på en knapp?

Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P
Foto: Øyvind P



Ifølge Gray er antagelig det beste alternativet for TV-produsentene å fortsette å forbedre samspillet mellom TV-ene og smartmobiler og nettbrett. For det første er det langt billigere, utviklingen er jo allerede godt i gang. Økningen i Smart-TV-bruken viser i tillegg at kundene allerede har blitt vant til å sitte med nettbrettet i fanget og TV påslått.

Ifølge Gray vil altså de produsentene som best klarer å foredle dagens løsninger ligge best an.