UTEN POSE: Dyson BigBall er én av de poseløse støvsugermodellene som selges på det norske markedet. Men nå har også andre produsenter begynt å komme etter. Foto: Dyson
UTEN POSE: Dyson BigBall er én av de poseløse støvsugermodellene som selges på det norske markedet. Men nå har også andre produsenter begynt å komme etter. Foto: DysonVis mer

Poseløse støvsugere

Salget av slike har økt med 491 prosent

Og det bare på et halvt år.

I dag la den norske elektronikkbransjen fram salgstall for første halvår 2017. Én trend skiller seg kraftig ut: Poseløse støvsugere.

For bare få år siden var det bare britiske Dyson og noen få andre som solgte slike støvsugere i Norge. Og vi har friskt i minne at bransjefolk vi snakket med for et par år siden fortalte oss at denne trenden trolig ikke ville nå oss, på tross av storsalg i land som Tyskland og Storbritannia. Til det var vi for trege og tradisjonsbundet, het det.

Fortsatt beskjedent salg

FORTSATT TRADISJONELLE: Marte Ottemo i Elektronikkbransjen sier nordmenn flest fortsatt velger tradisjonelle støvsugere. Foto: Gambit H+K Vis mer

Likevel er det ikke slik at flertallet av norske husfedre og -mødre kaster sin gamle Electrolux med pose og løper til butikken for å skaffe seg en Dyson med støvsamler i plast.

- Poseløse stiger fra 250 solgte til 2.700 solgte i første halvår i år, med andre ord fra bittelite til lite. Totalmarkedet så langt er ca 90.000 støvsugere. Dermed er det fortsatt tradisjonelle posestøvsugere som dominerer, sier informasjonssjef Marte Ottemo i Elektronikkbransjen til Dinside.

Hun tror et større utvalg fra flere produsenter er den viktigste enkeltårsaken til at salget nå øker.

ROBOTENE KOMMER: Ikke bare er de poseløse, de går av seg selv også. Foto: Øyvind Paulsen Vis mer

Flere uten poser

- Tidligere var det nesten bare Dyson som hadde slike. Nå har MIele og flere andre store produsenter av hvitevarer fulgt etter, sier Ottemo.

Hun understreker at det dreier seg om tradisjonelle støvsugere med slange og ledning, ikke om oppladbare håndmodeller. De siste har vært poseløse hele tiden, og koster ofte bare hundrelapper.

- Slike støvsugere har mest av alt vært et supplement til den store hovedstøvsugeren i huset.

Men nå har altså poseløst også begynt å gjøre seg gjeldende i den dyre enden, der det ikke er uvanlig å betale over 5.000 kroner.

I den jakten på det siste innen rengjøringsteknologi har nordmenn også kastet seg over robotstøvsugere. Salget av slike økte med 22 prosent i volum og 37 prosent i verdi.

Men også her snakker vi fortsatt om et beskjedent antall modeller over disk.

SMÅTT OG GODT: Speilløst med utskiftbar optikk fenger mange fotoamatører. Foto: Nikon Vis mer

Kamerasalget opp

En annen oppsiktsvekkende trend er at salget av kameraer nå har økt med sju prosent, etter lengte tids markant nedgang.

Det skulle man jo ikke tro, siden dagens mobiler nå har innebygd fotofunksjon som i kvalitet kan konkurrere med selv ganske avanserte frittstående kompaktmodeller.

Men det er nettopp kompaktmodellene som øker. Nærmere bestemt kompaktkameraer med utskiftbar optikk.

Administrerende direktør Jan Røsholm i Elektronikkbransjen forklarer dette med at amatørfotografer som liker å fikle litt heller går for det hendigere speilløse kompaktformatet enn speilrefleks.

Kresne amatører

- Vi snakker verken om proffer eller entusiaster her. For salget av speilrefleks holder seg stabilt. Og fortsatt er det nok slik at familie- og feriebildene ofte tas med mobil. Men de som liker å skifte optikk og som er opptatt av å ha kontroll over bildene velger ofte disse kameraene.

Totalt sett kan både Røsholm og Ottemo smile bredt etter at første halvdel av året har gått. Totalt gikk salget av forbrukerlektronikk opp med 14 prosent i verdi og sju prosent i volum.