Sko i kjøleskapet? – Vi gjør ting som folk ikke forventer å finne i leiligheten, og skal få folk til å stoppe opp - og dele det med andre. Foto: Boa Eiendomsmegling
Sko i kjøleskapet? – Vi gjør ting som folk ikke forventer å finne i leiligheten, og skal få folk til å stoppe opp - og dele det med andre. Foto: Boa EiendomsmeglingVis mer

Så mye koster ekstremstylingen

Skal du style boligen for salg, kan du like godt gjøre det skikkelig. Det trenger ikke koste mer.

Du gikk vel ikke glipp av denne boligannonsen i uken som gikk? Sko i kjøleskapet, antikvarisk telefon på toalettet, og rosa ballongbonanza på barnerommet.

Annonsen spredte seg som flåttpanikk i løssalgsavisene, og i løpet av de fire dagene annonsen har ligget ute har den blitt sett nesten 70.000 ganger på Finn. Den typen oppmerksomhet kan vel ikke ha vært billig?

Hvor mye koster stylingen?

– Det ligger en del arbeid i dette, og som megler bruker nok vi mer tid på annonsene enn andre meglere, hevder megler Tommy Friestad i Boa Eiendomsmegling overfor DinSide.

Han forteller at prisen på styling avhenger av størrelsen på boligen. Men det å få spesialstylet en bolig som treroms-leiligheten på Lambertseter, eller denne boligen på Frogner som DinSide tidligere har omtalt, er ikke nødvendigvis dyrere enn å få stylet en tom bolig på vanlig vis.

– Stylingkostnaden på en bolig som denne er på rundt 15.000 kroner. Prisen kan variere noe fra bolig til bolig, det er umulig å prise generelt. Vi reiser til kundene, lytter til deres behov, og så får de et pristilbud, sier Friestad.

Til sammenligning fikk vi pristilbud på ordinær styling av en 30 kvadratmeters toroms fra 5.000 til 15.000 kroner for et år siden, litt avhengig av hvor mye vi ville ha gjort. Firmaet Maling og Boligstyling AS i Moss tar 12.000 kroner for å innrede en tom treroms, 14.000 for en fireroms og 17.500 kroner for et hus.

Ikke alle boligannonser er like gjennomtenkte: Sjekk den annonsetabben!

Friestad forteller at de har ulike stylingpakker; der prisen baseres på boligens størrelse og antall rom. Boa Eiendomsmegling har en egen stylingavdeling, samt et team fotografer som sammen skaper prospektene.

– I utgangspunktet har vi to stylingpakker. Basicpakken er litt mer konservativ og stilren, og så er det artistic styling-pakken, der vi bruker litt annerledes styling for å fremheve boligens egenskaper og fortelle en historie.

Ifølge Friestad er målet å være så ærlig som mulig.

– Vi sier at "her må du pusse opp". Vi prøver ikke å bruke hotellstyling for å ta oppmerksomheten bort fra slitt tapet. Viktigst av alt er å fremheve boligens karakter og de unike verdiene.

– Vi gjør ting som folk ikke forventer å finne i leiligheten, og skal få folk til å stoppe opp - og dele det med andre.

Åtte av ti sjekker boligannonser jevnlig

Investerer i utstyr

Det kan kanskje være vanskelig å oppdage med én gang, men det er ikke bare stylingen som gjør at annonsen skiller seg ut. Boas fotografer for eksempel, bruker spesielt utstyr; Hasselbladkameraer til rundt 300.000 kroner. Dette er for å få med så mye som mulig av rommet i bildet, uten at vidvinkelen blir så påtrengende.

– Vi bruker penger på å ha de beste fotografene og det beste utstyret, sier Friestad.

– Det å gå for en fotograf som har ordentlig utstyr er en god idé, for å unngå at potensielle kjøpere blir skuffet når de kommer på visning, fordi dansegulvet på bildet i virkeligheten er på størrelse med et frimerke, sier Aller Internetts husfotograf Per Ervland.

Han forteller at de store mellomformatkameraene som Friestad nevner over beholder proporsjonene i bildet bedre, slik at de ikke presenterer en fordreid versjon av virkeligheten.

– Neste gang du ser på bilder i en boligannonse, prøv å legg merke til størrelsesforskjellene på flisene på badet, er Ervlands råd.

Selve bildepakken til Boa er heller ikke utpreget kostbar. En bildepakke koster rundt 4.500 kroner, inkludert planløsninger. I tillegg til prospektet får man også en CD med alle bildene på.

En slik "plantegning" har vi ikke sett før! Har du? Foto: Boa Eiendomsmegling
Det er ingen tvil om at det er et oppussingsobjekt som selges. Foto: Boa Eiendomsmegling
Sko i det innebyggete kjøleskapet (som følger med) gir en relativt grei pekepinn om at det er på tide å skaffe et nytt. Foto: Boa Eiendomsmegling
Kaffekrus, tommestokk og skiftenøkkel, samt plantegning, som indikerer hvilket rom bildet er tatt i. Foto: Boa Eiendomsmegling
Soverommet - strippet ned til det aller mest nødvendige. Foto: Boa Eiendomsmegling
Joda, det ser kitchy glamorøst ut, men både nipsen (fasttelefon) og fremstillingen (skjerm på halv tolv) indikerer at baderommet har sett bedre dager. Foto: Boa Eiendomsmegling
I denne minimalistiske boligen valgte stylisten ulike grafiske elementer som effekt, som for eksempel papirfigurene i vinduet ... Foto: Boa Eiendomsmegling
Og sterke fargeinnslag som bokviften og den grønnopplyste puten. Foto: Boa Eiendomsmegling
Det er kanskje ikke så lett å se på bildet. Men når man skal selge en bolig uten kjøkken - er det greit å vise frem mulighetene. Te, kake og hammer i skjønn forening. Foto: Boa
Standarden på boligen? Du må male. Foto: Boa Eiendomsmegling


Sjekk megleren som profilerer seg selv i bildene i boligannonsen

Virker det?

Én ting er å få oppmerksomhet rundt boligen man skal selge. Noe helt annet er å treffe dem som faktisk kan være interessert i å kjøpe den.

– Det kom inn en på kontoret som var interessert i å kjøpe leiligheten, som hadde sett annonsen på sol.no. Hun bodde i samme borettslag, og hadde ikke i utgangspunktet tenkt å kjøpe ny leilighet, forteller Friestad. – Det sier litt om tilfeldighetene i markedet. Det er de vi prøver å påvirke med slike annonser.

– Selv om vi får voldsomt mye treff her, så handler det forsatt om å nå de som er interessert. Det er kanskje en prosent av dem som ser en bolig på nett som byr. Det er de 3-4 det handler om, ikke de 3.000 - eller 30.000 sier Friestad. – Men vi må tørre å spisse konseptet slik at vi treffer dem som er interessert.

– Da er det gøy å være megler.