<b>FOR VARMT ELLER KALDT?</b> Ingen vits i å furte, for her får du svaret. Foto: NTB SCANPIX
FOR VARMT ELLER KALDT? Ingen vits i å furte, for her får du svaret. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Så kaldt bør soverommet ditt være

Det skal ikke være så kjølig som du kanskje tror.

Er dere uenige om hvor kaldt soverommet skal være på nattestid? Noen er ikke fornøyd før vannglasset på nattbordet fryser, mens andre foretrekker å køye på et lunt rom.

Hva bør romtemperaturen ligge på for å sikre best mulig søvn? Det skal ikke være så kjølig som du kanskje tror.

LES OGSÅ: Slik surfer du på kvelden - uten å ofre nattesøvnen

- 18 til 20 grader

Ståle Pallesen, professor i psykologi ved Universitetet i Bergen, mener soverommet ikke bør være for kaldt. Foto: KIM ANDREASSEN/UNIVERSITET I BERGEN Vis mer


Temperatur spiller en stor rolle for søvnkvaliteten. Når du sover mister nemlig kroppen litt av sin evne til å regulere kroppstemperaturen, noe som kan føre til at man våkner opp - enten iskald eller kokvarm.

- Den perfekte soveromstemperaturen kommer veldig an på hvor mye klær man har på seg, og hvor tjukk og stor dyne man har, sier søvnekspert Ståle Pallesen.

Han sier det beste er å nå termisk nøytralitet, altså når kroppen genererer like mye varme som den mister til omgivelsene. Da skal temperaturen inntil huden ligge på rundt 30 grader.

- Hvis du bruker en vanlig helårsdyne og sover med undertøyet på, så bør romtemperaturen ligge på rundt 18 til 20 grader.

Det støttes av flere forskningsstudier, blant annet denne fra søvnklinikken ved Universitetssykehuset i Lille. For de fleste vil den beste soveromstemperaturen ligge mellom 15 og 20 grader. Hvis det blir varmere enn 24 grader, eller kaldere enn 12 grader, vil dette påvirke søvnen negativt.

LES OGSÅ: Ikke pakk dynen inn i plast!

Lukk vinduet!


Hvis man velger å åpne vinduet en liten stund før man legger seg, kan det muligens være deilig og svalt akkurat i det man kryper under dynen. Men om vinduet forblir åpent en kjølig vinternatt, kan det by på søvnproblemer.

- Vanligvis er kroppen flink til å regulere temperaturen, men i den dype REM-søvnen, som man gjerne havner i sent på natten, er man ekstra sensitiv for et varmt eller kaldt soverom, sier Pallesen og fortsetter:

- Hvis det da blir kaldere på soverommet i løpet av natten, og man havner i REM-søvnen i fire-fem-tiden, kan det bli så kjølig at søvnen avbrytes.

Pallesen anbefaler heller å lufte godt på soverommet før du legger deg. Hvis du vil ha frisk luft hele vinternatten, men fremdeles ønsker å sove godt, så bør du skru på en ovn under det åpne vinduet.

LES OGSÅ: Ventilene dine bør være åpne om vinteren

Forskjell på kvinner og menn?

Pallesen forteller at han ikke kjenner til noen fysiske forskjeller hos kvinner og menn, som gjør at man liker å sove i ulike temperaturer. Disse forskjellene er oftere individuelle.

- Hva vil du si til dem som insisterer på å ha et iskaldt soverom og vinduet åpent hele vinteren?

- Så lenge det funker for dem, og søvnkvaliteten er god nok, så kan de fortsette. Jeg skal ikke si at de ikke bør gjøre det, selv om det strider mot grunnleggende søvnråd. Hvis de får problemer med å sove, så bør de justere det, avslutter Pallesen.

LES OGSÅ: Tror du også på disse søvnmytene?