3D-opplevelsen på årets TVer er knallgod. Dessverre har mange kunder falt av lasset allerede. Foto: Øyvind P
3D-opplevelsen på årets TVer er knallgod. Dessverre har mange kunder falt av lasset allerede. Foto: Øyvind PVis mer

Rotet som ødelegger 3D-revolusjonen

25 prosent av alle TV-er solgt i Norge i år har 3D-funksjon. Men kjenner du mange som bruker den? Ikke jeg heller.

I følge tall fra Elektronikkbransjen ble det i 2010 kun solgt 18.000 TV-apparater med 3D. I år har imidlertid 3D-funksjonen blitt vanligere også på TV-er i lavere prisklasser, og i følge informasjonssjef Erik Andersen regner de med at hele 135.000 3D-TVer vil bli solgt i 2011.

Totalt vil det altså finnes rundt 153.000 3D-TVer i Norge innen nyttår.

Øyvind Paulsen er hovedansvarlig for DinSides TV-tester og synes 3D på Blu-ray er undervurdert i hjemmekinoen. - Bransjen kan takke seg selv, for at ikke flere har omfavnet 3D-funksjonen, er hans dom. Vis mer


Men en ting er å ha muligheten til å se 3D. Noe helt annet er å gjøre det i praksis. Og det er her jeg tror det svikter.

For til tross for at 3D har vært det store fyndordet fra TV-produsentene i snart to år, opplever jeg både som TV-tester i DinSide og i min egen vennekrets, at det stort sett er de allerede dedikerte TV-nerdene som har omfavnet funksjonen.

Min påstand er altså at svært mange ikke bruker 3D-funksjonen. Spørsmålet er selvsagt hvorfor.

I 2010 var det forståelig:

  • Første generasjons 3D-TVer og Blu-ray spillere var dyre, og ikke minst: Det var nesten ikke noe 3D-innhold å få tak i. Det hjalp heller ikke at også 3D-brillene ofte kostet 1.200-1.500 kroner stykket.

Men slik er det ikke i dag:

  • Billig. 3D-funksjonen er ikke lenger forbeholdt toppmodellene. Du får nå kjøpt TV-er med 3D-funksjon fra 6.000 kroner og oppover. Også Blu-ray-spillerne med 3D har rast i pris, og fås nå fra cirka 1.100 kroner og oppover.
  • Innholdet er på plass. Man ønsker seg alltid mer, men det kommer nå stadig flere 3D-filmer på Blu-ray, og 3D-TV-sendingene er allerede i gang hos Viasat og Canal Digital. Det er også mulig å leie 3D-innhold via Get og Altibox.
  • Bedre kvalitet. 3D-opplevelsen har blitt klart bedre. Barnesykdommer som skyggetegninger (crosstalk) er ikke lenger et problem hos de store produsentene.
Så hvorfor ser du ikke flere 3D-briller i bruk hos norske familier? Jeg tror skylden må deles av TV-produsentene og butikkene, som hittil ser ut til å ha forvirret kundene mer enn å fortelle om selve 3D-opplevelsen.

Tabbe 1: Unødvendig formatkrig:

Siden bransjen aldri lærer av egne feil (Beta mot VHS, HD-DVD mot Blu-Ray og så videre) fikk vi selvsagt en ny formatkrig. (Nå skal det sies at det faktisk er utarbeidet en brille-standard, men den trer først i kraft fra 2012 og omfatter kun Panasonic, Sony og Samsung.)

Dagens 3D-TVer bruker derfor to ulike teknologier, som igjen krever at kundene må bestemme seg for om de skal ha en 3D-TV med aktiv eller passiv 3D-teknologi:

  • Panasonic, Samsung, Sharp, og Sony sverger alle til aktiv 3D-teknologi. Mens Philips har det på sine toppmodeller og LG har det på sine plasma-TVer.
  • Tidlig i år kom så LG og Philips med passiv 3D-teknologi. LG har det på alle sine LED-TVer i Cinema-klassen, mens Philips bruker det på sine mellomklassemodeller i blant annet 7000-serien.
Hva betyr det for kunden? Bildemessig betyr det faktisk svært lite om du velger en aktiv eller passiv versjon. Den passive 3D-teknologien har nemlig blitt så bra jeg tipper 95 prosent av kundene der ute vil bli imponert. (Se forøvrig våre tester av LG og Philips med passiv 3D.) Problemet er at kundene blir forvirret av slike valg, og i stedet for at TV-produsentene har tatt hensyn til det, har de altså valgt å bruke mye av sin tid på å rakke ned på konkurrentenes svakheter, samtidig som de forherliger sine egne fordeler.

Tabbe 2: Komplett brillekaos

Drømmer du om 3D uten briller tror jeg at du fortsatt må du vente i flere år. Per dags dato er kun Toshiba som hevder at dette er "rett rundt hjørnet", men demonstrasjonene deres har så langt vært svært skuffende i praksis. Enn så lenge må du altså bruke briller, og da må du altså velge mellom de to teknologienes 3D-briller:

  • Aktive 3D-briller vil normalt kun virke på den TV-modellen den er laget til. Har du en LG plasma med aktive 3D-briller, kan du altså ikke bruke disse 3D-brillene når du besøker naboen som har en Samsung TV. Dette er meningsløst, og svært vanskelig å forklare til både lesere og kunder.

    Men det stopper ikke der. Enda verre er det å oppdage at de 3D-brillene du kjøpte sammen med 3D-TVen i 2010, ikke vil virke om du nå bytter ut TV-en med en modell fra 2011 - og det selv om de er av samme merke. Nye 3D-briller er nemlig ofte bakoverkompatible, men dette går ikke andre veien. Du kan jo selv prøve å forklare det til en familie som brukte 3.500 kroner på briller ifjor, og som med et TV-bytte må kjøpe briller atter en gang...

  • Passive briller.Det er også mange som tror at passiv 3D-teknologi er svaret på dette problemet, men så enkelt er det ikke. Passive 3D-briller er riktignok langt billigere i innkjøp, men heller ikke her vil et TV-merke garantere at brillene vil virke på en passiv 3D-TV fra en konkurrent. I praksis er ofte svaret at de kan virke, men at de ikke vil garantere noe som helst.

    Dette har vi også erfart med 3D-briller du får kjøpt på kinoene: Enkelte briller virker på LGs passive 3D-TVer, noen virker dårlig, mens andre ikke virker i det hele tatt. Også kinobrillene kommer nemlig i ulike formater ...

  • Ser du på 3D på din egen TV? (Avsluttet)
    Nei, har ikke 3D(59%) 975
    Nei. Har prøvd, ble skuffet(16%) 262
    Ja, definitivt(14%) 235
    Nei. Har ikke briller eller utstyr(11%) 179
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


  • Egne gaming-briller: Både LG og Philips har i år lansert Dual Gaming-funksjonen på sine passive 3D-TVer. Funksjonen er genial for deg som spiller konsollspill, men krever helt spesielle 3D-gamingbriller for å fungere. Her du altså ha vanlige 3D-briller for å se på 3D-Blu-Ray eller 3D-TV, og så må du gaming-briller i tillegg. For det første blir det her svært mange briller å holde styr på, og i tillegg må du finne en butikk som selger gaming-brillene, de er nemlig ikke til salgs i alle butikker.
  • Tabbe 3: Dårlig informasjon på nett og i butikk


    Jeg vet at det finnes mange flinke butikkansatte og at bransjen jobber hardt med intern opplæring. Etter flere private besøksrunder hos Expert, Siba, Lefdal og Elkjøp i Oslo-området er det likevel ingen tvil om at dette er et område hvor enkelte butikkselgere dessverre ikke vet hva de snakker om.

    Briller til deg som har en Philips 3D-TV, men de vil ikke virke på 2011-modellene der 3D-funksjonen heter 3D Max. Disse brillene vil altså kun virke på 2010-modellene. Her er det altså alt for lett å gjøre feil. Foto: Skjermdump Netshop.no
    Ville du bestilt fra en nettbutikke hvor du ikke får mer informasjon?Hvorfor lenker ikke butikken videre til Sonys oversikt over kompatible TV-er?Den er her forresten: http://www.sony.no/product/tpa-other-tv-accessories/tdg-br100b#pageType=Compatibles Foto: Skjermdump Deal.no
    Kjøper du disse for å se 3D-film fra Blu-ray blir du skuffet. Ditte er nemlig Gaming-briller, og vil KUN virke når du spiller splitscreen-spill på din Xbox360 eller PS3. Foto: Skjermdump Elkjop.no

    Det blir heller ikke bedre av at informasjonen i butikkenes nettsider ofte er enda verre, og dette er bare tre raske eksempler:

    Tabbe 4: Fortsatt for dyre briller

    Er du opptatt av design og kvalitet kan du fint finne passive 3D-briller til rundt 3-500 kroner. Heldigvis starter de helt enkle modellene normalt på rundt 150/200 kroner stykket, og det er det ikke mye å si på.

    Når det gjelder aktive 3D-brillene er imidlertid prisene fortsatt stive. Her er det likevel verdt å merke seg at det er store prisforskjeller.

    Philips aktive 3D-briller til 2011-modellene i LED-serien varierer for eksempel fra 550 til 999 kroner i nettbutikkene. Skal du ha fire ekstra 3D-briller kutter du altså prisen fra 3996 kroner til 2.200 kroner bare ved å handle på rett sted.