Det er mye problemer med HD PVR-dekodere. Denne gangen er det Sagems modell for RiksTV. Foto: RiksTV
Det er mye problemer med HD PVR-dekodere. Denne gangen er det Sagems modell for RiksTV. Foto: RiksTVVis mer

- RiksTV blokkerer oppgradering

Produsenten har rettet opp feilen, og i Sverige har kunder med denne Sagem-boksen hatt denne oppgraderingen i et år. Hvorfor får vi den ikke i Norge?

«Noen har det enklere enn andre.Slagord på RiksTVs nettsider»


Få ting får oss så engasjerte som tull med TV-en, TV-leverandøren eller TV-utstyret. Store deler av fjoråret fulgte vi opp Canal Digital-kunders problemer med HD PVR-dekoderne, men selskapet er ikke alene om å få kritikk av kundene.

Håvard Moe er, mildt sagt, oppbragt over RiksTV etter at han fikk problemer med sin HD PVR-dekoder i fjor.

- Jeg oppgraderte til en Sagem DTR 94250-dekoder gjennom RiksTV for et år siden, og var veldig fornøyd. Men i sommer forsvant alle opptakene, det vil si, jeg fikk ikke tilgang til dem, sier Moe til DinSide.

Det viste seg nemlig at opptakene ikke var slettet - det var bare utilgjengelige. For harddisken markerte at 30 prosent var i bruk, men Moe fikk ikke tilgang til disse. Han leverte boksen til Elkjøp, og fikk en ny.

Virker ikke dekoderen som lovet? Krev pengene tilbake, sier Forbrukerrådet

Same procedure

- RiksTV blokkerer oppdatering som kan gi meg gamle opptak tilbake, sier Håvard Moe. Foto: Privat Vis mer


- Den nye spilleren fungerte et halvt års tid, så skjedde det samme igjen, forteller Moe.

Han dro igjen til forhandleren, men de som jobbet på support sa at Sagem-spillerne hadde de fått så mye klager på, at de hadde sluttet å ta dem inn til service. Dette bekrefter Elkjøps kundeservice på telefon.

Moe fikk valget mellom en tilgodelapp eller et annet produkt.

- Men jeg var ikke fornøyd med svaret, og ringte til RiksTV. Der hadde de ikke hørt om problemet. De ba meg ringe til Sagem, og ga meg telefonnummeret til deres teknikere.

Hos Sagem traff Moe på en velvillig tekniker som fortalte at dette problemet var velkjent, blant annet fra Sverige. Der ble dette problemet løst for et år siden.Teknikeren løste problemet, og sendte en oppdatering til Moe. Men saken stoppet ikke der. For RiksTV ville ikke slippe denne oppdateringen igjennom.

**rettelse: Teknikeren fortalte Moe at Sagem hadde løst en rekke velkjente bugs, og en oppdatering var sendt RiksTV. Her stoppet det imidlertid opp. Moe ble fortalt at dette trolig ville kunne løse hans problem også, men dette blir ikke bekreftet av andre i Sagem-systemet. Vi beklager misforståelsen.

Les også RiksTVs svar: Vi blokkerer ikke oppdateringer

- Den nye oppdateringen gjør at du kan begynne å bruke usb-porten med minnepenn, så spørsmålet er om dette handler om handler om kopisperre og ulovlig kopiering, funderer Moe; før han legger til:

- Jeg skiter i minnepinnen. Jeg vil bare ha tilbake det jeg har tatt opp.

Når kommer oppdateringen?

Fra Sagem fikk Moe fortalt at det er laget oppdateringer, men at de er frustrerte over at oppdateringene som de har gjort ikke kommer i Norge. I Sverige er de gjennomført for ett år siden.

- Nå sitter vi og venter på oppdateringen, og Sagem forteller at de presser mer og mer på, sier Moe oppgitt.

Fra RiksTVs support er det også lite å hente. Da han ringte tilbake bekreftet RiksTV at de testet ulike oppdateringer, men de kunne ikke gi noe svar på når de kommer.

- Kommer det til våren? Til sommeren? Før jul? - Jeg synes RiksTV svikter kapitalt, sier Moe.

Det er ikke bare RiksTV som somler med oppdateringer. Etter nesten ti måneder på vent fikk Canal Digitals kabelkunder med HD PVR-opptaker endelig de forespeilete oppdateringene i desember i fjor.

RiksTV:


- Vi ønsker ikke å kommentere enkeltsaker i pressen, men vil heller ta videre gang direkte med kunden, sier informasjonssjef i RiksTV, Jens-Petter Gjelseth, til DinSide. Han har likevel et par generelle kommentarer rundt situasjonen Moe har kommet i.

- Vi gjør alt vi kan for å finne ut av dette gjennom vår tekniske avdeling og gjennom samtaler med kunden og produsenten, sier Gjelseth. - Så langt vi kan se har vi ikke mottatt software fra produsenten som kan eliminere en slik feil.

Når det gjelder påstander om programvareoppdateringer fra produsenten kan det ha skjedd en feilkommunikasjon med RiksTVs support.

- Vi har mottatt programvare-oppdatering fra produsenten – men den oppdateringen var ikke relatert til nevnte problem. Derfor kan vi heller ikke svare på hvor lang tid det tar før denne feilen kan rettes opp på denne mottakeren.

DinSide: Hvis en oppdatering som skal løse dette problemet allerede finnes i Sverige, hvorfor kan ikke dere slippe denne igjennom?

- Det handler blant annet om ulike tekniske standarder. I Sverige har man mpeg 2 og i Norge bruker vi mpeg 4. Om Sagem sier at dette fungerer i Sverige, er det ikke dermed sagt at det fungerer i Norge, sier Gjelseth.

Og åpner de for en oppdatering de ikke har kontroll over, kan de ikke garantere for eventuelle andre problemer som måtte oppstå som følge av softwareoppdateringen.

Kompensasjon

Rett skal være rett. RiksTV lot ikke Moe sitte igjen uten noen som helst form for kompensasjon. - Jeg fikk tilbud om en gratis måned i kompensasjon, sier Moe. - Men det er ikke det det handler om. Jeg har en spiller jeg ikke kan stole på - og jeg får ikke beskjed. Jeg vil heller ha en dato for oppdateringer å forholde meg til, sier han.

Men RiksTV vil ikke opplyse om dato for oppdateringer til denne HD PVR-dekoderen er fastsatt, eller når det blir.

Ikke bare misfornøyd

Til tross for problemene ønsker ikke Moe å bytte dekoder. - Jeg har sammenlignet med Grundig, og når det gjelder funksjonalitet er Sagem overlegen.

Nå venter han bare på at RiksTV skal teste ferdig oppdateringene, slik at han kan se på opptakene sine.

Hvilken dekoder bruker du? Er du fornøyd? Si din mening i debatten under.