Canal Digitals nye boks er dyrere enn den vår leser opprinnelig kjøpte men som ikke fungerer. Men erkjenner Canal Digital at kunden minst bør få tilgodekjent utgiftene han hadde med å kjøpe en modell som ikke fungerte når han nå må bytte inn i den nye? Foto: Canal Digital
Canal Digitals nye boks er dyrere enn den vår leser opprinnelig kjøpte men som ikke fungerer. Men erkjenner Canal Digital at kunden minst bør få tilgodekjent utgiftene han hadde med å kjøpe en modell som ikke fungerte når han nå må bytte inn i den nye? Foto: Canal DigitalVis mer

PVR-boksen som aldri virket

Canal Digitals PVR-boks virker ikke, men kunde får ikke refundert hele kostnaden ved å bytte til en ny boks.

«Jeg mener at Canal Digital må ta ansvar for at produktet de selger ikke fungerer som tiltenkt. Hvis de ikke klarer å ordne problemet, bør ikke kunden være skadelidende.Christian Schreiner, Canal Digital-kunde»


For to år siden ble Christian Schreiner Canal Digital-kunde. Han bestilte en PVR-dekoder, som ikke virket. Siden har han hatt problemer med TV-en sin.

Oppdatering 16. sept 2009: Canal Digital rydder opp

- Den fungerte dårlig, skrudde seg av i tide og utide, noe som gjorde opptak problematisk. 50 prosent av opptakene blir stort sett bare mellom 5 min og en halvtime. Det er kjedelig å sette i gang å se en film man har tatt opp, og gang på gang bare få se begynnelsen, sier Schreiner til DinSide.

Kort tid etter sendte han inn boksen, og fikk byttet til en ny. Denne var noe mer stabil i begynnelsen, men det samme problemet oppsto også her, og ble mer og mer fremtredende, og Schreiner bestemte seg for å bytte igjen.

- Da jeg byttet denne fikk jeg en ny boks av samme type, som fungerte like dårlig som det første. Da jeg kjøpte min PVR-boks fra Canal Digital var det kun SD-boksen (altså ikke HD-PVR-en som selges i dag) de hadde, sier Shcreiner.

- Så ringer jeg dem og sier at dette må vi få ordnet. Nå har de prøvd å sende meg samme boks tre ganger, bør de ikke sende meg en type som fungerer?

Canal Digital sprerrer HD-kanaler

Ny og dyrere boks

I de to årene som har gått siden Schreiner ble Canal Digital-kunde og kjøpte en PVR-boks, har modellen endret seg. Nå har de bare en boks de kan love fungerer med deres abonnement, en HD PVR-boks. Denne koster naturligvis mer. Schreiner forteller oss at han i utgangspunktet var innstilt på å betale mellomlegget mellom det han betalte og det den nye og bedre boksen kostet, men dette ville ikke Canal Digital godta.

- Canal Digitals kundekonsulent fortalte meg at jeg kan få 1.000 kroner i avslag. Dette er det samme tilbudet de gir ordinære kunder som oppgraderer.

Schreiners første boks kostet et sted mellom 1.200 og 1.300 kroner. Burde han ikke fått minst dette i avslag, siden han har betalt for en vare som ikke fungerer?

- Det er ikke de hundrelappene det går på, men jeg synes det er arrogant av kundeservice å si at "sånn er det, fordi det er sånn for de som vil bytte boks". Jeg bytter jo ikke, jeg har fått en vare som fungerer, og jeg ønsker en ny! Jeg har jobbet med kundeservice selv, men har ikke vært ute for en slik holdning, raser Schreiner.

- Håper ikke det tar 16 uker... Canal Digital får ikke oppdatert HD PVR-dekoderen for kabelkundene

- Usedvanlig uheldig

«Jeg vet ikke om jeg har vært usedvanlig uheldig med mine tre dekodere, eller om produktet bare er sånn, men det er uansett ikke det jeg betalte for.Frustrert Canal Digital-kunde »


- Denne kunden har som han skriver selv vært usedvanlig uheldig. At han føler at han stanger hodet i veggen på kundeservice er selvsagt beklagelig - og vil bli ettergått. Pristilbudet for bytte av dekoder er det samme som vi går ut med til andre kunder som har en dekoder og som ønsker å bytte til en ny type, skriver Canal Digitals pressekontakt Jørgen Thaule i en e-post til DinSïde.

På spørsmål om hvorfor de kun gir denne kunden det samme tilbudet (eller avslaget) som de som har en fungerende PVR-boks og vil bytte den inn, og ikke lar ham heve kjøpet, slik han har rett til etter forbrukerkjøpsloven, svarer Thaule: at de vil ettergå hva som har skjedd med denne kunden, og ta kontakt med ham.

Dette var onsdag. Schreiner ble onsdag ettermiddag bedt av Canal Digital om å skaffe til veie kundenummer eller adresse, men i skrivende stund (fredag) har han ennå ikke hørt noe mer fra selskapet. Vi kommer tilbake med en oppdatering

Er det bare Canal Digitals boks det er så mye problemer med? Hvilken TV-boks har du - og hvordan fungerer den?