SKYGGE: Nederst i venstre hjørne ser man en skygge av en «G». Trolig stammer den fra «God morgen Norge» på TV2. Foto: Privat
SKYGGE: Nederst i venstre hjørne ser man en skygge av en «G». Trolig stammer den fra «God morgen Norge» på TV2. Foto: PrivatVis mer

Innbrenning på TV: Garanti eller reklamasjon?

Produsenten sier innbrenning ikke går på garantien, men ikke la det stoppe deg

Ikke vårt problem, hevder produsentene. Forbrukerrådet er imidlertid ikke helt enig.

Det skjer ikke så ofte, men også LCD, LED og OLED-TVer kan rammes av innbrenning – altså at for eksempel en kanallogo blir hengende igjen på skjermen som en skygge.

Morten Knutsen opplevde nettopp dette for et år siden, og da han klagde til produsent LG fikk han beskjed om at innbrenning ikke ville dekkes av garantien.

Etter at Dinside tok saken ordnet det seg, men LGs produktspesialist Erik Åhsgren understrekte at dette ikke var noe stort problem, og at dersom det var det, ville de få høre det.

Vel, nå får de høre det igjen.

Samme problem

Christer Johnson har nemlig kontaktet Dinside med så å si nøyaktig samme problemstilling. OLED TVen hans (OLED65B6V) fra LG har nå en innbrent «G» nederst i venstre hjørne av skjermen. Denne stammer trolig fra «God morgen Norge» som han opplyser at pleier å stå på om morgenen.

– Jeg snakket først med selgeren på Expert, som var enig i at dette var noe som ikke skulle skje. Han ba meg ta det med LG direkte, så jeg ringte dem, forklarte situasjonen og sendte dem noen bilder, forteller Johnson.

Han mente dette måtte være en garantisak, men den meningen delte ikke LG.

«Innbrenninger dekkes dessverre ikke av garanti. Det står også i brukerhåndboken for TV-en. Så en service skulle koste dersom du ønsker å få dette ordnet», skriver LGs kundeservice i en e-post til Johnson.

DRØMMEN: Christer Johnson hadde drømt om OLED-TV siden de kom på markedet før han for seks måneder siden fikk en hjem i stua. Men den fungerte ikke helt som den skulle. Foto: Privat Vis mer

Har reklamasjonsrett

Vi tok kontakt med Forbrukerrådet og ba om deres vurdering av saken, og for å høre hvilke erfaringer de hadde med innbrenninger fra før.

At produsenten skal kunne fraskrive seg ansvar ved å henvise til at innbrenning ikke dekkes av garantien, er de ikke med på.

– Garantivilkår skal ikke sette forbrukernes rettigheter til side, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.

For selv om LG har avvist at dette er noe som går på garantien, er kjøpet fortsatt dekket av forbrukerkjøpsloven.

– Den gir deg reklamasjonsrett på inntil fem år, sier Halsos.

– Klag til butikken

Reklamasjonen rettes mot butikken, og ikke produsenten. Det er altså Expert som i dette tilfellet skal behandle saken som en reklamasjon.

Det er imidlertid ikke alle som tenker over at garanti og reklamasjonsrett er to forskjellige ting, og selv om produsenten tar aldri så mange forbehold i garantivilkårene, så har du fortsatt reklamasjonsrett.

– Opplever du at kanallogoen brenner seg fast og du ikke har blitt informert på forhånd, kan du klage til butikken. Dersom det ikke fører fram kan du ta det videre med Forbrukerrådet og eventuelt videre til Forbrukerklageutvalget, sier Halsos.

Finnes tidligere vedtak

Innbrenning har blitt behandlet tidligere, av Forbrukertvistutvalget – som nå har skiftet navn til forbrukerklageutvalget.

– I 2009 fattet Forbrukertvistutvalget et vedtak i en sak som gjaldt innbrenning på en plasma-TV. Her var det en kanallogo som var innbrent. Klageren fikk medhold og pengene tilbake, sier Halsos.

Produsenten hadde forsvart avslaget med at de hadde advart om innbrenning i TVens brukermanual, altså samme begrunnelse som LG har gitt Christer Johnson, men denne forklaringen kom de altså ikke langt med.

– I dette tilfellet sto det i bruksanvisningen, men det hjelper ikke, ettersom kunder ikke får den før de har kjøpt TVen, sier Halsos.

ADVARER: I brukerhåndboken advarer LG mot faren for innbrenning. Men innen kunden ser dette har han vanligvis allerede betalt for TV-en. Foto: Skjermdump Vis mer

– Vi skal løse dette

Vi kontaktet Expert for å høre hvorfor kunden hadde blitt henvist til LG, i stedet for å behandle det som en reklamasjonssak i butikken.

– På store TVer har LG en egen hjemsupport, hvor de kommer hjem til kunden hvis det er nødvendig. Det er derfor butikken henviser til LG i slike tilfeller, forklarer Alf Leifseth, produktsjef for lyd og bilde i Expert Norge.

Men ettersom LG har avvist garantispørsmålet, ber Leifseth om at Johnson tar turen tilbake til Expert-butikken hvor han kjøpte TVen.

– Vi skal løse dette for ham. Han kan bare komme til oss, så skal han få en ny TV. Vi skal ikke la kundene våre i stikken, sier Leifseth.

Han bekrefter for øvrig at innbrenning på OLED TVer kan forekomme, men sier det er et minimalt problem og uhyre sjeldent.

– Men det er viktig at en OLED-TV ikke står på i 24 timer i strekk. Den trenger tid avslått, slik at den kan kjøre et såkalt «white wash»-program.

– Rutinesvikt

Samme dag kontakter LGs produktspesialist Erik Åhsgren oss, etter selv å ha blitt kontaktet av Leifseth i Expert. Han sier at e-posten og garantiavslaget Johnson fikk, aldri skulle vært sendt.

– Dette er en rutinesvikt fra vår side, det er ikke sånn vi skal løse slike saker. Vår policy er at en av våre teknikere skal ut til kunden og fikse problemet, sier Åhsgren.

Han ønsker også å presisere at det trolig heller ikke er snakk om en innbrenning i tradisjonell forstand. Han har foreløpig ikke opplevd at dette skal ha skjedd med noen av kundene med de nye OLED-TVene, og det var heller ikke det som hadde skjedd i den forrige saken Dinside skrev om.

– Det som kan skje er at kunden får en midlertidig skygge, men det skal løses med vår innebygde «white wash». Det er veldig uvanlig at dette ikke fungerer, men etter det jeg kjenner til så kan altså denne skyggen skyldes at programvaren som skal sette igang «white wash» ikke fungerer. Dette kan som oftest fikses ved å gjenopprette fabrikkinnstillingene, sier Åhsgren, som forsikrer at han ennå har til gode å høre om at noen forbrukere opplever permanent innbrenning på deres nye OLED-TVer.

– Går i feil retning

I Johnsons tilfelle er det etter alt å dømme «God morgen Norge»-logoen som har etterlatt en slik skygge på skjermen. Han synes det er merkelig at man ikke skal kunne se noen timer på et program, uten å risikere skygger på skjermen i etterkant.

– Kan man ikke se på et vanlig TV-program i tre timer i strekk, så går teknologien i feil retning, sier Johnson.

Han er likevel glad for at Expert nå rydder opp, og at LG beklager måten saken ble behandlet på. Han skulle likevel ønske at forbrukere ikke hadde trengt å gå via media for å nå gjennom.

– Uhell kan jo skje, men det er synd at det kan skje en sånn rutinesvikt.

Problemene han nå har opplevd skremmer ham likevel ikke vekk fra OLED.

– Nei, OLED har vært drømmen helt siden det kom på markedet, den er helt tipp topp, sier Johnson.

LES MER:
Slik klager du på ødelagte produkter
5 grunner til å bruke det nye Forbrukerklageutvalget
Alt dette kan du kreve av butikken