<b>NEI, DET ER IKKE PORNOSLADD:</b> Slik så det ut for en Dinside-leser da hun prøvde å se på arkivtjenesten til Canal Digital Kabel. Hun er ikke den eneste som har vært borti problemet. Foto: PRIVAT
NEI, DET ER IKKE PORNOSLADD: Slik så det ut for en Dinside-leser da hun prøvde å se på arkivtjenesten til Canal Digital Kabel. Hun er ikke den eneste som har vært borti problemet. Foto: PRIVATVis mer

Problemer med TV-arkivet til Canal Digital Kabel?

Da er det mest sannsynlig noe galt med smartkortet ditt.

Du har funnet frem brusen og popkornet, tatt på deg kosebuksa, og har akkurat satt deg godt til rette i sofaen for å se yndlingsprogrammet på kabel-TV-boksen, og så vil den ikke spilles av.

Det fikk Dinside-leser Kristin Strand nylig erfare med arkivtjenesten til Canal Digital Kabel. Arkivstjenesten er en del av kabel-TV-selskapets T-We Pluss-pakke, som gjør det mulig å se filmer og serier tilbake i tid.

Dette betaler man 79 kroner i måneden for, så fremt man ikke også har et bredbåndsabonnement hos selskapet; da er det nemlig gratis.

LES OGSÅ: Canal Digital oppgraderer T-We

Feil på både bilde og lyd

Kristin hadde brukt arkivtjenesten til Canal Digital Kabel tidligere uten noen problemer, og hun ikke hadde gjort noe spesielt for at den plutselig ikke skulle virke lenger.

I tillegg til at bildet var forvrengt, var det også problemer med lyden. Det kunne nesten minne om den gode, gamle pornosladden.

Og Kristin var ikke alene om det. På Canal Digital Kabels Facebook-side kan vi se at flere kunder har opplevd det samme.

KLAGER PÅ FACEBOOK: Dinsides leser er ikke den eneste som har hatt problemer med Canal Digital Kabels arkivtjeneste. Foto: KIRSTI ØSTVANG Vis mer


Foreslå å bytte kabelboksen

Kristin ringte Canal Digital Kabels kundeservice to ganger. Den første gangen fikk hun beskjed om at selskapet hadde fått flere tilbakemeldinger på samme problem, men fikk ikke noe tips til hvordan hun kunne fikse det.

Andre gangen, en uke senere, sa kundeservice nok en gang at de var kjent med feilen, og da de skulle prøve å oppdatere tjenesten. Dersom det ikke virket, foreslo de å bytte kabel-TV-boksen.

LES OGSÅ: Frustrerte Canal Digital-kunder

Kan være feil på smartkortet

- RING KUNDESERVICE: Opplever du problemer med arkivtjenesten til Canal Digital Kabel, ring kundeservice og be om et nytt smartkort, oppfordrer informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø. Vis mer


Kristin ønsket imidlertid ikke dette. Oppdateringen fra kabelselskapets side løste heller ingenting. Siden hun ikke synes hun fikk noe god hjelp fra kundeservice, ringte vi pressekontakten i Canal Digital Kabel for å nøste opp i saken.

- Det er ikke noe feil på våre systemer eller oppsett sentralt sett, men vi vet fra tid til annen kan noen kunder oppleve problemer med smartkortet som står i dekoderen. Det kan gi forstyrrelser på bildet og problemer med arkivet, forteller Tormod Sandstø, informasjonssjef i Telenor, som eier Canal Digital, til Dinside.

Sandstø sier dessuten at det kun er noen få av deres kunder som opplever dette.

- Hva gjør man dersom man er en av disse?

- Det man gjør da er at man ringer til kundeservice, så vil de sende et nytt smartkort helt kostnadsfritt, lover Sandsø.

Har du opplevd det samme som vår leser, ring Canal Digital Kabels kundeservice, så vil de forhåpentligvis hjelpe deg, og det uten at du må sende hele kabelboksen i retur.

Antall T-We Plus-abonnenter hos Canal Digital Kabel skal ligge på «godt over hundre tusen», ifølge informasjonssjefen.

LES OGSÅ: Canal Digital må punge ut etter abonnementsendring

Krav på erstatning?

DETTE SIER FORBRUKERRÅDET: - Skuffelsen kan være stor hvis du ikke får sett yndlingsprogrammet, fordi du ikke får adgang til arkivtjenesten. Og du skal selvfølgelig få et godt svar av kundetjenesten slik at du får rettet opp feilen så fort som mulig, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Fungerer ikke kabeltjenesten som den skal, er det vilkårene som bestemmer hva du kan kreve av erstatning, ifølge Forbrukerrådet.

- I vilkårene fra Canal Digital står det at kunden kan kreve erstatning for direkte økonomiske tap, det vil si at du kan vise til at du har tapt penger som skyldes feil ved tjenestene og som Canal Digital kunne ha forutsett som en mulig følge av feilen, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, til Dinside.

Ifølge Flønes får ikke Forbrukerrådet mange henvendelser om Canal Digital i forhold til hvor mange kunder de har. Kabelselskapet kom på 6. plass blant kjente motparter i henvendelsesstatistikken for første halvår 2015.

Har du opplevd lignende problemer på din kabel-TV-boks? Del gjerne din erfaring i kommentarfeltet under!