Det lønner seg å sjekke priser når du flytter. Stusser du over noe, ta en telefon og sjekk; og be gjerne om rabattt.  Foto: Colourbox.com/Per Ervland
Det lønner seg å sjekke priser når du flytter. Stusser du over noe, ta en telefon og sjekk; og be gjerne om rabattt. Foto: Colourbox.com/Per ErvlandVis mer

Prisforskjell: 356.875 kroner

Det lønner seg å hente inn tilbud og ikke minst følge dem opp. Ser noe rart ut, er det gjerne det.

Det fikk Leif-Arild Aaøyen erfare. Han skulle bestille flytting av et flyttelass på rundt 30 kubikkmeter fra Jevnaker til Rognan, omtrent 110 mil. Pristilbudene han fikk inn varierte fra drøye 10.000 kroner til 367.000 kroner. Inkludert merverdiavgift (mva), men ekskludert forsikring.

Skal du flytte? Ikke gå i disse fellene!

Trykkfeil

At det er store prisforskjeller mellom de ulike byråene er det liten tvil om, men så store som den over, må skyldes en feil. Virker noe uforholdsmessig dyrt - eller billig, kan det lønne seg å ta en telefon for å sjekke om den prisen de har gitt deg virkelig stemmer.

– 367.000? Da har damene skrevet feil. Det er ikke jeg som skriver tilbudene, jeg bare priser dem, sier Jarl Arne Andersen i Vinjes Transport til DinSide.

Når han søker i sitt system, finner han en pris på 21.000 pluss mva, ikke 294.000. Dette er likevel et godt hakk over det foreløpig rimeligste tilbudet på 8.500 + mva.

– 8.500 - det er jo useriøst. Det er latterlig å gi en slik pris, sier Andersen. Han forklarer at man bør være på vakt i flyttebransjen, og advarer mot useriøse firma som gir unaturlig lave priser. Det er viktig å sjekke firmaene, og gå litt grundigere til verks enn å se på nettsiden.

– Det er mye som som kan se flott ut på nett, men det viser seg at det bare er tull.

Én av de tingene som er viktig å få med, er for eksempel om firmaet har forsikringene i orden, og om forsikringen er inkludert i det tilbudet du har fått. Ikke alle firma vil forsikre lasten, og prisene og dekningsgrad varierer. Det er vanlig at forsikringen legges til i pris, så også dette bør du inkludere i prisforespørselen din.

– Det du flytter skal være like fint når du pakker det ut, som når du tar det inn i bilen. Det er det viktigste, sier Andersen.

Nyttig på nett for deg som skal flytte

Be om rabatt

Én telefon fra oss, og Rita Hansens fraktregning ble redusert fra 11.000 til drøye 4.000 kroner. Foto: Privat/DinSide Vis mer


Det er ikke bare om pristilbudene ser unaturlig høye eller lave ut du bør kontakt med dem som skal flytte eller frakte varen for deg. Det lønner seg alltid å be om rabatt, det fikk Rita Hansen erfare. Hun bestilte frakt fra Bring, og fikk først en regning på 11.000 kroner fra Bring for å frakte en sofagruppe hun hadde kjøpt for 7.000.

Også dette var en misforståelse. – Det som har skjedd her, er i realiteten en glipp, sa Hilde Ebeltoft-Skaugrud, pressesjef i Posten til DinSide. Hun forklarer at kunden forsåvidt har fått "riktig" pris i forhold til prislistene, men at det hører til unntakene at man betaler listepris. – Det er vanlig å gi rabatter, men av en eller annen grunn har ikke denne ordren blitt rabattert.

Etter at DinSide var i kontakt med Bring, endte Hansen til slutt opp med en regning på 4.125 kroner, og oppfordringen til andre DinSide-lesere er klar: Sjekk prisen før dere bestiller en tjeneste.

NB! Når du hyrer inn et flyttebyrå, anbefaler vi at du skriver en kontrakt. Du finner en gratis flyttekontrakt her, utarbeidet av Norges Flytteforbund og Forbrukerombudet. Se under for Forbrukerombudets beste tips når du skal hyre inn flyttebyrå.