Politisk korrekt i stua

Hva er hot - og hva er not? Her er trender og nyheter fra sensommerens interiørmesser i Norge, Sverige og Danmark.


>> Klikk deg videre til neste: Handcraft

De tre store

Gave og interiørmessen i Oslo, Formex i Stockholm og Formland i Herning. Det er her det bestemmes hva som kommer i interiørbutikkene utover høsten og vinteren.

Her er høydepunktene fra de tre store trendmessene - vi begynner med den norske:

KRAFT i Norge

Trendanalytiker Lisbeth Larsen Arkivfoto: Elisabeth Dalseg Vis mer


Juksa litt! Høsten og vinterens interiørtrender har alle noe med craft å gjøre, arbeid eller håndverk, på godt norsk. Den danske PEJ-gruppen har identifisert tre klare trender for høsten og vinteren, og vi fikk hjelp av trendinformatør Lisbeth Larsen til å tolke dem.

Den overhengende tendensen er at uansett hvilken retning vi går i, vil vi lete etter de unike gjenstandene. - Det skal være hjemmelaget, håndlaget - eller spesiallaget, sier Larsen. Vi skal ta vare på tradisjoner, og røtter. Enten det gjelder vår egen - eller fremmede - kulturer. Masseprodusert og fabrikklaget er fy-fy.

100 fine ting. 100 produkter som representerer høsten- og vinterens viktigste trender er her samlet på ett brett av trendanalytiker Lisbeth Larsen på Gave og Interiørmessen, høst 2006. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer



>> Klikk deg videre til neste: Handcraft




>> Klikk deg videre til neste: Bodycraft

Håndverk

Handcraft. Laga sjæl. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


Den første trenden, handcraft, spiller spesielt på det unike. Stikkord er hjemmelaget, håndlaget, det skal være historier og arbeid bak alle gjenstandene. Men de kan selvfølgelig godt kjøpes.

Gamle eller tradisjonelle teknikker er i vinden. Mønstre er naive - eller blåst opp. Naturmaterialer i alle former: Tre, skinn - og ull, gjerne grovt strikket eller heklet.

- Finn frem strikketøyet, i år skal det være hjemmelaget. Selv om du ikke strikker, kan du jo dekorere med en kurv med strikketøy, ler Lisbeth Larsen.

Fargene som gjelder er brunt, beige - gammelrosa: Nesten litt som å se livet gjennom en linse i sepia.

Nye koster. Eller gamle koster blir til nye lamper. Helt naturlig. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer



>> Klikk deg videre til neste: Bodycraft





>> Klikk deg videre til neste: Mindcraft

Respekt

Jackpot! Resirkulert glass, rettferdig produksjon, grønt, design av Tord Boontje. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


Den andre trenden, bodycraft, hyller kroppen og mennesket. Det er fremdeles naturlige materialer, og både møbler og tilbehør skal være komfortable og funksjonelle.

- Essensen er: How to improve peoples life, without giving them just another product, sier Larsen.

Vi vil vite historien bak produktet. Det trenger ikke være hjemmelaget, men det skal være produsert av mennesker som jobber under forsvarlige fohold. Gjenbruk av materialer er fremdeles en sterk trend - og kan disse to kombineres, er det full jackpot.

- Vi er blitt lei av bruk- og kastsamfunnet, sier Larsen.

Grønt i alle naturlige varianter er sentralt i denne trenden.

Denne puffen fra Isandi er laget av mohair og fylt med restprodukter fra tekstilindustrien. Puffen er en del av CSH+ kolleksjonen, som er fruktene av et HIV/AIDS-relatert prosjekt i samarbeid med veveriet Coral Stephens Handweaving (CSH) i Swaziland. Pris: 6.000 kroner. Foto: Elisabeth Dalseg Foto: ISANDI Vis mer



>> Klikk deg videre til neste: Mindcraft


>> Klikk deg videre til neste: Svensk reiselyst

Vitenskap og religion

Svart/hvitt: Karim Rashids vaser i Egizia-serien. Føres av R8. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


Både vitenskap og religion vil også ha en innflytelse på interiøret, skal vi tro trendforskerne. - Ikke som motsetninger, men som to sider av samme sak. Den siste hovedtrenden har Pej-gruppen valgt å kalle mindcraft.

Miks religiøse symboler med industrielle detaljer, la tradisjon møte innovasjon - lek med gamle former, og introduser religiøse eller nostalgiske detaljer til et minimalistisk interiør.

Ikke-fargene svart og hvitt er sentrale i denne trenden.

Svart-hvitt; gamle Alvar Aalto-klassikere i ny, glossy black signert Tom Dixon, på Møbelmessen i Stockholm tidligere i år. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer



>> Klikk deg videre til neste: Svensk reiselyst



>> Klikk deg videre til neste: Svensk skapertrang

LYST i Sverige

- Nei - ikke lyst som i lyse farger, men lyst som i begjær, lengsel - og ren, skjær hedonisme. Trend- og interiørmessen Formex sto i nytelsens tegn i høst, det var lyst for alle pengene: Lyst til å reise, lyst til å skape - og til slutt: sinnets lyst. Ikke helt ulikt det norske konseptet, altså.

Foto: Formex Vis mer


I det første temaet, wanderlust, lyst til å reise, møtes øst og vest, nord og sør - gammelt blir nytt og det svenskeste svenske mikses med eksotiske skatter, funn og kupp. Det beste er selvfølgelig alltid det aller mest genuine (- Denne kjøpte jeg på marked i Tunisia, og denne kom jeg over i en bakgate i Bogotá), men det er kanskje mer realistisk å rote litt på loftet og finne frem gamle suvenirer.

Er du flink og har orden i sakene, og rydder/kaster/resirkulerer underveis, kan du legge et besøk til for eksempel Indiska - eller hva med Frelsesarmeens rettferdige handelsbutikk Sally Ann?

Wanderlust - et buddhahode fra reiser i Østen, noen eksotiske blomster, tyrkiske tepper, et maleri fra Middelhavet... Foto: Formex Vis mer




>> Klikk deg videre til neste: Svensk skapertrang


>> Klikk deg videre til neste: Svensk hedonisme

Gjør de selv!

Foto: Formex Vis mer


Den andre trenden, skaparlust, skaperlyst - eller skapertrang - skal friste oss til å gjøre det selv. Strikk, syk, spikk, flett, gjør hva du vil - men gjør det selv. Alternativt kan du kjøpe noe hjemmelaget - men maskinelt produserte varer som skal se hjemmelagete ut er fy-fy. Produkter laget av underbetalte kinesere er ekstra fy-fy. Da er det bedre å gå på loppemarked, Fretex - eller rote litt på bestemors loft. Loppemarkedsesongen er rett rundt hjørnet, og finner du ikke noe som ser ordentlig hjemmelaget ut, kan du jo kjøpe noe du kan mekke litt på selv.

Nostalgi og gjenbruk fra Formex i Stockholm. Foto: Formex Vis mer


Foto: Formex

>> Klikk deg videre til neste: Svensk hedonisme


>> Klikk deg videre til neste: Naturlig i Danmark

Nytelse i høysetet

Foto: Formex Vis mer


Den tredje og siste trenden, lustfyllt, frir til hedonisten i oss. Det er mykt, det er feminint, det er luksus. Tenk budoir, men ikke Moulin Rouge - det er mer eksklusivt enn gamle franske dansepikesoverom.

Men som overordnet tema finner vi nytelse, nytelse og atter nytelse. Det er myke stoffer, spennende teksturer, det er eksklusivt, det er glamorøst.

Disse lekre putene fra Madalon Home som vi kom over på Gave- og Interiørmessen er som skapt for budoiret. Med perler, paljetter og messingdetaljer - den firkantete "brynje-puten" til venstre har omtrent et kilo messing påsydd! Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer



>> Klikk deg videre til neste: Naturlig i Danmark




>> Klikk deg videre til neste: Fargeglede på topp


Naturlig i Danmark

For et par uker siden gikk den danske messen Formland av stabelen. Her er de danske trendguruenes prognoser.

Kommer snart, til et dansk hjem? Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


- Det som virkelig kommer, er at naturen skal ses i innretningen. Man kan ta hva som helst fra naturen, for eksempel blader, trær og blomster, og benytte det som print på tekstiler, eller på veggen. Og ser vi enda lenger frem i tid, benyttes eksempelvis knokler, altså print fra skjeletter, til dekorasjon, sier eier av trendbyrået Pink Lemon, Karen Staghøj.

Staghøj driver Pink Lemon sammen med Malene Harsaae.

- Mye går også på å ta kjente ting fra fortiden, og så bruke det igjen på en ny og annen måte. Grunnen til at vi ser denne trenden, er nok at vi etter 11. september har hatt så mye utrygt og urolig rundt oss - vi forstår nå at vi ikke kan styre omgivelsene, men at de styrer oss. Derfor har vi behov for å omgi oss med kjente og gamle ting hjemme, sier Staghøj.

Naturen inn i stuen; små stubber med pels. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Naturen er, ifølge den danske trendforskeren Karen Staghøj, velkommen innenfor i høstens trend. Foto: Formland Vis mer

Ting man kan vente å se på interiørfronten er, ifølge Karen Staghøj, blant annet følgende:


  • Bord, benker og skåler av tre, med organiske og myke former.

  • Tekstiler av rene, naturlige materialer, for eksempel bomull og ull.

  • En gjenoppdagelse av gamle porselænsfigurer, men med et ekstra element av noe "vanvittig", som en hest med menneskehode.

  • Gamle kommoder, som er malt svart, eller eventuelt brent svart.

  • Veggdekorasjoner med print fra naturen

  • Kongelig/dyrt porselæn, dekorert med blomster, blader og ting fra naturen.



>> Klikk deg videre til neste: Fargeglede på topp


Nå er vi på topp!

Danske Pej-gruppen var med og identifiserte norske trendenser for tiden som kommer. Ser de det samme i krystallkulen for sitt moderland?

Flower; puff av Eero Koivisto for Offecct. Foto: Offecct Vis mer


- Akkurat nå er vi på høydepunktet hva angår sterke farger og dekorasjon. Spesielt er det mye interiører og dekorasjoner i røde og grønne farger. Det er en glad og optimistisk trend, der det meste er lov. Det er altså lov å skille seg ut nå, men denne tendensen fortsetter nok ikke for evig - høydepunktet er nå, sier trendforsker i Pej gruppen, Mads Arlien-Søborg, og legger til:

- Også det med håndlagde ting er veldig in. Man vil gjerne sette et personlig avtrykk, og folk vil også gjerne betale for det. Denne trenden tror jeg kommer til å fortsette ganske lenge, sier han.

Natur og grønt: Midsummer light av Tord Boontje. Den koster cirka 1.000 kroner og fåes blant annet på Gizmo & Co. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer


Andre trendforskere har snakket mye om dette med at naturen kommer mer og mer innendørs. Er det noe du er enig i?

- Ja, naturen er asbolutt en stor inspirasjonskilde. Det blir brukt mange motiver fra naturen, og grønt er som sagt en farge som ses mye. I tillegg benyttes det mange naturlige materialer, for eksempel er det veldig mye i tre nå, sier Arlien-Søborg.

Er det noen ting som er på retur?

- Ja, den etniske tendensen er på retur, avslutter han.