Mister du kortet, vil det koste deg dyrt. Nærmere bestemt 2.000 kroner. Foto: Per Ervland
Mister du kortet, vil det koste deg dyrt. Nærmere bestemt 2.000 kroner. Foto: Per ErvlandVis mer

Pass godt på på parabolkortet ditt

Glemmer du å sende det tilbake til Viasat, må du ut med 1.000 kroner.

Mister du bankkortet ditt må du ut med rundt 200 kroner for et erstatningskort. Forsvinner parabolkortet ditt fra Viasat, koster det rundt 1.000.

Det fikk Ulrik Ulriksen smertelig erfare:

Straffegebyr?

Det står en rekke steder at kortet er Viasats eiendom. Men hvor dyrt det er å miste det kunne kanskje vært tydeligere, innrømmer informasjonssjef i Viasat, Øystein Hygen Christensen. Foto: Øystein Hygen Christensen Vis mer


For noen måneder siden flyttet han, og ny beboer var interessert i å ta over digitalTV-abonnementet han hadde fra Viasat.

– Vi fylte ut eierskifteskjema og jeg lot utstyret stå igjen, slik at han kunne fortsette å se tv. Så kom sjokket; regning til meg fra Viasat på 2.000 kroner for manglende retur av mine to parabolkort, sier Ulriksen til DinSide.

– Jeg trodde selvfølgelig dette var en feil og tok kontakt, men det viste seg at feilen lå på min side. I eierskifteskjemaet står det (riktignok med svært liten skrift) at utstyret skal stå igjen mens programkortene må returneres. Dette fikk jeg ikke med meg når vi fylte ut skjemaet. Han som tok over utstyret har fått nye kort og dessverre ikke tatt vare på de gamle.

Sikkerhetsmessige årsaker

Øystein Hygen Christensen vil se på hvordan de kan gjøre det enda tydeligere at alle kort må returneres til ViaSat. Foto: Viasat Vis mer


Ifølge informasjonssjef i Viasat, Øystein Hygen Christensen, er årsaken til at de vil ha kortene tilbake at de inneholder sikkerhetsinformasjon selskapet ikke ønsker å ha på avveie.

– Det handler om sikkerhet. Kortene inneholder nøkkelen til hvordan mottakerne skal dekryptere TV-signalene, sier Hygen Christensen til DinSide.

Kortene samles inn for blant annet å unngå piratvirksomhet, og eventuelt andre problemer som kan oppstå med digitale TV-signaler, dersom informasjonen i kortene kommer på avveie.

– Det er hverken i kundens eller vår interesse at disse kortene skal være på avveie. Vi ønsker ikke å få spredt dem, derfor har vi satt et gebyr for kort som ikke returneres.
Dette fordi det skal være et incitament.

Ifølge Hygen Christensen opplyser selskapet om at kortet må returneres ved kontraktsinngåelse under generelle vilkår i avtalen; i eierskiftedokumentet og skjema; og også i en telefonsamtale i forbindelse med oppsigelse av avtalen.

– I tillegg står det på selve kortet. Men når kort likevel kommer på avveie, da har det kanskje ikke vært god nok opplysning, innrømmer Hygen Christensen.

– Vi skal sette det enda tydeligere på nettsiden vår, og få det klarere på eierskifteskjema, slik at det blir tydeligere at man må sende inn kortet når avtalen opphører.

Vil advare andre

«– Vi spekulerer ikke i dette, vi ønsker å få kortene tilbake, fordi vi ønsker høyest mulig sikkerhet.»


Ulriksen synes dette høres mer enn rimelig ut, og peker på et viktig aspekt. Det er ikke nødendigvis at man må betale et gebyr, dersom kortet forsvinner, men størrelsen på gebyret han reagerte på.

– Mitt poeng er ikke å slippe unna noen regning, men jeg synes prisen var ekstremt høy, og jeg har ikke forstått helt at det skal kunne være så dyrt. I generelle vilkår står "Ved manglende retur kan Viasat fakturere kunden for kostnaden ved det utleide utstyret".

Men der mange vil regne med å ta tapt et par hundre kroner, må man ut med tusen kroner per programkort. Siden Ulriksen hadde to programkort, ble det altså 2.000 kroner.

– Håper dette kan fungere som skrekk og advarsel til deres lesere. Les alt med liten skrift svært nøye og ta ekstra godt vare på kortene fra Viasat, avslutter han.