Vis mer

Pass deg for gratistilbud

Dag Thorstensen trodde han fikk noe gratis fra Viasat. Den fella har mange gått i.

Det finnes ingen gratis lunsj, heter det.

Likevel blir norske forbrukere daglig bombardert av tilbud om både gratis lunsj, middag og dessert.

En av disse heter Dag Thorstensen.

- Og jeg står fremdeles "mot veggen", forteller han til DinSide.

Ivrig telefonselger

Thorstensen har vært Viasat-kunde siden 2005. I april i år ble han oppringt av en Viasat-selger som beskrives som svært pågående. Selgeren lokket med to måneder gratis Gull-pakke. Var ikke Thorstensen fornøyd med pakken, kunne han gå tilbake til grunnpakken etter prøvetiden og alt ville være som før.

- Nei takk, sa Thorstensen.

- Sier du nei til noe som er gratis? spurte selgeren.

- Greit nok, tenkte Thorstensen, og takket omsider ja til den ivrige telefonselgeren.

Satt i klisteret

Etter én måned ringte Thorstensen Viasat for å si fra at han ikke ønsket noe mer Gull-pakke etter prøvetiden. Ikke noe problem, Viasat satt han tilbake til grunnpakken.

Problemet kom først da han ville si opp hele abonnementet sitt i august. Da kunne Viasat nemlig fortelle at han hadde bundet seg til Viasat langt ut i 2012, noe Thorstensen mener han aldri fikk beskjed om. Dermed satt han i Viasat-klisteret.

- Er det mulig å være så arrogante? Hva kan jeg gjøre? fortviler Thorstensen.

GIR SEG: Informasjonssjef Øystein Hygen Christensen i Viasat innrømmer at informasjonen kanskje ikke har vært god nok. Foto: Viasat Vis mer


Situasjonen likner den Viasat-kundene Ronnie Salvesen Andersen og samboeren Ingrid Ellegaard Aksnes befant seg i nylig, som løste seg da DinSide tok saken.

Les saken her: Ville si opp i februar, måtte vente til desember

Viasat gir seg igjen

Den "gratis lunsjen" Thorstensen ble tilbudt var altså ikke gratis likevel. For å få Gull-pakke i to måneder, måtte man takke ja til å binde seg hos Viasat i tolv måneder.

Dette mener Thorstensen han ikke fikk beskjed om, men Viasat er uenig.

- Vi ber om tillatelse til å ta opp salgsdelen av samtalen, vi sender SMS som kunden må svare bekreftende på og vi gir kunden hele avtalen som et brev, forteller informasjonssjef Øystein Hygen Christensen i Viasat.

Men Viasat ser samtidig at ikke alle får med seg alt, og at ting kan misforstås. De lar derfor Thorstensen si opp abonnementet uten å vente ut bindingstiden.

- Vi ser at kunden kan ha misforstått, og at vi ikke har vært tydelige nok. Så vi imøtekommer ønsket hans, sier Christensen.

- For vi er opptatt av kundene. Det er et viktig poeng her. Vi forsøker alltid å komme til enighet.

Mange klager på det samme

Christensen i Viasat hevder de har få klager på sitt "gratistilbud". Tvert i mot skal dette være noe mange har glede av.

Forbrukerombudet har en ganske annen historie.

I løpet av sommeren har de mottatt fire klager på Viasats tilbud. Alle klagerne hevder å aldri ha hørt at de bandt seg opp til tolv nye måneder ved å takke ja til "gratis" Gull-pakke. Dette er ikke første gangen slike klager har kommet heller, og Forbrukerombudet har også tidligere tatt opp saken med Viasat.

Her er bindingstiden hos TV-leverandørene

"Forbrukerombudet ser alvorlig på at Viasats praksis tilsynelatende ikke har blitt skjerpet" skriver ombudet i et brev DinSide har fått tilgang til.

I brevet hevdes det at informasjonen i markedsføringen av tilbudet ikke er god nok, og at Viasat har "villedet forbrukerne". Det hele skal minne Forbrukerombudet om negativt salg. Det vil si salg hvor du blir bedt om å betale noe du aldri har bestilt, noe som er ulovlig.

ADVARER: Jurist Victoria Remen i Forbrukerombudet har fått mange klager på Viasats "gratistilbud", og advarer deg mot å ta alt for god fisk. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


"På denne bakgrunn vil denne handelspraksisen etter Forbrukerombudets vurdering anses som villedende, og dermed en forbudt handelspraksis" konkluderes det, og Viasat blir bedt om å ordne opp så raskt som mulig.

Vær på vakt

Forbrukerombudet mener altså at Viasat må ta sin del av skylden i saken med Thorstensen og hans Viasat-abonnement.

Men også kundene bør være på vakt når man får slike "gratistilbud".

- Det er viktig å få klarhet i hva tilbudet faktisk innebærer. Dersom et tilbud blir presentert som gratis, kan det være grunn til å undersøke om det ligger andre typer forpliktelser ved det, forteller jurist Victoria Remen i Forbrukerombudet til DinSide.

Selskapet er pliktig til å informere deg om alle aspekter ved en slik avtale. Gjør de ikke det, kan det dreie seg om negativt salg, og du kan få gjennomslag for saken din. Føler du deg lurt, slik som Thorstensen, oppfordrer ombudet deg til å ta saken opp skriftelig med selskapet. Er du uenig i en faktura, og sier tydelig i fra om dette, kan ikke selskapet sende saken til inkasso.

- Dersom selskapet likevel hevder at det er inngått en avtale, er det de som må bevise dette, sier Remen.

Mer informasjon om hvordan du takler regninger du er uenig i, finner du på deres nettsider.

Derfor vraker Thomas RiksTV i raseri