Nytt Sony Center åpnet

Merkevareprofilering var stikkordet da et nytt Sony Center åpnet dørene på gateplan i Karl Johans gate. Og jo da, åpningstilbudene var gode og lokalene fine, men det var roboten Qrio som stjal showet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Denne butikken er ikke den første i sitt slag i Norge, det finnes allerede to i Bergen og et i CC Vest-senteret på Lysaker i Oslo. I tillegg til at interiøret og stilen er satt på forhånd, kjennetegnes butikkene ved at de kun selger Sony produkter.

Ethvert Sony Center drives av frittstående selskaper, og butikkene i Norge eies av Detaljpartner AS. Selv om det er et eget AS som eier butikken, er det likevel neppe noen tvil om at båndene til Sony er sterkere enn vanlig i bransjen. På åpningsdagen var i hvert fall flere personer fra Sony Norge godt representert, og moralen er klar: Her overlates ingenting til tilfeldighetene.

Ekte entusiast

Er slike spesialbutikker veien å gå?

(Avsluttet)
Ja - definitivt(55%) 135
Tja - er vel mer et supplement til de store kjedene(27%) 65
Nei - jeg foretrekker de store kjedene (Elkjøp/Siba & co) som ikke er låst til en produsent(9%) 22
Nei - holder meg til nettbutikker(9%) 22
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Karrieren min startet da jeg begynte å jobbe i en hifi-forretning som 14-åring, forteller Oddvin Hornnes i Detaljpartner. Siden den gang har interessen for teknologi bare blitt større og større, og det har vært en fornøyelse å etablere Center-konseptet i Norge.

- Stikkordene som gjør at vi lykkes er optimal beliggenhet og et bredt produktspekter, samtidig som vi vektlegger demonstrasjoner og det å gi kunden en opplevelse av hva produktene kan gjøre, fortsetter Hornnes. Hos oss kan kundene ta og føle på produktene, og siden alle de ansatte i et Sony Center er spesialister på Sonys produkter og løsninger, skal du få den beste veiledningen som finnes.

Trykk her for å se bilder av butikken og tilbudene

Qrio og åpningstilbud


Mens vi journalister tok bilder av butikken og produktene, ble køen utenfor lengre og lengre, som vanlig er på åpningsdager florerte det nemlig med gode åpningstilbud.

Og selv om kundene kom på grunn av tilbudene, var det nok roboten Qrio som var hovedattraksjonen for pressefolkene. Qrio-roboten kan gå, danse, snakke, spille fotball og ta seg for ved et eventuelt fall. Moroklompen er imidlertid ikke til salgs, men har som misjon å vise verden hvor langt Sonys teknologi har kommet.