<b> KREATIV HJELP:</b> Kanskje kan en salgsannonse skrevet av Hans Olav Lahlum være det som får solgt den godt brukte sofaen du så gjerne skulle blitt kvitt.  Foto: NTB SCANPIX
KREATIV HJELP: Kanskje kan en salgsannonse skrevet av Hans Olav Lahlum være det som får solgt den godt brukte sofaen du så gjerne skulle blitt kvitt. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Nytt PR-stunt fra Finn.no

Hyrer kjendiser som forfatter Hans Olav Lahlum, komiker Jon Niklas Rønning og fotograf Per Heimly til å hjelpe deg med salget.

I fjor høst ble det lagt ut 900.000 annonser for møbler og interiør på Finn. Det er ingenting som tyder på at årets høysesong skal bli noe dårligere.

Ifølge Finn har det i løpet av første halvdel av 2015 faktisk vært en dobling av antall annonser, sammenlignet med i fjor.

Så hvordan får du din annonse til å skille seg ut i mengden?

LES OGSÅ: Nå lønner det seg å selge gammelt babyutstyr

-Drømmen er noe som er umulig å selge

Nå ønsker Finn nok en gang å skape blest rundt annonseringen og har derfor hentet inn forfatter Hans Olav Lahlum, komiker Jon Niklas Rønning og fotograf Per Heimly. Har du planer om å selge noe du i utgangspunktet tror er vanskelig å selge, kan en av disse kreative personlighetene kanskje hjelpe deg.

Møbelsalg

Kunne du tenkt deg å få hjelp av en av disse? (Avsluttet)
Ja, det hadde vært gøy.(60%) 195
Nei, jeg liker ikke slik eksponering.(25%) 82
Nei, jeg skal ikke selge noe.(10%) 33
Ja, nå er jeg så lei den gamle sofaen jeg ikke blir kvitt.(4%) 13
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Drømmen er å selge noe som i utgangspunktet kan virke umulig å selge, som vannseng, telefonbord, cd-hyller eller stuebord laget av fliser, sier Jon Niklas Rønning i en pressemelding.

Fotograf Per Heimly gleder seg til å la kreativiteten få utløp gjennom annonseoppdragene som kommer inn.

– Uansett hvor skrøpelig eller finpolert tingen er, så er det min oppgave å pimpe det. Men vi må jo finne på noe morsomt! Det er mange måter å ta bilde av et objekt på, og i dette tilfellet kan det kanskje være at vi plasserer det på uventede steder? Tiden vil vise, det kommer jo an på hva slags ting det blir, og historien som ligger bak, sier Heimly i samme pressemelding.

LES OGSÅ: Er det lov å selge piratkopierte varer på Finn.no?

Unni Lindell skrev krimhistorie

Det er ikke første gang Finn bruker kjente og kreative personligheter for å oppgradere salgsannonsene.

Unni Lindell hjalp for eksempel Kristin med å få fart på sykkel-salget med denne krimhistorien, og Alexander Grinilia fikk hjelp av Arne Scheie til å forfatte teksten i denne annonsen.

Det er ikke første gang Per Heimly tar bilder til annonser for Finn.no. Slik gikk det da han tok bilder av denne familien som desperat ønsket å kvitte seg med en kajakk.

FOTOGRAFERING: Slik så det ut forrige gang Per Heimly hjalp til med å få fart på en Finn-annonse. Foto: FINN.NO Vis mer


LES OGSÅ: Forhåndsbetaler på Finn.no, men mottar ikke varene

Emosjonelle forhold hjelper

PR- og informasjonssjef i Finn.no, Kristine Eia Kirkholm sier i en pressemelding at hun tror slike type annonser ikke har levd opp til potensialet sitt ennå.

– Hensikten med kampanjen i vår var å vise at kreative annonser fungerer knallbra. Denne gangen gir vi det hele en litt annen innpakning, men prinsippet er det samme: Å vise hele Norge slagkraften i en annonse som er litt annerledes enn det vi forventer, men likevel tuftet på selgernes egne, ekte historier, sier Kirkholm.

Hun tror at det å få frem tingenes historie ikke bare er underholdende, men at det også vil gi flere potensielle kjøpere.

LES OGSÅ: Du kan sitte på en gullgruve

Solgte drittbilen på Finn

Flere privatpersoner har de siste årene også sett sitt snitt til å snike litt kreativitet inn i Finn-annonsene. Et eksempel på dette var denne mannen, som i en tilsvarende annonse solgte reklameplass på leggen sin til høystbydende.

Et annet eksempel er Roger, som solgte det han beskrev som drittbilen sin, og endte opp med å få 40.000 treff på annonsen sin i løpet av ett døgn.

HUMOR: : Ifølge Finn kan det lønne seg å bruke humor som et virkemiddel i salgsannonsen. Foto: SKJERMDUMP FINN.NO Vis mer


Også kreative boligannonser får mye oppmerksomhet. Denne fotonovellen av en boligannonse for en treroms på Tøyen i Oslo, gikk som en farsott i sosiale medier. Det gjorde også underverker for eksponeringen: I løpet av de ni første dagene annonsen lå ute, ble den sett nesten 50.000 ganger. Og solgt.

LES OGSÅ: Dine rettigheter ved private bruktkjøp