<b>NYE REGLER FOR STRØMREGNINGA:</b> Nye regler for strømregninga skal gjøre det vanskeligere for strømselskapene å «tjuvlåne» penger fra kundene sine. Foto: KRISTIN SØRDAL
NYE REGLER FOR STRØMREGNINGA: Nye regler for strømregninga skal gjøre det vanskeligere for strømselskapene å «tjuvlåne» penger fra kundene sine. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Nye regler for strømregninga

Nå skal strømregninga bli lettere å forstå - og du skal slippe store forskuddsbetalinger.

Det er kommet nye regler for strømregninga, som gjør at strømselskapene ikke lenger kan forskuddsfakturere deg for store summer. I tillegg skal regninga være lettere å forstå.

- Vi har sett eksempler hvor leverandøren har skyldt kunder både 25.000 og 30.000 kroner - penger som de har «tjuvlånt» av kundene sine - uten å informere om at det er det de gjør, forteller seniorrådgiver Ivar Munch Clausen i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Dette er penger som strømleverandøren har forskuddsfakturert gjennom året, for så å stå med store summer uberettigede penger på bankkontoen sin - som de kun avregner én gang i året.

LES OGSÅ: Si nei til maksprisgarantier på strøm

Slutt på at strømselskapet «låner» penger uten å spørre

Forskuddsinnbetaling er i realiteten et usikret lån som du som kunde yter kraftleverandøren din. Går leverandøren konkurs eller avvikler virksomheten, har du oftest tapt disse pengene.

- Vi ønsker å sette en stopper for at kraftleverandører opererer med kraftleveringsavtaler hvor kundene betaler store stipulerte forskuddsbeløp, for så å bli avregnet mot eget forbruk en gang i året, sier Heidi Kvalvåg, seksjonssjef i Elmarkedstilsynet i NVE, i en pressemelding.

Clausen forklarer til Dinside at det kan være en stor risiko forbundet med å betale inn store summer i forskudd til strømselskapet - og da spesielt til de selskapene som kun har avregnet faktiske innbetalinger mot faktisk forbruk, én gang i året. Med de nye reglene blir risikoen mye lavere.

- Vi har sett eksempler som har vært helt hinsides, hvor kunden har betalt inn mer enn dobbelt så mye som det som er rimelig i forhold til det faktiske forbruket, forteller Clausen.

- Og når de så på slutten av året skulle få et oppgjør, så har selskapet gått konkurs, og da har du tapt pengene dine. Og det er selskap som har drevet på denne måten som har størst sannsynlighet for å gå konkurs, hevder Clausen videre.

LES OGSÅ: Vil lovfeste fellesregninger

Slik blir reglene nå

Det vil fremdeles være mulig for strømselskapet å ta forskuddsbetalt - men da skal det gjenspeile det faktiske forbruket.

Ifølge Clausen, kan strømleverandøren ikke kreve forskudd for mer enn 10 uker frem i tid. De kan kun kreve for et forbruk som det leverandøren får opplyst fra nettleverandøren at kunden faktisk har - noe leverandøren får opplyst når han får overlevert kunden. Dessuten skal prisen som ligger til grunn være basert på fremtidsutsiktene fra Nord Pool.

- I tillegg skal hver enkelt periode gjøres opp innen rimelig tid - som er i løpet av neste periode, for at ikke store summer med forskudd skal kunne bygge seg opp, forteller Clausen.

I utgangspunktet foreslo NVE å forby all forskuddsfakturering, men etter store protester fra bransjen har de landet på at endel forskudd kan være praktisk for kunden - som en kvartalsvis akonto-innbetaling - som innebærer liten risiko for kunden.

Clausen understreker at de fleste seriøse strømselskapene operer med ryddige avtaler - men at de største problemene er med gatestrømselgerne som tilbyr forbipasserende «fantastiske» kontrakter - som aldri er så bra som de kan høres ut som.

- Du skal skjønne hva du faktureres for!

LES AV OG KONTROLLER REGNINGA: Clausen i NVE anbefaler alle å lese av målerstanden jevnlig - og å sjekke at regninga stemmer med avlesningen. Foto: TERJE BENDIKSBY/NTB SCANPIX Vis mer


De nye reglene, som trådte i kraft fra nyttår, setter også krav til at strømfakturaen «skal være oversiktlig og lett å forstå for forbrukeren».

Du er ikke alene dersom du synes strømfakturaen har vært, eller fremdeles er, vanskelig å forstå.

- Det har faktisk vært tilfeller der kraftselskaper som har blitt stevnet av kundene sine, ikke har vært i stand til selv å forklare fakturaen, under rettssaken, forteller Clausen.

- Du skal skjønne hva det er du faktureres for. Det skal ikke være noe de kan tukle med og finne på tall selv - og det blir også lettere for Elklagenemnda og Forbrukerrådet å etterprøve strømselskapenes påstander, sier Clausen videre.

NVE vil føre tilsyn med at de nye reglene blir overholdt.

LES OGSÅ: Du trodde vel ikke varmepumpa ville kutte strømregninga? Vi bruker ikke nødvendigvis mindre strøm selv om vi installerer varmepumpe ...

Sjekk selv!

Clausen anbefaler alle å sjekke strømregninga, og å kontrollere at du ikke betaler for mer enn det du faktisk bruker.

- Du må se på regningen din, se hvilken periode det står at du faktureres for, og være flink til å lese av måleren din - det er lurt, for da blir tallene riktig gjennom hele avregningen, sier Clausen.

Han oppfordrer også til å sjekke strømavtalen med jevne mellomrom.

- Det er ikke uvanlig at påslag og fastbeløp endres, og kanskje uten at kunden blir gjort kjempeoppmerksom på det - så det er nok mange som har kontrakter som er dårligere enn det de kanskje tror. Selv om avtalen din var god da du gikk inn på den, er det ikke sikkert at den er blant de beste, ett år etter, sier Clausen.