Er du blant dem som har fått urettmessige inkassokrav fra Norsk Radonregister bør du klage. Ikke betale. Foto: Colourbox.com
Er du blant dem som har fått urettmessige inkassokrav fra Norsk Radonregister bør du klage. Ikke betale. Foto: Colourbox.comVis mer

Norsk Radonregister er konkurs

Slik går du frem om de skylder deg penger.

Tidligere i år skrev vi om aggresive selgere av radonmålinger som lurte norske forbrukere med falske påstander om at alle boliger nå må ha radonsperre. (For ordens skyld : Det må de ikke, med mindre du bygger nytt.)

Forbrukerrådet gikk så langt at de advarte mot én spesifikk aktør, Norsk Radonregister AS, blant annet på NRKs forbrukerprogram Forbrukerinspektørene. Nå er selskapet konkurs, og det bringer med seg to problemstillinger, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider.

Mange forbrukere har betalt for en tjeneste de ikke har fått, mens andre har fått urettmessige krav om penger for en tjeneste de ikke har bestilt.

Skylder de deg penger?

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukeservice i Forbrukerrådet, er opptatt av å begrense skadene for de berørte forbrukere. Det er vanskelig å komme i kontakt med selskapet, DinSide har prøvd både i dag og ved en tidligere anledning, men det har ikke lykkes oss å få noen i tale.

Rådet om du har betalt for en tjeneste du nå ikke vil motta er det samme som ved andre konkursbo der du har utestående: Send krav om å få pengene tilbake. Kravet sender du til konkursboet, v/advokat Truls Eirik Waale, Postboks 245, 3251 Larvik.

Du kan imidlertid trolig anse pengene for tapt, for det er svært usikkert om kunder får pengene tilbake ved konkurser. Flønes peker på viktigheten av å sjekke firmaers seriøsitet før man betaler, for ifølge direktøren er det ikke sjelden slike aktører går konkurs.

– Har de ikke forholdet til kunden i orden, er det ofte det samme med kreditorene deres også.

Burde du være bekymret for radonstråling? Nye kart viser hvor faren potensielt er størst

Hevder de at du skylder dem penger?

I tillegg til klager fra kunder som ikke har fått den tjenesten de har fått betalt for, har Forbrukerrådet fått flere henvendelser om kunder som har fått inkasso for en tjeneste de ikke har bestilt. Eller mottatt.

Disse kundene kan nå bli kontaktet av bobestyrer, som jobber med å inndrive boets utestående midler. I tillegg skal et inkassobyrå ha pant i noen fordringer i Norsk Radonregister, så det er mulig at det kan komme inkassokrav fra dem også.

Det er imidlertid ingen grunn til panikk om du får en inkasso eller et krav om å betale penger for en tjeneste du ikke har bestilt - eller mottatt. Rådet er uansett klart: Klag. Er det en tvist kan hverken bobestyrer eller eventuelle inkassobyråer som blir satt på saken inndrive pengene før denne tvisten er løst. Og legg gjerne ved kopi av eventuell dokumentasjon du måtte ha.

Les mer: Er du uenig, bør du la være å betale. Å betale kan bety at du samtykker