<B>NY ALT I ETT-FORSTERKER:</B> Bent Holter fra norske Hegel viser fram Røst, en integrert forsterker som spiller rett fra nett. Foto: TORE NESET
NY ALT I ETT-FORSTERKER: Bent Holter fra norske Hegel viser fram Røst, en integrert forsterker som spiller rett fra nett. Foto: TORE NESETVis mer

Norsk lyd i München

Electrocompaniet og Hegel opplever gode tider.

Går det fortsatt an å lage forbrukerelektronikk i Norge, 38 år etter at flaggskip som Tandberg og Radionette forsvant?

Ja, mener et knippe norske småbedrifter som med mot i brøstet tar opp konkurransen med en etablert insustri i Kina, USA, Storbritannia og Japan med produkter som høster lovord over hele verden.

FJORDER OG FJELL: Navnet er Tana, akkurat som elva i Finnmark. Og Electrocompaniets trådløse høyttaler er for sikkerhets skyld plassert på en bjørkekubbe. Foto: TORE NESET Vis mer


To av dem var representert på High End-messa i München, som gikk av stabelen forrige helga.

LES OGSÅ: Tre årslønner for å høre favorittlåten

Fra Tøyen til Beijing

Electrocompaniet holder til på Tau i Ryfylke og har tradisjoner helt tilbake til 1970-tallet da Per Abrahamsen (som nå driver Abrahamsen Audio) og NRK-lydmannen Svein Erik Børja (død 1992) bygget forsterkere i et beskjedent lokale på Tøyen i Oslo.

Det internasjonale gjennombruddet kom med en svært positiv anmeldelse i det amerikanske bladet The Audio Critic, som konkluderte med at Electrocompaniets lille 2 x 25 watter var den forsterkeren i verden som låt best («Audio freaks – eat your hearts out. This is the world’s best sounding amplifier»).

LES OGSÅ: Norske Knut lager kabler i superklasse

Hjalp Michael Jackson med lyden

Enda mer virak ble det da Electrocompaniet fikk særskilt takk på omslagene til Michael Jackson-albumene HIStory: Past, Present and Future, Book I (1995) og Invincible (2991). Årsaken var at Jacksons lydmann Bruce Swedien brukte utstyr fra den norske produsenten mens han mikset platene.

GODT NORSK: Hele 95 prosent av salget går til utlandet, sier Geir Frode Skjæveland i Ryfylke-selskapet Electrocompaniet. Foto: TORE NESET Vis mer


Vi treffer salgsdirektør Geir Frode Skjæveland på Electrocompaniets stand i München. Han er svært fornøyd med markedet slik det har utviklet seg for den norske hifi-veteranen.

- Det norske markedet utgjør nå bare fem prosent av omsetningen for oss. Vi har egne avdelinger i mange land, blant annet her i Tyskland. Men best går det i Asia. Der går det faktisk vanvittig bra for oss, stråler Skjæveland.

Han innrømmer likevel at salget kan gå litt opp og ned i enkelte land.

- Men det betyr ikke så mye. vi har mange bein å stå på, og om det går ned i ett land går det opp i et annet.

På High End i München var det først og fremst de trådløse multiromshøyttalerne EC Living som ble vist fram.

LES OGSÅ: Strømmer og DAC til 5.000

«Budsjett»-hifi til verden

Oslo-selskapet Hegel ble startet opp i 1988 av daværende NTNU-student Bent Holter.

Også Hegel utviklet seg raskt fra å være et norsk prosjekt til å bli et internasjonalt merkenavn. Mye positiv omtale og i hifi-sammenheng relativt hyggelige priser er blant årsakene.

- Vi står nok sterkest i Norge og i våre naboland, men også i USA og Kina. I Tyskland er vi faktisk ikke representert, på tross av vårt tyskklingende navn. Vi er her mest for å møte kunder fra andre land, forklarer Bent Holter.

Han kan vise fram to nye produkter på messa.

RIMELIG: Röst vil heretter blir forbundet med en UNIVERSALforsterker til 23.000 kroner. Foto: TORE NESET Vis mer


Det ene er en den integrerte forsterkeren Röst, passende oppkalt både etter stedet i Norge og et annet norsk ord for «stemme». Forsterkeren yter 2 X 75 watt, og sies å være en nedskalert versjon av toppmodellen H360. Her finnes tre optiske og en koaksialinngang for digitale kilder, samt en USB-inngang for PC/Mac. Analoge innganger har det også blitt plass til.

De som har lagret musikken sin på en nettverksdisk, kan benytte den innebygde LAN-nettverksinngangen. Om bord er også trådløs lydoverføring med Apples Airplay.

- Hvorfor ikke Bluetooth, som de fleste bruker?

- Fordi det gir for dårlig lyd. Vi har også utelatt WiFi, fordi vi mener at kabel gir mer stabil forbindelse, sier Bent Holter.

LES OGSÅ: Bilder fra fjorårets Hifi-messe

CD-spiller til 42.000 er «mellomklasse»

SISTE MOHIKANER? oslo-selskapet Hegel satser friskt med ny CD-spiller. Foto: TORE NESET Vis mer


Hegel er også dristige nok til å lansere en flunkende ny CD-spiller kalt Mohican. Et humoristisk nikk til James Fenimore Coopers roman «Den siste mohikaner» fra 1826.

For det lages ikke mange CD-spillere mer. Og de som lages er eksklusive og dyre, ment for en liten krets av entusiaster som fortsatt holder fast ved fysiske, digitale medier.

- De fleste CD-spillere som lages i dag er ekstremt dyre. Med en prislapp på 4.500 euro (om lag 42.000 norske kroner, journ.anm.) vil jeg si at Mohican plasserer seg i mellomklassen, sier Holter.

Han mener at en CD-spiller med innbygd digital til analog-omformer (DAC) kan låte bedre enn en kombinasjon av separat drivverk og DAC, som det vises mange av på messa.

- I en integrert CD-spiller får du optimalisert lyden bedre for 16 bit 44.1kHz, som er området CD-platen arbeider i, sier Holter.