MÅ HA: Lurer du på hvor du kan få fatt i disse? De er designet av <a target="_blank" href="http://www.norwaysays.no">Norway Says</a> og produseres av møbelfabrikanten <a target="_blank" href="http://www.hjelle.no">L.K. Hjelle</a>.<br />
<i>Faksimile fra www.hjelle.no</i><br />
 Foto: <i>Faksimile fra www.hjelle.no</i>
MÅ HA: Lurer du på hvor du kan få fatt i disse? De er designet av Norway Says og produseres av møbelfabrikanten L.K. Hjelle.
Faksimile fra www.hjelle.no
Foto: Faksimile fra www.hjelle.noVis mer

Norsk designboom

Nordmenns økende interesse for design dirigerer både innredning og studievalg, skriver Pressekontoret.

Det er slutt på furuhelvete, bonderomantikk, hyttemøbler og KOSELIG innredning. Design er ikke lenger kun noe man ifører seg - ifølge Pressekontoret er vi nordmenn er mer sultne enn noensinne på god design i stuer, kjøkken og bad.

Pressekontoret har spurt tre sentrale trendanalytikere om grunnen til den økende interessen for design.

- Våre tall viser at nordmenn legger større og større vekt på tingenes design når de skal kjøpe møbler og andre interiørartikler. For flere og flere er designet det viktigste, sier Gunn-Helen Øye, trendanalytiker ved Prognosesenteret.

Design overalt

Grunnen er ifølge Øye at design gjennomsyrer livene våre. - Design selger klær, biler og boliger i mye større grad enn før. Design er overalt, fastslår hun.

Ola Gaute Aas Askheim, trendforsker og daglig leder i Bengal Consulting, bekrefter trenden.

- Betydningen av design har økt voldsomt de siste årene. Design er blitt viktig for en større og større del av befolkningen, sier Aas Askheim.

Større etterspørsel

Grunnen? Ifølge ekspertene skyldes utviklingen dels den økende velstanden blant folk, og dels at produsenter og markedsførere satser mer på design.

- Kvalitetsforskjellene mellom produsenter er mindre i dag enn de var tidligere. Derfor bruker mange visuelle kvaliteter som konkurransefremmende faktorer. Det øker interessen blant folk, sier Aas Askheim.

Dette øker også etterspørselen etter studier innen design og interiør. Mange vil nemlig være en del av det pulserende designuniverset. NæringsAkademiet opplever i disse dager en oppsiktsvekkende økning i antall studenter på sitt landsdekkende interiørstudium. Dette overrasker ikke ekspertene.

- Folk synes det er mer spennende å studere kreative fag enn å sitte på lesesalen på Blindern i Oslo. Mange forventer også å møte morsomme medstudenter når de velger designfag, sier Gunn-Helen Øye.

Økende interesse for designstudier

- I fjor gjennomførte 80 studenter studiet. Hittil har vi tatt opp 150 studenter til studiet som begynner denne høsten. Antallet vil antagelig øke, siden det fortsatt er ledige plasser og en uke igjen til studiestart. Vi snakker om en fordobling, sier Cecilie Lyse Hørthe, markedssjef i NæringsAkademiet til Pressekontoret.

Hørthe sier at næringslivet er langt mer fokusert på å gi produkter god design enn tidligere, noe som øker jobbmulighetene. Likevel mener hun studentene velger interiørstudier fordi det interesser dem.

Per Olaf Aamodt, forsker ved Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU), er enig.

- Vårt inntrykk gjennom flere undersøkelser er at flere og flere velger studier etter interesse både for selve faget og for et fremtidig yrke innen bransjen, sier han.

- Generelt er det all grunn til å velge studier med hjertet. Man velger sjelden feil hvis man studerer noe man er sterkt interessert i og har sin styrke i, sier Aamodt.

Kilde: Pressekontoret

Lurer du på hvor du kan få fatt i den lekre sofaen på forsiden? Den er designet av Norway Says og produseres av møbelfabrikanten L.K. Hjelle.

Les mer
Test deg selv: Er boligen din et utstillingsvindu eller tak over hodet?
Vill Villere Villa Heftye: En forsmak på høstens nyheter fra IKEA
Årets Hus & Hagemesse: La deg inspirere
Mer om utdanning fra DinSide Jobb