DET NORSKE FOLK HAR STORE TV-ER: 55 til 65 tommers smart-TV-er er nordmannens valg. Foto: Andreas Heen Carlsen
DET NORSKE FOLK HAR STORE TV-ER: 55 til 65 tommers smart-TV-er er nordmannens valg. Foto: Andreas Heen CarlsenVis mer

Trender og halvårstall i forbrukerelektronikkmarkedet i Norge

Nordmenn er rike. Det merker el-bransjen

TV-salget øker og nå unner vi oss mer luksus på kjøkkenet.

(Berlin) Tallene på hvilke elektro-varer som er sendt ut til butikkene siste halvår gir ikke et nøyaktig bilde av hva vi kjøper, men det viser oss hva de store varehusene vil selge mer av framover.

Dinside var tilstede da Stiftelsen Elektronikkbransjen fredag presenterte oversikten over hva butikkkjedene selv etterspør i hyllene sine framover. Det er noen interessante tall og trender som er verdt å merke seg.

Vi kjøper færre, men dyrere ting

Mobiltelefonen er unntaket. Tall fra siste halvår viser at vi kjøper noe rimeligere mobiler enn før. Det at mange kjøper mobiltelefoner til barna sine før skolestart, kan påvirke dette tallet.

Samtidig er det sånn at du ikke lenger trenger en knalldyr iPhone for å henge med på Snapchat. Du kommer like langt med en god Android-basert telefon til en hyggeligere pris. 95 prosent av alle mobiler er nå en smartmobil.

TV-salget er i vekst. Folkets TV anno 2016 er mellom 55 og 65 tommer stor, altså temmelig diger, og den er smart. Faktisk er nesten tre av fire TV-er som sendes ut i varehusene, smart-TV-er.

Luksus på kjøkkenet

Til kjøkkenet handler vi færre og dyrere saker. Og helst kjøkkenutstyr som vi kan assosiere med god helse, forteller administrerende direktør Jan Røsholm i stiftelsen.

Har du en god fryseboks i boden og trives med den, så bør du stelle pent med den. Du får trolig ikke kjøpt ny. Salget av frysebokser er helt dødt. Inn kommer fryseskap og kombinasjoner av kjøleskap og fryseskap.

RÅ LUKSUS: Utbrettbare dører i kjølekskapet, anyone? Vi kjøper færre, men dyrere saker til kjøkkenet vårt. Her er LGs nye luksus-kjøleskap. Foto: Andreas Heen Carlsen Vis mer

Elektronikkbransjen melder også at el-tannbørsten får en ny vår. Volumet som sendes ut til varehusene, er nesten doblet.

Hvor blir det av virtuell virkelighet?

Det er nok flere som gleder seg til de brede mediene sender nyheter i VR - virtual reality. På årets IFA-messe i Berlin, der Dinside er tilstede nå, er VR det store.

Vi drømmer om nyhetssendinger der du tas med inn i rommet det rapporteres fra. Vi har fått demonstrert både nyhetsstudio og livesending fra felten der nyhetene sendes direkte i VR. Spillbransjen går foran og viser vei, og vi gleder oss alle til neste generasjons bilreklame, der du kan få opplevelsen av å sette deg inn i og kjøre drømmebilen så mange ganger du vil.

Men salget av VR-utstyr i Norge, planter føttene våre godt ned på bakken. I en undersøkelse Stiftelsen Elektronikkbransjen selv har gjennomført, er det kun tre prosent som svarer at de har kjøpt VR-briller. Dobbelt så mange ønsker seg det. Vi vil nok se mer VR framover, men det ser ut til at det kommer til å ta tid før det blir vanlig.

Les også:
Slik varer kjøleskapet lenger
Flere ferske saker fra IFA 2016