<b>FRA STRIPER TIL RILLER:</b> De stripete Omaggio-vasene til venstre er å se i mange norske hjem. Nå er den ikke trendy lenger. Men en ny vase fra samme produsent ser ut til å seile opp som ny trend-vase. Foto: KÄHLER
FRA STRIPER TIL RILLER: De stripete Omaggio-vasene til venstre er å se i mange norske hjem. Nå er den ikke trendy lenger. Men en ny vase fra samme produsent ser ut til å seile opp som ny trend-vase. Foto: KÄHLERVis mer

Neste år er det denne Kähler-vasen som går av moten

Den stripete Kähler-vasen Omaggio har solgt i bøtter og spann, men nå seiler Hammershøi-vasen opp som favoritt.

Si meg når du kjøpte din stripete Kähler Omaggio-vase og jeg skal fortelle deg hvor trendy du er.

Har du nylig anskaffet deg en, har vi dårlige nyheter. Da er du mer trendnisse enn du er trendsetter, i hvert fall om vi skal tro ekspertene.

- Vasen er blitt interiørverdenens svar på «it-veskene». Men nå går man videre, den er ikke like hot lenger, sa Helle Tjaberg, interiørekspert og redaksjonssjef i Maison Interiør, til Aftenposten i desember.

Da hadde den ifølge Aftenposten blitt solgt i over 700.000 eksemplarer i Norge.

LES OGSÅ: Slik skal du lyse opp hjemme nå

Fra bloggfavoritt til vervepremie

Ifølge Dagens Næringsliv begynte salget av de stripete Omaggio-vasene å ta av i Norge i 2012.

RELATIVT BILLIGE: De fleste vasene i Omaggio-serien koster mellom 200 og 650 kroner. Foto: KÄHLER Vis mer


Først var det interiørbloggerne som trykket den til sitt bryst. Deretter lot Instagram-følgerne deres seg inspirere. Nå kan man til og med få med ett eksemplar om man abonnerer på et dameblad.

Og plutselig har det blitt like spennende som kjøttkaker til middag.

- Omaggio-vasen har vært ut i mange år, konstaterer interiørstylist Christine Hærra.

- For meg er det helt uforståelig hvorfor den har blitt så populær, men det har nok noe med formspråket å gjøre. Det er enkelt å forstå. Stripen er veldig skandinavisk. Vasen passer godt inn i det hvite og sorte interiøret så mange har gått over til de siste åra, utdyper Hærra overfor Dinside, og legger til at prisen nok også har spilt inn.

Har du en Kähler-vase?

(Avsluttet)
Nei(60%) 3173
Ja(40%) 2074
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Den er ganske billig. Plutselig har man råd til å kjøpe noe som er trendy. Det viser at du har fulgt litt med og er moderne. Det blir nærmest et statussymbol, sier hun.

Den danske trendforskeren Louise Byg Kongsholm er av en ganske samme oppfatning. Hun tror global krise har gjort oss utrygge generelt. Og da vil man ikke prøve noe nytt, men derimot velge kjent og trygt, gjerne noe dansk/nordisk som har en klar historikk og som man husker fra sin egen barndom.

LES OGSÅ: Slik får du elegante Ikea-skap

Fortsatt Kähler-feber

DESIGNET AV EN NORDMANN: Produktene i Hammershøi-serien er designet av norske Hans-Christian Bauer. Foto: KÄHLER Vis mer


Vi ser imidlertid ikke ut til å være mer originale enn at vi har lagt vår elsk på en annen vase fra den danske keramikkprodusenten, fra den såkalte Hammershøi-serien.

- Du har rett i at Hammershøi er blitt veldig populær på samme måte som Omaggio-vasen, sier Kähler-sjef Jesper Holst Schmidt, og bekrefter dermed salgstrenden overfor Dinside.

Salgstallene vil han imidlertid ikke oppgi.

- Det er fortsatt vekst i salget av Omaggio, men det er klart at det er en øvre grense for hvor mange vaser som kjøpes, så Hammershøi-vasene vil i et eller annet omfang kannibalisere på Omaggio da de henvender seg til samme målgruppe, sier Schmidt.

LES OGSÅ: Her er en ruter du faktisk kan ha stående i stua

Hvor lenge er noe trendy?

Trendforsker Louise Byg Kongsholm. Foto: PRIVAT Vis mer


Ifølge den danske trendforskeren kan en interiørtrend vare alt fra 2-3 måneder til to år.

- Vi bytter imidlertid ut interiør oftere enn designtrender. Det vil si vi skifter puter, vaser og så videre oftere enn sofa, forteller Kongsholm til Dinside.

Interiørstylist Christine Hærra stemmer i.

- Det kan imidlertid være veldig forskjellig. Noe varer bare i én sesong, mens noe annet varer lenger enn det, sier Hærra.

I Danmark har Omaggio-vasene nådd toppen for lengst, forteller den danske trendforskeren oss, men siden de kom senere til Norge, ligger vi typisk nok litt etter.

LES OGSÅ: Slik får du blomstene til å vare i ukesvis

Skal vi høre på trendekspertene?

Så hva gjør alle vi som har en stripete vase eller tre, skal vi kaste dem? Gjemme de vekk når vi får besøk? Eller vise de frem med like stor stolthet som før?

- Er det viktig at vi følger trendene?

- Ikke alltid. Og det er ikke alltid at eksperter har lyst til å uttale seg om hva som blir trendy neste gang, da det kan slå tilbake på en, sier trendforsker Louise Byg Kongsholm.

GIKK BANANAS FOR DENNE: Da Kähler lanserte Omaggio-vasene i en gullfarget-versjon, ble det begrensede opplaget raskt utsolgt. Folk solgte de videre på nettet til flere tusen kroner. Foto: KÄHLER Vis mer


- Men ingen av oss ønsker å være bakpå en trend og falle igjennom. Vi vil gjerne bli akseptert og være en del av «det trendriktige liv». Det er imidlertid forskjellig for ulike grupper av personer i en trends spredningsprosess, det vil si om man tilhører de såkalte «first moverne» eller om man er i gruppen av vanlige forbrukere, som først senere tar en trend til seg, sier trendforskeren.

Interiørstylist Christina Hørra synes det viktigste er at folk kjøper det som de selv synes er fint.

- Men det er litt sånn med nordmenn at vi synes de samme tingene er fint. Jeg tipper imidlertid vi kommer til å se mange stripete vaser på loppemarkeder om noen år. De kommer sikkert til å slite med å få solgt alle, sier Hærra.

Selv eier ingen av dem en Kähler-vase. For mens den danske trendforskeren prøver å holde seg litt vekk fra trendbølgene som kommer på interiørfronten, ville Christine Hærra heller valgt en helt annen vase fra Kähler, nærmere bestemt fra Unico-serien.

INSPIRERT AV GAMMEL DESIGN: Produktene i Hammershøi-serien er inspirert av den danske kunstneren Svend Hammershøi, som startet sitt arbeid som kunstnerisk formgiver hos Kähler i 1893. Foto: KÄHLER Vis mer


- Den synes jeg er kjempefin, med noe litt mer autentisk over seg, sier Hærra.

LES OGSÅ: Nå kommer de blågrønne nyansene

Klassiker eller ei?

Så gjenstår det å se om Hammershøi-vasene, som er mer nøytrale i bare én farge, har potensiale til å bli en klassiker. Det tror trendforsker Louise Byg Kongsholm.

- Det kommer imidlertid an på hvordan Kähler griper an fargene, altså doseringen av dem. Skifter de ut farger ofte, så det går inflasjon i dem, kan det bli kortvarige bølger som Omaggio, sier Kongsholm.

Christine Hærra er på sin side ikke så overbevist om at Hammershøi vil få den samme utbredelsen.

- Det er en pen og klassisk vase, og jeg tipper den vil selge godt. Jeg tror imidlertid ikke den vil være populær like lenge som Omaggio, fordi den er litt mer retro i uttrykket, mener Hærra.


LES OGSÅ: Le Creuset-grytene blir nye