TRENDY: Ola og Kari Nordmann har begynt å sette pris på den gode, gamle kaffetrakteren igjen. Foto: PER ERVLAND
TRENDY: Ola og Kari Nordmann har begynt å sette pris på den gode, gamle kaffetrakteren igjen. Foto: PER ERVLANDVis mer

Nå vil vi trakte kaffen vår igjen

Nordmenn har innsett at kapselkaffe ikke alltid er like praktisk. I 2013 økte salget av kaffetraktere.

Kapselkaffemaskiner har vært den store trenden innenfor hjemmebrygging av kaffe i senere år. Ikke så rart, for det er en enkel måte å lage kaffe på.

Men nå kan det virke som om interessen har nådd taket.

I fjor gikk salget ned med to prosent, viser ferske 2013-tall fra Elektronikkbransjen.

Samtidig økte salget av den tradisjonelle kaffetrakteren med 13,5 prosent, slik at den står for 49 prosent av markedet. Helt krise er det likevel ikke for kapselmaskinen, som fortsatt står for 46 prosent.

Les også: Nå skal kaffen være svart

Funker dårlig i sosiale settinger

- Det kan virke som om nordmenn har fått nok av de mer fancy maskinene, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Elektronikkbransjen.

(UP)PRAKTISK: Kapselkaffe er fint for én og to, men ikke ti. Foto: Per Ervland Vis mer


Salget av espressomaskiner har også gått ned med 33 prosent, og har bare fem prosent markedsandel.

- I sosiale settinger er ikke kapselmaskiner veldig praktiske. Når man skal lage kaffe til seks til åtte personer er det tungvint å måtte brygge kopp etter kopp til alle gjestene, forteller Jan Røsholm til DinSide.

- Da er det lettere med en tradisjonell kaffetrakter. De fleste har imidlertid skaffet seg begge deler, sier han.

Ifølge Røsholm har det også noe å si at dagens kaffetraktere har fått et løft på design og funksjonalitet.

Det totale salget av kaffemaskiner gikk opp fra 489.000 apparater i 2012 til 500.000 i 2013.

Les også: Slik velger du riktig kaffemaskin og vår test av melkebaserte kapselkaffemaskiner

Sunnhetstrend på kjøkkenet

I tillegg til at salget av kaffemaskiner økte i fjor, pekte tallene også oppover for annet kjøkkenutstyr.

Jan Røsholm er administrerende direktør i Elektronikkbransjen. Foto: ELEKTRONIKKBRANSJEN Vis mer


Salget av kjøkkenmaskiner økte med 29 prosent, stavmiksere med 24 prosent og saftpressesalget økte med 67 prosent fra 2012 til 2013.

Alle de ulike helsetrendene det norske folk kaster seg på, som lavkarbo og 5:2-dietten, skal være mye av årsaken til det, mener Elektronikkbransjen.

- Nå er det in å lage maten fra bunnen av. Vi skal presse vår egen juice og kverne vårt eget kjøtt, forteller Jan Røsholm til DinSide.

Ifølge Elektronikkbransjen peker salgstallene i kategorien småelektrisk, som inkluderer kaffetraktere, kjøkkenutstyrt, strykejern og personlig pleie-produkter, opp for første gang på tre år.

Les mer om salgstallene hos Elektronikkbransjen.