Foto: NEF / Per Ervland
Foto: NEF / Per ErvlandVis mer

Nå vil de utfordre Finn

Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) vil starte sin egen boligportal.

NEF vil kutte båndene til Finn.no og starte en konkurrerende boligportal, skriver Finansavisen i dag.

- Vi har tatt et intitativ for å se om eiendomsmeglerbransjen er klar for å gjøre dette, og tanken er at dette skal eies av ulike eiendomsmeglerforetak, som sammen skal drifte tjenesten sier Christian Dreyer, leder i NEF til DinSide. - Dette gjøres allerede i Danmark og Sverige, der meglerforetakene selv eier boligportalene.

- Initiativet vi har tatt, kommer av at mange meglere har bedt oss om å gjøre dette. Mange har uttrykket seg positivt til forslaget, mens noen er skeptiske. I sum ser det ut som vi har et stort flertall, men det gjenstår å se hva vi lander på, sier Dreyer.

Han presiserer at NEF ikke skal gå inn som eier, de har tatt intitiativet, men at det er ulike meglerforetak som sammen skal eie boligportalen. - Vi har laget ferdig case, som det nå er opp til meglerforetakene å vurdere om de vil gå for, sier Dreyer.

NEF har allerede inngått en avtale om å benytte teknologien fra boligportalen Ny.no.

Lei av meglerfloskler: Slik fikk han en helt unik boligannonse

Ekskluderende avtale

Finn.no har i dag tilnærmet monopol på boligannonser, til tross for at det er og har vært flere konkurrenter på banen. I tillegg til Ny.no det to andre små aktører, Tinde og Zett. Ingen av disse har klart å ta opp kampen med Finn.no.

Hva er det som gjør at dere skal få til det disse ikke har klart?

- Nå er det jo ennå ikke avgjort at vi skal lansere, men hvis det blir realisert, gjør vi det med en eksklusivitet på våre nettsider.

Dette vil si at dersom du velger en av meglerne som er medeier i den nye boligportalen er dette det eneste stedet du vil få annonsere på nett. Du vil fortsatt kunne avertere i lokalaviser et cetera - på papir.

Dreyer tror ikke dette vil være avskrekkende på kunder, og regner med at siden det ikke legges opp til dobbeldekning, at trafikken skal være sikret.

- Vi må legge forholdene til rette slik at kundene ikke blir skadelidende. Dersom dette blir noe av, vil vi gjøre alle kundene raskt kjent med at dette finnes på nett, sier Dreyer og legger til: - Så lenge man har et unikt innhold, er det relativt enkelt å flytte markedet på nett.

Omgår 24-timersregelen: Ble møtt av solgt-skilt på visning

Konkurrerer med samarbeidspartner

I dag samarbeider NEF og Eiendomsmeglerforetakenes Forening (Eff) med Finn.no og Econ Pöyry om den månedlige boligprisstatistikken. Dreyer tror imidlertid ikke det nye forslaget skal ødelegge for dette.

- Vi har et godt forhold til Finn, det er ikke det det dreier seg om. Dette er en konsekvens av hva vi mener er en naturlig struktur, basert på eksempler fra Danmark og Sverige.

Hva tror du om balansegangen, der meglerforetak både skal plassere annonser på nett - og sette prisene?

- Det er overhode ikke meningen at vi skal presse prisene opp - kundene kommer til å oppleve det positivt i forhold til dagens kostnadsnivå, sier Dreyer.