FØRST UTE: Monster var først ute med å lage universelle 3D-briller, og prisen var også en del høyere enn på standardbrillene. Spørsmålet nå er hva den nye standardbrillen vil ta over. Foto: Per Ervland
FØRST UTE: Monster var først ute med å lage universelle 3D-briller, og prisen var også en del høyere enn på standardbrillene. Spørsmålet nå er hva den nye standardbrillen vil ta over. Foto: Per ErvlandVis mer

Nå standardiseres 3D-brillene

Panasonic, Samsung og Sony koker hodene sammen.

3D-teknologien er fortsatt i barndommen: TV-seerne må ha på seg 3D-briller.

Og om det er aktive 3D-briller som kreves: Ikke hvilke som helst 3D-briller heller.

Forskjellige produsenter har forskjellige teknologier, så brillene må passe TV-en. Dette i motsetning til passive 3D-TV-er, hvor brillene er langt enklere. Dette kan gjøre det både dyrt og tungvindt å kjøre 3D-løpet helt ut.

Les mer om Monsters universelle 3D-briller her

Panasonic, Samsung, Sony og XPAND 3D håper nå å gjøre en slutt på dette problemet. Sammen utvikler de nå en standard for aktive 3D-briller.

Mener aktiv er best

- Vi håper dette samarbeidet vil gjøre en stor innsats for å øke veksten av 3D-produkter, sier Panasonic-sjef Masayuki Kozuka i en pressemelding.

Aktiv 3D er altså det de tre gigantene vil satse på fremover, og ifølge dem står aktiv 3D for så mye som 96 prosent av markedet i USA. Merk deg dog at det først var ved årsskiftet at LG som første produsent entret banen med passiv 3D-teknologi, så at de aktive brillene foreløpig leder kappløpet er derfor ikke så rart.

Kjøper du passiv 3D-TV kan du vise filmen til hele fotballaget

- Vi mener aktiv 3D er best egnet for å levere full 1080p-kvalitet til hvert øye, og gir forbrukeren den 3D-opplevelsen de ønsker, sier Sony-sjef Jun Yonemitsu.

Bluetooth til folket

De standardiserte brillene skal etter planen komme på markedet til neste år, og vil være kompatible med TV-er gitt ut i år. Prispunktet er imidlertid ikke kjent.

Prosjektet kalles "Full HD 3D Glasses Initiative", og brillene vil bruke både infrarøde og Bluetooth-signaler.

- Samtidig som dagens nyheter er spennende, er dette bare begynnelsen, hevder direktør Michael Foley i Bluetooth Special Interest Group, en organisasjon som jobber for utbredelsen av Bluetooth.

- Bluetooth i stua er smart i alt fra stereoanlegget, fjernkontrollen og til stuas hovedkvarter: TV-en.

3D på mobilen - hvor smart er det?