<b>Klag, ikke betal:</b> Dette gjelder både regning og eventuell inkasso på regning for oppsigelsesgebyret fra Telinet Energi. Foto: Per Ervland
Klag, ikke betal: Dette gjelder både regning og eventuell inkasso på regning for oppsigelsesgebyret fra Telinet Energi. Foto: Per ErvlandVis mer

Nå sender Telinet ut inkasso på oppsigelsesgebyret

Ikke betal! Dersom du har fulgt korrekt fremgangsmåte.

Kan man ha bindingstid på strømavtaler? Ja, mener Telinet Energi. Nei, mener Forbrukerombudet, Markedsrådet - og Oslo Tingrett.

Strømleverandørens avtale spot med prisgaranti binder kunden til strømavtalen i 12 måneder. Dersom man ønsker å gå ut av avtalen, må man betale 900 kroner i oppsigelsesgebyr. Men dette har imidlertid alle instansene over slått fast er urimelig og i strid med loven.

Likevel fortsetter strømleverandøren å sende ut faktura på oppsigelsesgebyret. Vi har tidligere, i tråd med råd fra Forbrukerombudet, rådet våre lesere til ikke å betale denne regningen, men bestride kravet skriftlig.

Strømsjokk i vinter: Skyhøye a konto-regninger fra Telinet

Nå kommer inkassoen

Forbrukerombudet har ilagt strømleverandøren en tvangsmulkt på 500.000 kroner, men heller ikke dette ser ut ut til å stoppe fakturaene. Og i romjulen fikk en av våre lesere inkasso fra Conecto på oppdrag fra Telinet på den ubetalte regningen pålydende oppsigelsesgebyret.

Bør han betale?

Svaret er selvsagt nei - vel og merke dersom han har fulgt korrekt fremgangsmåte og klaget på regningen.

- Det han burde gjøre dersom han er uenig i kravet, er å henvende seg til oss, sier Lars Kåre Helsem, markedssjef i Conecto til DinSide. Han bekrefter at dersom vår leser har klaget på den opprinnelige regningen fra Telinet, beror inkassokravet på en misforståelse, og kravet vil bortfalle.

Det som er viktig er at man har klaget skriftlig - og kan dokumentere dette. For eksempel en kopi av en e-post.

Betaler du for mye for strømmen?
Finn billigste leverandør med vår strømkalkulator

Burde du betale?

Har du fått inkasso? Det kan hende du burde betale, dette beror på en viktig faktor: Om du har klaget. For det holder ikke bare å ikke betale regningen. Dersom du bare har unnlatt å betale oppsigelsesgebyret men ikke klaget, har Telinet Energi et gyldig krav, og du bør snarest betale inkassoregningen - med mindre du bestemmer deg for å klage på den. Det kan imidlertid bli vanskeligere å vinne frem mot inkassoselskapet dersom du selv ikke har fulgt korrekt fremgangsmåte i utgangspunktet.

DinSide er ikke kjent med om denne inkassosaken beror på en misforståelse eller er et problem som gjelder flere tidligere Telinet-kunder, men er du berørt av dette, hører vi gjerne fra deg på [email protected] eller i debatten nederst i artikkelen.

Det har ikke lykkes DinSide å komme i kontakt med Telinet