INFORMASJON: Finn Myrstad i Forbrukerrådet håper strømbransjen legger fakta på bordet og forklarer dem slik at kundene forstår. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet
INFORMASJON: Finn Myrstad i Forbrukerrådet håper strømbransjen legger fakta på bordet og forklarer dem slik at kundene forstår. Foto: Ole Walter Jacobsen/ForbrukerrådetVis mer

Ny strømmåler: Forbrukerrådet krever svar

– Nå må strøm­bransjen legge fakta på bordet

Forbrukerrådet skal ha møte med NVE.

De siste dagene har Dinside satt søkelyset på de nye strømmålerne som skal installeres i alle norske hjem innen 1. januar 2019.

Mange har vært skeptiske. Datatilsynet frykter for personvernet, forsikringsbransjen frykter brannfarlig vask om natta, el-overfølsomme frykter stråling og flere har fått høyere strømregning.

Forbrukerrådet, som skal forsvare oss vanlige strømkunder, har fått med seg dette.

Mange spørsmål og bekymringer

- Onsdag skal vi ha et møte med NVE der vi skal ta opp noen av disse spørsmålene, sier fagdirektør for digitale tjenester Finn Myrstad til Dinside.

Han er spesielt opptatt av at informasjonen ut til vanlige kunder er bra nok.

- Med alle de spørmålene og de bekymringene som har kommet, er det ekstra viktig at strømbransjen legger fakta på bordet og gir effektiv og korrekt informasjon som faktisk når fram til vanlige forbrukere.

Gjennom ekstrautstyr som strømkundene må kjøpe selv kan de nye strømmålerne brukes til å styre strømforbruket ned i minste detalj. Samtidig åpner nettleverandørene for ulike strømpriser på forskjellige tider av døgnet.

Dette er Myrstad skeptisk til.

- Ikke alle kan bestemme klesvask-tid

- Ikke alle mennesker kan bestemme når de skal lage middag eller vaske klær. Og bor du i en trang byleilighet vil trolig mulighetene til å bruke og installere smarthjemsutstyr være begrenset.

Ifølge strømbransjens nettsted Nymåler.no skal de nye målerne betales over nettleien. Dette tilsvarer 300-400 kroner ekstra i året for hver husstand.

- Innføringen av AMS er en del av flere investeringer som kommer til å belastes forbrukerne vie nettleien i årene fremover. Forbrukerrådet vil følge med på hvordan kostnadens fordeles og at forbrukerne ikke får en uforholdsmessig stor del av regningen, sier Finn Myrstad.

Stoler på at målerne er riktige

Også Forbrukerombudet har fokus på alt det nye som skjer innen strømbransjen.

- Vi har fått en god del henvendelser om dette den siste tida. De kommer fra folk som opplever høyere forbruk med de målerne, fra de som frykter overvåking og fra de som er bekymret for stråling. Ingen av delene er vårt bord, sier juridisk direktør Frode Elton Haug.

PÅGANG: Også Forbrukerombudet får henvendelser fra folk som er skeptiske til de nye strømmålerne.  Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet sier at det meste ligger utenfor deres område. (Foto: Kimm Saatvedt/Forbrukerombudet) Vis mer

Han føler seg sikker på at Justervesenet har gjort jobben sin, og at målerne viser riktig. Samtidig anbefaler han strømkunder som mener at regningen ikke er riktig å følga vanlig prosedyre.

- Følg riktig klageprosedyre

- Først må du sende en klage til nettselskapet ditt. Kommer dere ikke til enighet, kan saken oversendes Elklagenemnda. På generell basis er det Forbrukerrådet som kan ta fatt i at folk eventuelt må betale høyere nettleie, som forbrukernes interesseorganisasjon.

De 300-400 kronene i året som måleren koster det, mener Frode Elton Haug at vi ikke kan gjøre stort med.

- Det blir som enhver annen avgift staten pålegger deg. Du kan ikke velge å la være å betale dersom du fortsatt vil ha strøm, sier han.

LES OGSÅ:
Strømbransjen: - Det er neppe målerne som har skylda
Denne dingsen skal alle ha i sikringsskapet innen to år
Slik måler du strømmen selv