Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

Nå må du melde flytting to ganger

Rutinene skjerpes for å hindre svindel.

Fra 1. september må alle som flytter sende flyttemelding til både Posten og Folkeregisteret.

De som sender inn flyttemelding til Folkeregisteret på papir, må legge ved kopi av legitimasjon. Det skal bidra til å hindre falske flyttemeldinger, melder Skatteetaten.

- Dette er et ledd i vårt arbeid med å gjøre det sikkert og trygt for borgerne å bruke våre tjenester. Det er først og fremst et forebyggende tiltak, og kommer i tillegg til den kontrollen vi allerede utfører ved melding om flytting, sier skattedirektør Svein Kristensen.

Som gyldig legitimasjon regnes pass, førerkort eller bankkort.

Dersom du leverer inn flyttemeldingen elektronisk, gjennom skatteetaten.no, altinn.no eller minside.no, vil PIN-kodene erstatte legitimasjon.

De som logger seg inn og leverer flyttemelding elektronisk via skatteetaten.no eller minside.no skal ikke levere slik dokumentasjon.

Les også: Slutter med SMS-spam

Falske flyttemeldinger

Posten vært plaget med falske flyttemeldinger, og har derfor skjerpet rutinene og innført et system med personlig oppmøte. - Vi har ikke opplevd det som et stort problem, sier Eva Karin Dahle Rabben til DinSide.no.

- Skatteetaten har ikke hjemmel for å kreve personlig oppmøte, og må derfor bryte samarbeidet med Posten om felles flyttemelding nå.

Det vi gjør i stedet er at de som er på nett identifiserer seg med sine personlige pinkoder, de som sender oss flyttemelding må sende med kopi av legitimasjon, mens dersom man velger å møte opp personlig, må man vise gyldig legitimasjon.

- Vi ønsker at så mange som mulig skal levere elektronisk, det er jo enklest for alle parter, sier Dahle Rabben.

Les også: Ikke la deg lure av "Marcus" på Finn.no

Postsvindel med stil?

Camilla Ursin trodde hun ble utsatt for et svindelforsøk og at noen var ute etter pengene hennes. I stedet ble hun nesten forfatter. Les den utrolige historien.