<b>VINN KOKK:</b> Nå kan du vinne gourmetkokk om du går på visning. Eller i alle fall få kake og kaffe. Foto: ALL OVER PRESS
VINN KOKK: Nå kan du vinne gourmetkokk om du går på visning. Eller i alle fall få kake og kaffe. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Nå kan du vinne premie for å gå på visning

Men megleren sier de ikke er desperate.

Utviklingen av boligmarkedet har vært labert siste år fra en boligselgers synspunkt. Oslo-meglerne melder om økt aktivitet de første ukene i 2014, men bransjen forventer et videre prisfall også i år.

Nå skal Notar lodde ut gourmetkokk blant de som kommer på visning. I tillegg lover de kaffe og kake på alle visninger.

Les også: Budrunde på SMS: Så galt kan det gå ...

- Har ikke mindre trafikk

Notar har til sammen ni kontorer, i Møre og Romsdal, Stavanger, Trondheim, Sarpsborg og Fauske. Ifølge kjedens informasjonsansvarlig Erik Pettersen er dette imidlertid ikke et desperat trekk for å lokke flere på visning.

- Generelt har vi ikke mindre trafikk på visning. Vi gjør det ikke for å få mer folk på visning. Vi gjør det som en morsom intern greie, for å glede de ansatte - og for å glede alle som kommer på visning. Og så får vi håpe at det er noe som folk synes er morsomt, sier Pettersen til DinSide.

Denne kampanjen er ikke unik i meglerbransjen. Oppfinnsomheten for å dra folk på visning, er til tider stor. Vi har tidligere sett at det regner bananer, boligannonser blir de reneste fotonoveller, UFO-er angriper - og megleren er stjerne i en filmpresentasjon av boligen. Om ikke annet får de stor oppmerksomhet.

Les også: Nye regler ved salg av bolig

Du må skrive deg på liste

Notars kampanje er i første omgang et stunt denne uka. Loddtrekningen om gourmetkokken gjelder for alle som er på en av Notars visninger i løpet av uka, og som skriver seg på interessent-lista.

- Vi trekker en vinner blant alle som har vært på visning, og du må ikke ha kjøpt hus, du behøver kun ha vært på visning og skrevet deg på liste. Det er ingen øvrige forpliktelser, sier Pettersen til DinSide.

- Blir navnene til de som skriver seg på liste, registrert og brukt til andre formål?

- Det blir i så fall på den aktuelle saken, for å følge opp de som skal gi bud og er interessert. Men man kan også komme på visning og ikke skrive seg på liste - men da blir du selvsagt ikke med i trekningen, for da vet vi jo ikke hvordan vi skal komme i kontakt med deg, sier Pettersen.

- Det er ment som en morsom greie, og forhåpentligvis vil den som vinner, bli glad.

Pettersen sier også at de fleste kampanjer som blir kjørt, jo er noe som tilfaller selger.

- Nå gjør vi det stikk motsatte og gjør noe som tilfaller kjøper, vi skal gjøre det artig for de som kommer på besøk til oss også, sier Pettersen

Les også: Forbrukerrådets beste tips til budrunden

Om markedsføring av bolig


I tillegg til kravene i den nye bransjenormen, må boligselgere også rette seg etter markedsføringsloven. Det betyr at markedsføringen skal være korrekt og etterrettelig, og at markedsføringen ikke skal være villedende overfor forbrukerne.

Det er dessverre tilfeller hvor boligselgere og meglere faller for fristelsen og for eksempel «strekker» de geografiske grensene og plasserer et hus på et mer velrennomert sted, jukser med felleskostnadene eller frister med usannsynlig lave priser - lokkepriser. Dette strider imot Bransjenormen, og er selvsagt ikke lov.

Dersom du opplever feilaktig markedsføring av bolig, kan du enkelt sende tips eller klage til Forbrukerombudet - dette kan du enkelt gjøre elektronisk.

Les: Huset «flyttet» til nabokommunen