Denne beskjeden får du opp hvis du går inn på 3D-kanalen. Foto: Øyvind Paulsen
Denne beskjeden får du opp hvis du går inn på 3D-kanalen. Foto: Øyvind PaulsenVis mer

Nå kan du teste hva TV-en er god for

Canal Digital åpner 3D-kanal for kundene. Men bare for én helg.

Har du en 3D-TV i stua, og i tillegg er Canal Digital-kunde, kan du få noen gode TV-opplevelser i helgen. Fredag kveld starter de nemlig et 3D-marathon i samarbeid med National Geographic Channel, og det skal vare ut søndagen.

Har du vært usikker på hvordan kvaliteten er på 3D-sendingene kan altså helgen være et godt tidspunkt å få testet det. Nå skal det sies at Canal Digital bare har én rendyrka 3D-kanal, så om du ønsker mer 3D etter helgen har du ikke store valgmulighetene.

Alt du lurer på, men ikke har turt å spørre om: DinSides 3D-TV-guide.

Ny kanal

For å få sett 3D-innhold må du ha en 3D-TV og 3D-briller. Kanalen som skal vise innholdet er en "event-kanal", og skal ligge på kanalplass 20 hos parabolkunder og 39 hos kabelkunder.

Den viser i utgangspunktet HD-signaler, men med et knappetrykk kan du få 3D-sending i stedet.

Sendingene skal starte klokken 18 fredag kveld, og da vil seks ulike dokumentarer sendes i loop fram til klokka 23.59, natt til mandag.

Blant annet kan du ta en kikk på Fiordland i New Zealand, eller Harbin i Kina. Eller du kan ta en sniktitt på det greske feriemålet Santorini før du pakker koffertene.

Sendingen vises i utgangspunktet i HD, men et knappetrykk senere kan du se den i 3D. Så lenge du har 3D-TV, så klart. Foto: Øyvind Paulsen Vis mer


Har du lurt på hvordan 3D-sendingene lages? Vi ble med ViaSat på opptak i København

Vil spre glede

Så hvorfor gjør Canal Digital dette? Hva tjener de på at kundene deres får se gratis 3D-innhold? Ingenting, ifølge Kenneth Tjønndal Pettersen, informasjonsdirektør i Canal Digital Norge.

– Det er et felles mål fra National Geographic Channel og oss at flere skal få muligheten til å se den nye TV-teknologien. Vi ønsker å gjøre noe ekstra noen ganger for kundene våre, og de skal oppleve at det er en fordel å være CD-kunde - at vi er fremoverlente og tar i bruk ny teknologi, sier han.

– Men gjør dere dette helt uten økonomiske baktanker?

– Jeg skjønner spørsmålet, men her ser vi at vi kan gjøre noe hyggelig for kundene. Det er for å spre litt glede i hverdagen. Det er ikke noen tunge kommersielle hensyn som er tatt her, sier Pettersen.

Canal Digital har også tidligere hatt lignende 3D-helger. Blant annet har de vist French Open på Eurosport så tidlig som i 2010, og spansk fotball på C More i 3D.