Snart kan du kjøpe enkel innboforsikring fra DNB i utvalgte matbutikker.  Foto: Per Ervland
Snart kan du kjøpe enkel innboforsikring fra DNB i utvalgte matbutikker. Foto: Per ErvlandVis mer

Nå kan du kjøpe innboforsikring i butikken

Slik vil de kapre unge kunder.

De er unge, de er usårbare og de dropper å tegne forsikring. Det har storbank og forsikringsselskap DNB lyst til å gjøre noe med.

Seksjonsleder Lars-Petter Hagen i DNB tror at bank - og forsikringsbransjen har mye å tjene på å forenkle produkter og kjøpsprosessen. Nå vil han at det skal være like enkelt å kjøpe forsikring som det er å kjøpe melk og brød.

Derfor vil selskapet nå, i et pilotprosjekt, tilby forsikringspakker fra 17 utvalgte dagligvarebutikker i tillegg til at man kan kjøpe produktet direkte fra banken fysisk - eller på nett. For 79 kroner i måneden vil alle kunne få forsikret innboet sitt for en halv million kroner; uansett bositasjon, geografi, et cetera.

– Vi ønsker både å forenkle kjøpsprosessen og bruke nye kanaler. Det som er spesielt er at produktet er utformet som en fysisk pakke, som du plukker med deg til kassen og betaler som en vanlig vare. Det eneste kunden trenger å gjøre, er å aktivere forsikringen på sms eller på nett, sier Hagen i en pressemelding.

Les også: Innboforsikringen dekker mer enn du tror

Ikke glem å sjekke vilkårene

Forsikrings-ansvarlig i Finansportalen, Jon Erland Madsen, oppfordrer alle til å sjekke vilkårene nøye. Foto: Forbrukerrådet Vis mer


Ifølge Jon Erland Madsen, forsikringsansvarlig i Finansportalen.no, er det akkurat det samme hvor man kjøper forsikringen. Det er vilkårene som teller.

– Og det er ikke vanskelig å kjøpe forsikring. Det er veldig enkelt, bare å gå inn på nett og bestille, sier Madsen til DinSide.

Det som er viktig, er at du er klar over hvilket produkt du kjøper og hvilke vilkår som gjelder. For eksempel dersom kamera og laptop blir stjålet: Får du dekket å kjøpe inn nye, eller får du tilbake markedspris? Det samme med klær: Boblejakken du kjøpte for to år siden er dyr å erstatte, men verdt lite på papiret, siden den er brukt og en gammel modell.

– Nå kjenner ikke jeg vilkårene, men det er viktig at man vet hva man betaler for. Alle produktene som er med i våre kalkulatorer oppfyller derfor et sett med normvilkår som vi har avtalt med forsikringsselskapene. Da er man sikret å få en grei dekning på de fleste områdene, sier Madsen.

Thomas Midteide, informasjons-direktør i DNB. Foto: DNB Vis mer


– Hvis man ønsker å se vilkårene før man kjøper, kan man gjøre det på nettsidene våre eller ringe oss. Ellers får man de komplette vilkårene i nettbanken når man har aktivisert forsikringen på nett eller med SMS, sier Thomas Midteide, informasjonsdirektør i DNB til DinSide.

– Hele poenget er å gjøre det så lett som mulig for unge å sikre verdiene sine. Derfor skal det være lett å kjøpe, og til en rimelig pris. Dette passer for unge som eier passe mye, og innbo opp til 500.000 er forsikret.

Prisstigning ikke uvanlig

Madsen peker også på et annet interessant aspekt: Forsikringer er et produkt som gjerne blir solgt inn ganske billig, og som har en stor prisøkning de første par årene.

– Det er ikke uvanlig å høre om forsikringspremier som øker med 15-20 prosent både det første og andre året, sier Madsen.

– Dette er ikke noe introduksjonstilbud, så vi har ingen planer om å øke denne prisen, lover Midteide fra DNB.

Du bør heller ikke undervurdere verdien av eiendelene dine. For vi har gjerne langt større verdier i skapet enn vi tror, når vi legger alt sammen.

– Generelt mener forsikringsbransjen selv at folk undervurderer verdien av innboet sitt, sier Madsen, og dette gjelder blant annet klær.

Eier mer enn vi tror

På Finansnæringens Fellesorganisasjons nettsider finner du en kalkulator som kan hjelpe deg med et anslag over mye dine eiendeler er verdt.


Ifølge en undersøkelse Ipsos MMI har gjennomført for DNB er andelen unge med innboforsikring markant lavere enn hos den modne delen av befolkningen, 72 mot 99 prosent. Unge som nettopp har flyttet hjemmefra er gruppen som er mest utsatt.

Hvert år opplever DNB unge som står på bar bakke etter uhell - fordi de ikke har forsikret seg, og det er først og fremst disse banken ønsker å kapre med den nye forsikringspakken.

– Det vil bli spennende å se om kunder vil kjøpe bank- og forsikringsprodukter på denne måten. Mobilabonnement har jo blitt solgt på en lignende måte, så vi tror det er et stort marked for dette, sier Hagen i DNB.